|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
| Några minusgrader är ingen fara så länge det inte snöar. Den 1:a april kan man strunta i vädret och köra på sommardäck även om det skulle bli snöstorm. | |
| Nej klart som fan man inte kan på allmän väg bland andra trafikanter! | |
| Jo det kan man och det ska jag göra | |
| Bara för att lagen inte kräver vinterdäck betyder inte det att man inte kan få böter när man kör runt på sommardäck vid vinterväglag. Finns något som heter "vårdslöshet i trafik" och "grov vårdslöshet i trafik" vilket det kan komma att klassas som. | |
|
Så om det skulle falla en decimeter snö i början på maj så kan man åka dit på "vårdslöshet i trafik" eller "grov vårdslöshet i trafik" ifall man kör på sommardäck? Vad är det här för land Sverige har blivit om det stämmer? Paragrafryttarnas paradis det är vad det är! |
|
|
Jag tror inte på att man kan få böter för sommardäck, efter 1:a april. "Vårdslöshet i trafik" åker man bara på om man kör extremt vårdslöst. Tex långt över gällande hastighet. Och då kvittar det nog vilka däck man har.. Däremot bör man självklart ta det försiltigt om det är halt.. |
|
|
Förstår inte riktigt varför vissa ska ha så bråttom och få på sommardäcken? Visst är de en riktigt lyft både vad de gäller utseende och komfort, men när vädret fortfarande är så pass ostabilt känns de onödigt att chansa. Visst är stor del av vägarna torra nu, men räcker med att himlen öppnar sig en kort stund och någon minusgrad så är inte dom där vägarna så roliga längre. Visst är det bara att ställs bilen hemma den dagen och ta bussen i stället, men är det värt? Tycker inte jag iaf... Stabila plusgrader på prognosen, då åker sommardäcken på. |
|
|
Henke Lexus: Har du bilbältet huvudsakligen för att det är bälteslag också? Jag har det för att det skyddar vid en olycka. Det är vårdslöst att slinga runt på sommardäck i trafiken om det är snö och det är inte paragrafrytteri som gör mig irriterad på sånt utan vanligt ematiskt/sympatiskt beteende. |
|
|
SNYGGT Grady! Riktigt najs kombination må jag säga, fälgarna kompleterar bilen mycket väl och "tysk stuket" är helt rätt. Andra bilden gör verkligen kombinationen rättvisa! är det 18 eller 19" på dem? Jag funderar på att kasta på 5 eller 10mm spacers beroende vad det skulle göra med hjulinställningen då mina 255:or fyller inte riktigt ut hjulhusen tyvärr. Den är iofs orginaldäcken på då bilen bara rullat 1400 mil.. Länk Vädret ser ut att stabilisera för vår! Länk //Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Före 1 april räcker det med minusgrader, dvs det behöver inte vara snö för att vara vinterväglag det räcker med en frusen pöl el frost på vägen, enligt den Trafikpolis som jag ringde och frågade för några år sedan. Så det blev snällt att byta till vintersulor inför en 65 mila tripp. Det var -2 på morgonen och + 12 på eftermiddagen. Men 540 sommarhjul rullades in i garaget i går :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Så, nu står "grodan" också på det rätta ostarna.. så skönt med 305or bak.. ;-) Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
| @amullo Tack, Det är 18" 9,5 bak och 8,5 fram, fälgarna satt original på M3 E90/E92 | |
|
Ja, vad ska man säga... jag vill också slänga på sommardäcken. Men nu snöar det och är ca -3 ute... och enligt prognosen kommer det vara mellan -3 till -11 under nätterna kommande vecka :( Mvh Martin |
|
|
henke lexus: Vårdslöshet är såvitt jag vet när man framför sitt fordon på ett sådant sätt att det äventyrar säkerheten för både sig själv och andra medtrafikanter. Att framföra ett fordon med sommardäck vid vinterlag, oavsett om lagen inte specifikt kräver det, är vårdslöst och med stor sannolikhet är det fler som håller med mig. |
|
|
Nu när vintern har släppt sitt grepp om södra Sverige så åker sommardäcken på, punkt. Skulle det ske ett bakslag efter 1:a april så inte fasen byter jag tillbaka till vinterdäck för det. Skulle det vara vinterväglag och jag har sommardäck på tar jag det mycket lugnt och försiktigt. Svårare än så är det inte. Anders-72: Jag pratar om däck inte bilbälte. Chris87: Jag är lycklig över att du inte stiftar lagar. |
|
|
Bara att sätta på sommarhjulen.., kommer knappast att bötfällas för "vårdslöshet i trafik" för det... Sen om det kommer lite snö är det inte hela världen heller... -Lätta lite på blyfoten bara så är problemet ur världen..! Om någon får hjärtattack av detta så betänk att vi var många som körde sommarsulor året runt innan vinterdäckslagen kom. Inte så vidare förnuftigt alla gånger men det gick. Gokväll! |
|
| Nu snöar det för fullt i Sthlm. Kör lugnt, ni sommardäcksivrare! Hoppas jag slipper möta er på tvären i trafiken. | |
| Äh det där smälter bort på några timmar imorgon. | |
| Så man skulle haft på dubben i 14 dagar för den snö som kommer nu när det är +2? e det vettigt lr? | |
|
Idag är det skönt att ha dubbdäcken kvar här i Stockholm. Vitt på marken och isbark på bilen. Bytte på sambons bil i lördags dock. Jag som startar tidigt på morgonen kommer nog att ha kvar dem en vecka till minst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.