|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla glada! Bytte olja och filter igår på bilen! Tänkte bara höra om någon har vart med om att oljefiltret var ihop tryckt sladdrigt. Hoppas ni fattar, Svårt att förklara. Mvh Daniel. Du kör BMW´n men åker Volvon, det är den stora skillnaden. | |
|
Tror jag vet vad du tänker på om det var det gamla du menade. Det är helt normalt om det vart i länge och fyllt sin funktion. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Okey tack för svaret! | |
|
Jag har aldrig råkat ut för ihoptryckta och sladdriga oljefilter när jag bytt olja... Så normalt, nja jag tror inte det. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du kört hela serviceintervallen med det filtret ?? Vilket märke på filter ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso. Jag köpte bilen för 2 månader sen och det var orginal filter från Bmw servicen som förra ägaren gjort för ca 1600mil sedan! Mvh Daniel. Du kör BMW´n men åker Volvon, det är den stora skillnaden. |
|
| Filtret kanske inte var bytt vid förra servicen | |
| Faktiskt så var filtret i min 320 med lite "ihoptryckt och sladdrigt" när jag bytte oljan. Bilen hade då gått ca 1000 mil sen senaste service. Vet inte vad det var för filter som satt i. Det kändes absolut inte normalt och jag har aldrig sett nåt liknande när jag bytt olja i en BMW tidigare. | |
|
En undran.. Hade filtret kvar "det perforerade papperet" som omsluter filtret? Mvh Janne. |
|
| Mitt filter satt det inget perforerat papper på, men det är inte alla filter som har det heller. Jag har fått både med och utan det perforerade pappret när jag köpt filter på BMW. | |
|
Ok. Jag tror dock att filtret klarar sig bättre om det har det där papperet runt "filterlamellerna".. Jag har iofs aldrig heller råkat ut för att filtret "imploderar" i någon av mina BMW´s...oavsett om papperet sitter där eller ej. Men det kanske är så att vissa fabrikat har en tendens att säcka ihop idag när alla miljökrav och ekonomer varit inblandade för mycket i utvecklingen av t.ex oljefilter ;) Mvh Janne. |
|
| Tror inte att bladen är ihop säckade när de sitter i och finns olja i spisen. Mer eller mindre har alla mina olika oljebyten och filter, så har bladen på filterna hängt/lagt sig ihop med något annat av bladen. | |
|
Har ni med "sladdriga" filter någon bild att bjuda på? mvh/ Anders |
|
|
Tyvärr: Kastar dem när bytet är klart. Inget jag tänkt på eller brytt mig om att de är lite sladdriga :) Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är så att när BMW införde 2500 serviceintervallen så råkade bilar som kortkördes och många kallstarter ut för filter där pappret löstes i förtid pga surheten var för hög i oljan, då förstärktes filtret samt att man uppmanade att byta olja med kortare intervaller om man hade den körprofilen, Så jag gissar att ditt sladdriga filter beror på kortkörning och många kallstarer av tidigare ägare. Så här så ett orignalmonterat landroverfilter Wix ut i en BMW M62TU rova i en Range Rover -02efter ca 1700 mil. Landrover hade ingen aning om att BMW uppgraderat sina filter. (kostade en bit över 200tkr att byta ut motorn hos landrover:) De var inte så glada att jag plockat fram BMWs servicemeddelande för dom ville att de skulle gå på kundens maskinskadeförsäkringen istället för att dom skulle stå för reparationen. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja det var jäkeln vad det såg ut. Hade mitt sett ut så hade man blivit orolig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.