AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.478

Sommardäck PÅ! ;)

Sida 2 av 7
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Länk
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Sommarostarna på sedan i söndags, riktigt fint att slippa dubben.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är klart att det inte är olagligt att lägga på sommardäcken!!
Vilken idiot.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I lördags var det vinterväglag och jag har förståelse för om däckkrängaren inte ville uppmana till dumheter. Det är olagligt och framförallt helt onödigt att slinga omkring på hala vägar bara för att få på sommardäcken en eller två veckor för tidigt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Helt klart så har däckshandlarn missat vad lagen egentligen innebär, men vill han missa pengar på folk som vill byta däck så är det ju hans beslut. Någon skyldighet enligt lag att vägra byte finns inte.

Dessutom gäller lagen "vinterdäck när vinterväglag råder", vilket är högst diskutabelt när det är torr asfalt med 12+ grader och MOTORCYKLAR rullar efter vägarna.

//Anders
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
När jag besiktigade bilen förra veckan hade jag sommardäcken på och det enda killen sa var: "Spännande vinterdäck!" Sen flinade han bara :-)

Så det är väl först man är med i en olycka som man kan få konsekvenser av att ha satt på sommardäcken för tidigt. Är ju bara att använda nöten mellan axlarna så går det oftast bra. Låt bilen stå om det vips skulle börja snöa igen.

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det kan väl finnas en liten möjlighet att vederbörande enbart kör de stora lederna och genast ställer undan bilen de 3-4 bakslag med frusen nederbörd som troligen även Sthlm ska ha innan vintern är slut. Men det är föga troligt. För mig här uppe är det inget större val. Åker vägar där man får gå sista bilten än om man inte har 4wd.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag förklarade att jag inte skulle använda bilen just på lördagen, utan köra några mil på E4an under söndagen - sen står bilen mest. Dessutom bor jag 100 m från båda dessa nissar. Klart han kan kommentera och påpeka sina rekommendationer, men att vägra och kalla mig dum i huvudet - det gör man inte om man jobbar i serviceyrket.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det kan jag väl hålla med om att man inte ska. En del har svårt att jobba med kunder. Kanske särskilt ensamföretagare där själva kundkontakten utgör högst 10% av arbetsdagen. Troligen upprörd, kanske personligen drabbad i en olycka eller något. Men kalla en kund dum i huvudet får han räkna med att det kostar inte bara en kund, vilket jag är säker på i detta fall. Man kan framföra sina synpunkter och rekommendationer proffsigare än så...
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Ja idag råder ju, åtminstone i storstockholm, riktigt vinterväglag .

Riva upp asfalten och stoppa det i folks lungor, det går ju bra för än finns det ingen lag som säger att man inte ska göra det och det är bara lagar som vi måste följa. Sund förnuft och en titt på en 10-dygnsprognos, nej det har vi inte och det kan vi inte.
Aragon5: "Ja idag råder ju, åtminstone i storstockholm, riktigt vinterväglag ."

Var då? ;-)
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Exakt mats_epost, var då?

Att det skulle bli så här varmt, det visste jag redan i onsdags när jag tittade i 10-dygnsprognosen, kanske inte exakt på antal grader men att det inte skulle bli snö och halka, det kunde man se.

Nu har jag i snart en vecka förutom att jag njutit av bilens utseende och köregenskaper, sparat på asfalt, bränsle, dubbar, etc.

Men enligt nån däckhandlare är jag en dum och laglös jävel tydligen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, byta däck tidigt och krångla och åka kollektivt när det snöar igen kan man ju göra om man vill. Men litar man på 10-dygnsprognoser som källa för däckbyte då är man nog ute o cyklar...
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Anders kan jag fråga dig vad man ska grunda beslutet på enligt dig?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det beror alldeles på om man måste använda bilen dagligen eller ej. Jag vet att det här uppe kommer råda vinterväglag flera gånger i april. Kommer därför att behålla vinterdäcken på till en bit in i april, då jag använder bilen dagligen.
SMHI brukar alldeles för ofta ha fel på vad det blir för väder nästa dag. Norrmännen brukar ha hyfsad koll de närmaste tre dagarna i.a.f. Hoppas ingen av er skall upp till Sälen över påsk. Ni har inte sett sista snöfallet denna vinter nere i Stockholm ändå, det kan jag vara statistiskt ganska säker på.
Jo
211
JockeX
Touareg
Det var inte vinterväglag i helgen och det är inte vinterväglag idag heller i stockholm. Det är över 10 plusgrader för tusan.

Enligt smhi kan det komma ett par dagar med vinterväglag i nästa vecka, men då får man anta att de med sommarskor håller bilen i garaget under de timmarna.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Amen nu får du väll GE dig Anders!
Du sitter och allvarligt argumenterar att denna däcksnasare gjorde helt rätt i att vägra att byta till sommardäck på en kund som begär det när väglaget ser ut som det gör i detta närområde där tilloch med vårat största väderinstitut säger att det är lugnt.

Mot detta ställer du att du "vet" att det minsann blir vinter igen och gud nåde den som också ska till fjällen! Oherregud.. Tror du verkligen att någon av oss varit så urbota idiotiska att vi skulle bytt till sommardäck om vi planerat resa till sälen? Sen pratar du om statistik? Vilken statistik?

Det är en sak att förklara varför man själv inte vill ha på sommardäcken, men att idiotförklara alla som bytt med tanke på rådande väglag känns som en liten pojke som måste får rätt. Titta ut och förklara gärna för mig varför jag skall fortsätta slita ner våra gator med mina dubbdäck då jag inte använder bilen till vardags.

Behåll gärna vinterdäcken på, men sitt inte och moralisera för att jag byter till sommardäck när det är torra vaäger och varmare än 10+.

//Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag säger bara vad jag tycker. Tänker inte falla in i någon kör. Jag tycker inte man ska kalla sina kunder dumma, men jag förstår ändå hans tankar. Och jag skulle säkerligen ha nämt något i.a.f. i samma sits.

Vad vårat svenska väderinstitut säger om den närmsta veckans väder och det katten skiter sorterar jag numer i samma låda.
Med statistik menar jag de snart 40 självupplevda vintrar vilket gott räcker för mig eftersom det även inkluderar en lång period av milda vintrar.

Nej, jag har ju just sagt det om du läser, att det hänger mycket på hur man använder bilen. Om jag tittar ut genom fönstret som du säger är det en blandning av is och slask. Kom inte av parkeringen igår utan att backa och ta fart (med dubbade v-däck). Termometern har varit upp på +11°C idag.

Om det bara drabbade dom som själva sitter och tycker man kan sätta på sommardäcken skulle jag inte sitta och argumentera.

Är det någon som proppar till rusningstrafiken i Sthlm är det nästan alltid en lantis, som "ska komma först". Och är det nån som ska ha på sommardäcken innan snön har gått bort så är det en Stockholmare ;)
På tal om däck. Kör med 245-45 runt om. Tycker bilen känns lite tung och ibland spårar det.
Är det jag som inte van eller? Har aldrig kört bil med så breda däck innan.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Att SMHI eller andra som har till uppgift att ge väderprognoser inte brukar vara så noggranna, det vet alla. Att de säger att det blir soligt om 2 dagar men det regnar istället det vet vi. Men att de säger att det ska vara +10 och sen blir det -10, brukar det hända Anders lr?

Jag vet inte riktigt om vi är i samma land Anders, men att det har varit plusgrader i en vecka och det fortfarande är is och slask på VÄGARNA, menar du allvar faktiskt?

Jag förstår inte fortfarande vitsen med att jag ska åka omkring med dubbar i en månad för att det kanske, kanske kommer att snöa. Då kanske det är lika bra att köra med dubbar året om för det var visst nåt år som de snöade i juni.

Det är skillnad på den snö som kommer i december och den snö som kommer i april faktiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.