AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.477

Sommardäck PÅ! ;)

Sida 3 av 7
Verdi
Förstår inte hur ni kan bli upprörda över det här...

Men även om det är 10 grader varmt på dagen kan det vara minusgrader på natten. Särskilt om vädret är klart. Då kan det vara halt på morgonen...

Skulle aldrig byta på min pendlarbil, men om man har flera bilar som Mistafrizz har så kan man kanske klara sig med en om det skulle knipa. Iaf någon dag.

ska bli dags för mig att beställa sommarsulor.
finns ju åtskilliga poster om vilka däck som är bra och alla rekommenderar ju olika.
står just nu och väger mellan PS3 och bs potenza.
nån som kört på båda dessa och kan säga vilka som är tystast? hatar däckbuller!.

just nu har 225/40 18" runtom, vet ej om det är värt att köpa nya fälgar bara för att kunna få 245 bak, eller om man ska beställa 4 nya 225or och köra på de gamla fälgarna. tips?
Vinterväglag = "is eller snö någonstans på vägbanan".

På nåt liknande sätt är det formulerat i lagen.... dvs det spelar ingen roll vad temperaturen är osv, även om det kanske spelar roll i praktiken!

Det är polisen som stoppar bilen som sedan tolkar och dömer (om inte överklagan görs då förstås då blir det antagligen domstolen).
pa
8
patrik82
E91 325dA M -09 (LCI)
ozeki om ditt val står mellan de två däcken så är michelin ps3 det givna valet alla dagar, bridgestone däcket är en konstruktion med flera år på nacken medans michelin däcket kom förra året om jag kommer ihåg rätt. Jag valde michelin ps3 iaf, mest grundat på att jag haft ps1 och ps2 på tidigare bilar och teknikens värld sommardäckstest 2010. Det fick högst betyg i komfort i det testet samt att det vart testvinnare. Jag har inte hunnit testa dem själv än men de ligger i garaget och väntar, ska hålla mig en vecka till innan de åker på. Kan tillägga att det var bra komfort på tidigare michelin ps däck jag haft och med tanke på betyget på ps3 så är de ett säkert val.
du har inte en länk till det testet?
Däcktest: Länk
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har ingen erfarenhet av potenza, men jag har kört en säsong nu med ps3, och är väldigt nöjd.
Mycket bra grepp, speciellt imponerande i vått väglag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aragon5: Ja det är fortfarande snö o slask på vägarna. Men det är ju på småvägar häruppe. Att det i stort sett är bart på vägarna i Stockholm det kan jag förstå. Det är det t.o.m. på riksvägarna här uppe. I Stockholm är kanske inte bilbehovet lika påträngande och då kan man väl som jag sagt byta däck lite tidigare om man kan låta bilen stå vid de bakslag i vädret vi har framför oss. Det är fortfarande att gå 400m till en kompis hus här uppe om man inte har 4wd, men då är det även lite bristande väghållning från hans sida ;)
Det kommer många morgontimmar med nattfrost så se upp alla. Det är inte saltvatten allt som glimmar.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ny fungerande länk till Teknikensvärlds test 2010 Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag kör med Bridgestone Potenza 225/45-189 fram och 255/40-17 bak och det funkar fint.

Förra bilen körde jag trevligt mjuka och lättrullande Michelin Energy däck i 205/55-16 och de funkade kanon i alla väglag. Michelin gör riktigt bra däck och jag skulle inte tveka på PS3:orna om jag skulle byta idag.

På sommardäcken så prioriterar jag faktikst vått väglag och även att de gärna skall rulla lätt och tyst, just därför att vid torrt väglag s har man ju oftast grepp så det räcker och blir över i stora mått.. Men att ha det bästa när det är blött och regnar ger förtroende.

Om vinterdäck PÅ..
Jag ser 5 hojar på hojparkeringen utanför, det är Stockholm idag det..
och NEJ, jag är inte Stockholmare annat än inflyttad sådan. :)

//Anders
Grandy: Länken jag postade fungerar utmärkt. .pdf!
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@Vinyl Den gjorde faktiskt inte det tidigare när jag provade
Nu skulle vi haft en editfunktion...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jaha, i morgon är det kanske dags att damma av busskortet första gången denna vår för er som bytt till sommardäck ;)Länk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Här är ett test som Potenza placerade sig i topp på i alla fall: Länk

Här även sett ett annat där dom kom sist(!) men hittar det inte nu.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Premiär för mina nya sommarhjul. Länk
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Grandy: Mycket vackert! Vilka fälgar! Nu är jag själv tvungen att byta till sommardäcken!
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Mina favvo-fälgar Grandy.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det matchade perfekt med den bilen. Mycket smakfullt!
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Ja verkligen, passar utmärkt till Sparkling grafit metallic färgen.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Är så sjukt nöjd, skall bara gå upp till 255/35 bak. Just nu sitter det 245/40 PS3 runt om. En bild till Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.