|
|
|
|---|---|
|
Hej, Undrar om olje märket ELF är en bra lr dålig olja? | |
|
Hej! När jag körde franskt så var det ELF/Total som gällde för hela slanten. Har en vän som jobbar på autoexperten och han menar på att de köper in ELF av anledningen att de ska ha oljor som är specade till de flesta motorer samt ligger något lägre i pris än castrol tex. Mvh Martin |
|
| Ja det är en mycket bra olja, ELF är en stor oljeproducent och har åtminstone tidigare sponsrar F1 bland annat. Jag vet att deras helsyntesolja tidigare varit BMW longlife godkänd. | |
|
ELF har LL98, 01 och 04: Länk mvh/ Anders |
|
|
Har kört på deras oljor i många år och aldrig haft några problem med Elf. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Fabrikatet spelar mindre roll, det är klassningen som är intressant! Olika oljefabrikat med samma klassning och samma typ av basolja är väldigt lika rent prestandamässigt... ELF gör varken sämre eller bättre oljor än de andra oljebolagen, då nästan alla oljebolagen köper upp samma basoljor från samma leverantörer och samma additivpaket från ett fåtal större leverantörer världen över. Att en del har fått för sig att man måste ha franska oljor i franska bilar, italiensk olja i italienska bilar, amerikanska oljor i amerikanska bilar etc. är en helt annan sak, men har inget med verkligheten att göra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var finns ELF att köpa? mvh/ Anders |
|
|
Att jag skrev det gällande fransk bil och ELF för hela slanten beror på att frankofilerna förespråkar ELF på ungefär samma sätt som Mobil 1 förespråkas här på AP. Enl en del flitiga forumsnyttjare på tex Renaultklubben påstods ELF vara en av tillverkarna som själva stod för allt från borrning och utvinning av oljan till slutprodukten. Sanningshalten i det har jag ingen aning om och personligen köper jag olja som uppfyller specifikationen och har varit nöjd med det oavsett märke. Mvh Martin |
|
| så det funkar utmärkt att fyllla på med den olja i en Bmw motor? | |
|
Ja, om den har rätt klassning! Mvh Johan B |
|
|
Fick ELF helsyntes när jag servade min 318 E36 hos en oberoende BMW verkstad (Autosport Limhamn) för många år sedan (2001?). Som jag skrev tidigare var oljan då klassad enl BMW Longlife dvs samma klassning som motsvarande Castrol. Någon annan med mer detaljkunskap kan säkert säga om Elfs nuvarande oljor håller samma klassning som Castrols, dvs den som BMW rekommenderar. |
|
|
Elf gör många olika oljor, och jag är säker på att de har minst en i sortimentet som klarar senaste BMW-longlifeklassningen.... Som sagt: Det är inte oljemärket som är det intressanta, utan klassningen! Mvh Johan B |
|
| Ja det är en bra olja, har kört på deras exilium 5-40 i många år nu. Alltid varit nöjd och ett bra pris på den 42 kr liter. | |
| Elf Solaris LLX 5W30 har LL-04 klassning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.