AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.481

Sommardäck PÅ! ;)

Sida 5 av 7
Visa användare
21
coltczt
320i Touring -02
Krockar man med sommardäck på så gäller inte Försäkringen!
Skiftning igår , snö idag ......
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Det är lugnt.. Det är +2 till +4 idag och torrt väglag i STHM. Den lilla snö som kom under natten har redan smält ner.

Man undrar ju hurlänge vinterdäcksivrarna kommer att hävda sin rätt.. För det blir varmare och varmare varje dag.
Länk
Måndag: +4 - 3,3mm nederbörd, lätt snö (nu bortsmält redan)
Tisdag: +2 - 3.4 mm nederbörd, lätt snö
Onsdag +5 - 0mm nederbörd
Torsdag +5 - 0mm nederbörd
Fredag +6 - 1.5 mm regn
Lördag +13 - 0mm nederbörd
Söndag +15 - 1.5mm regn

//Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är dygnsmedeltemperaturen och nattemperaturen och framförallt vägbanans temperatur som är viktig. Det är ganska ofta is på vägbanan även vid +10°.
Jag ivrar inte för vinterdäck, men före första april är det lag vid vinterväglag. Sedan att folk byter har jag inget problem med, bara jag slipper möta dom då det är halt. Vissa här hävdar ju att de ska ut och åka (försiktigt) med sommardäck när det kommit en dm snö...
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Sommardäck på ! härligt bor i skåne så mer snö skall det nog inte bli...

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Sedan när blev AP moralens högborg? ;)
Sverige är ett långt land. Inse att vi byter till sommardäck vid olika tillfällen.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Amullo, du missade att skriva att det är 0 till -2 på nätterna (snö tors-fre), så man ska nog ta det jäkligt lugnt till jobbet om man inte börjar jobba kl 10 på förmiddagen.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nere i Göteborg är en annan femma. I Stockholm ligger man normalt ett par veckor efter. Intressant statistik på sista dag med snötäcke m.m: Länk
Moral eller ej, dumheter retar mig. Känner folk som blivit ihjälkörda av medtrafikanter med sommardäck på vinterväg.
Lite bekant med en kille på räddningstjänsten så man hör en hel del otäckheter i trafiken. Det är väl inte sommardäck som utgör den större delen oansvariga. När det är turisthögsäsong på de småvägar vi har här uppe är det obefintligt avstånd, hög hastighet och onödiga omkörningar som dominerar.
Verdi
Anders-72,
Jag är också uppvuxen längs en landsväg som leder till fjällen och det är ju lite speciellt. Förmodligen oftast stressade familjefäder med jobbiga ungar i baksätet och en grinig fru i passagerarsätet som tar allt större risker... Eller medelålders män som åker fin motorstark bil med sin snobbiga fru och tror att de är nåt slags halvgudar. Eller unga killar som lånat pappas Porsche Cayenne och ska till Åre med polarna och vill visa sig på styva linan. Eller den lokale kepsraggaren i sin trimmade Volvo 850 som ska sätta 08:orna på plats... Finns väl hur många varianter som helst. De flesta handlar tyvärr om män och deras egon. (vilket vi kan följa även på detta forum där man helst inte ska bli "frånåkt av nån jävla familjebil". :-))

Det värsta är när man ska åka MOT strömmen. Då får man ju möte på alla dessa idiotomkörningar som ändå inte leder någonvart. Ok, man kommer förbi en bil, men när det är riktigt tät trafik måste man kanske göra 20 omkörningar för att vinna en minut i tid.
Verdi
ps. Angående snödjup och sommardäck.

Vid den här tidpunkten på året så är ju vägarna torra och fina trots att det kan ligga flera dm snö vid sidan av vägen... Men visst finns det risk för bakslag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu är det ju lite OT, men stugbytardagar i fjällen är de enda gånger jag varit riktigt rädd i trafiken. Folk kör om och lägger sig och blinkar när de vill ha en lucka att komma in. Värsta omkörningsolyckan jag hörde om av killen på RT var en halv bil där barnen satt o skrek i baksätet. Främre delen, och de som satt i framstolarna var borta. Han hade funderingar och skämdes nästan att han kunde sova när skiftet var slut. Usch...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst är det så med snödjupet. Tänkte mer bara på en referens hur skillnaden kan vara mellan Gbg och Sthlm t.ex.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Sommardäck på även här. :)
Visa användare
2.407
amullo
nikasp..
Jag missade inte att skriva det.

Idag när jag var på väg till lunchen så passerade jag 3 motorcyklar som stog på MC-parkeringen på Olof Palmes gata.. Någon vinterdäcksivrare som vill kolla om de kör M+S däck? ;)

Min utsikt (utan vinterdäck alltså)
Länk

//Anders
Verdi
amullo,
Jag är absolut inte motståndare till sommardäck nu. Hade gärna bytt idag om det hade gått. :) Men det är trots allt lite skillnad mot MC. De kan ju kolla vädret på morgonen och bestämma sig då. Tror inte du ser så många motorcyklar imorgon om det kommer 2 dm snö inatt. ;-)

ps. Sveavägen?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Bara för att det är sommarväg kl 13 så innebär det inte att det *inte* är glashalt kl 06:30 när man åker till jobbet. Blir lite less att höra att man skulle vara moralkärring för att man inte kör med sommardäck på is/snö. Kör man dagtid på torr väg och inte tidig morgon i minusgrader så fine. Min "utsikt" är Frihamnen och har bott i Sthlm sedan -98 så jag vet att det är en chansningi slutet av mars.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
En av mina bästa vänner är polis och jag kan säga som så, om vinterväglag inte råder i slutet av mars kommer ingen polis stoppa dig och ge dig böter för att du har sommardäcken på om nu inte konstapeln missade den dagliga genomgången inför sitt arbetspass. Varför? Därför att vinterdäck är skadlig för miljön speciellt dubbdäck som river upp skadliga vägpartiklar och skulle någon få böter i slutet av mars när det inte råder vinterväglag och hänvisar till miljöaspekter då kan polisen få det hett om öronen. Är det torrt och slutet av mars är det bara och köra på. Jag hade tänkt egentligen byta till sommardäck förra veckan, men min vän bad mig vänta till sista veckan i mars och så blev det också. Från och med i dag är de på. :)
Verdi
Grodan,
Det är ju bara vid vinterväglag man måste ha vinterdäck så det var ju inga konstigheter. :)

Däremot är det väl mest båg att dubbdäck river upp så mycket skadliga partiklar. Finns väldigt lite seriös forskning på det där. Handlar väl mest om felriktad välvilja, precis som med etanolen...
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Fast Verdi, det finns trots allt lite forskning om att dubbdäck river upp asfalten. Varför är det annars förbjudet med dubbar i Tyskland, Österike, Polen......? Varför har luften på Hornsgatan blivit renare sedan man förbjudit dubbar.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
Visa användare
2.407
amullo
verdi.. japp!
taget precis innan mitt inlägg.

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.