|
|
|
|---|---|
|
Hej alla duktiga märkesbröder =) Jag har en fråga om varvtalet skall vara så mycket som 3500-3700rpm i 120Km/h på 5:ans växel i en 320i med lilla 6:an i ? Jag tycker det känns onödigt högt :( Man tycker ju nästan synd om den lilla motorn i 140Km/h då den lägger sig på 4000rpm ca! Är detta normalt, eller kan den ha blivit utsatt för någon slags modifiering av bakaxel/vxl-låda så allt inte stämmer överrens med en original? Bilen rullar just nu på 215-50-16 vinterdäck om jag inte minns helt fel, kan detta påverka? | |
|
Lite högutväxling på 5:ans vxl i kombination med låg slutväxel = Högt motorvarv. BMW CS #07491 |
|
| Är det så original på dessa modeller? | |
| japp och dom flesta 320/520 genom tiderna tyvärr, tycker dom har lite väl låg utväxling med tanke på att det inte är några problem att köra dom 140km/h+ å ha det bekvämt. | |
|
Oki, tack för era svar! Då återstår väl bara att byta upp sig igen ;) Mvh/Perra |
|
| Om du funderar på att byta upp dig så tänk på att även 320 med 170hk som fanns mellan 2001-2005 också är lika lågt utväxlad. Om du vill ha låg utväxling är det 330i eller diesel som gäller. | |
| Edit: jag menar så klart att 330 och dieslarna har HÖG utväxling och inget annat. | |
|
Jag känner detsamma. Det skulle funnits ett 6:e växel-kit att köpa till! Körde en e34 520 -91 automat tidigare å den gick då väldigt lungt å fint i höga hastigheter. |
|
|
Är det stor skillnad på manuell och automat avseende detta? Vår 525:a är högväxlad tycker jag, men det e ju en automatare.. Mvh Martin |
|
|
Med att byta upp mig menar jag storleksmässigt ;) Har ju haft potenta Beemers tidigare som jag varit väldigt nöjd med, men köpte denna till gumman egentligen? Lite synd dock då den har en riktigt fin färgkombo dvs, mörkblåmet med Creméfärgad sportläderinredning vilket är rätt så ovanligt i just 320:an! Jag satsar nog på någon nyare typ E60:an kanske? :P |
|
|
Om varvandet är det enda problemet går det alltid att byta bakaxelklump. Inget större problem om man kan meka själv. Bör inte bli så dyrt även om man lejer bort jobbet. Annars varvar sexan mjukt och fint så det går att stå ut bara man inte tittar på varvräknaren. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Visst kan man kanske strunta i att titta på varvräknaren, men det är ju svårt? Den går ju mjukt och fint visst, men man tycker ju att en övervxl hade varit fint. Det kanske blir bättre av att sätta på den 19tummare, men då kanske den bara blir orkeslös som jag sett många beskriva just 320:n med stora fälgar? |
|
|
Hjulens totaldiameter eller rullomkrets ökar inte bara för att man sätter på stora fälgar. Med ökad fälgdiameter följer lägre profil så rullomkretsen blir densamma. Större hjul får inte plats och det är dessutom inte godkänt. Anledningen till att bilen blir långsammare med stora fälgar är bl.a. att de är tunga och att breda låga däck rullar tungt. Enda möjligheten att få ner varvet är nog en annan slutväxel. Accelerationen kommer troligen att bli något lidande med annan utväxling. Toppfarten kan också minska. Det gäller att matcha utväxlingen och varvtalet så att maxeffekten utnyttjas till fullo. Ev. kan utväxlingen i slutväxeln väljas så att toppfarten nås på fjärde växeln och femman blir en ren överväxel. mvh/ Anders |
|
|
Man lär sig alltid något nytt :) Helt otroligt så mycket kunniga och duktiga människor det finns på detta forum! Tusen tack för alla era svar ;) Nästa gång jag köper bil så tänker jag absolut provköra den i riktig fart innan jag bestämmer mig? Det blir får bli en nyare o lite större modell helt enkelt! Mvh/Perra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.