|
|
|
|---|---|
|
Har ett lite mystiskt startproblem på min E36. Vid lite oregelbundna tillfällen med ca 2-3 veckors mellanrum har jag startproblem på bilen. Det mystiska är att den går hur bra som helt normalt. Men sedan sporadiskt så när jag ska starta så tänder den helt enkelt inte. Det mystiska är att *Batteriet är superladdat så startmotorn snurrar hur bra som helst. *Inga varningslampor lyser. *Inte en antydan till gnista över huvudtaget *Ingen bensindoft Sedan efter ca 20 min försök, ofta i samband med att man gett upp men ska bara prova "en gång till" så startar den utan minsta tvekan och går perfekt precis som om inget hänt. Efter det kan den vara helt symptomfri i veckor. Trodde detta hade anknytning till stark kyla men har haft problem vid olika temperaturer typ 0C - -20C. Tilläggas kan väl att jag i princip alltid har den i garage och aldrig haft problem vi dessa tillfällen men problemen har ofta inträffat vid startförsök efter en natt ute. Har svårt att se någon direkt koppling till generella mekaniska fel då felet är lite digitalt typ funkar eller funkar inte. Har funderat på om det finns någon kontakt för växelföraren eller annat som glappar? Är det någon som vet om sådana externa givare som måste vara i rätt läge för att bilen ska starta? Jag har inger fjärrlås på nyckeln, kan starta bilen med en nöd nyckel av plast. Har dock stora "datorn" med inbyggd startspärr som måste aktiveras via panel. Kan den spöka? PS. Bilen har bara gått 8000mil så den är nästa i nyskick motormässigt. | |
|
På automatväxlade bilar så kommer växelväljaren att spärra startmotorn om den inte står i P- eller N-läget. Din startmotor snurrar så detta är inte felet. Kanske startspärren som spökar eller 2 relän till motorstyrningen, 1 huvudrelä och 1 till tändspolarna. Det finns även ett antal givare som kan ställa till det, vevaxelgivare och kamaxelgivare m fl. Glapp/oxid i kontakter i kablaget, tändningslåset etc. Enklast är att börja med att låta någon läsa ut felkoder som en hjälp var du skall börja felsöka. Fortsätt diskussionen på forumet, här finns en stor samlad kunskap att få hjälp av. Lycka till //Göran |
|
|
Tack "bmw_4wd_4ever"! Hade bilen på service tidigare och bad dem kolla felkoderna. Har för mig att de inte såg någonting konstigt. Felet borde vara något som inte har med datorn att göra. Att lämna in känns tungt då felsökningen är på timbasis och man inte har något entydigt fel att jobba mot. Om man ska kolla de saker du nämt, hur kollar man dem? Startspärren! Finns det ett tydligt relä eller jobbar den mot datorn som slår av tändningen? Huvudrelä! Borde väl gå att hitta. Byta eller bara rycka och rengöra? Relä till tändspolarna! Samma som ovan. Vevaxelgivare och kamaxelgivare. Är de lätta att komma åt och byta själv eller är det verkstadsjobb? Någon ide om kostnad på dessa givare? Tändningslåset! Hur kollar man den? kollar spänning på huvudrelät? Borde inte man kunna mäta upp om det kommer fram ström till tändspolar etc? Om allt det är OK känns det bara som om det är någon givare som ger signal till datorn, typ kam och vevaxelgivarna som får datorn att INTE ge tändpuls till tändspolarna. Funderar på en grej.... om datorn inte ger signal till spridarna så borde man väl kunna få motorn att tända på startgas eller är det så att en felaktig kam givare t.ex även gör att både spridare och tändpuls stängs av? Suck, min gamla Lamborghini V12 är betydligt mer lättmekad! som en B18 ;-) |
|
|
Först av allt här finns elschema på din bil Länk. Ang. relän: resistansmät, testkör löst med kablar på batteriet och byt vid tveksam funktion. Det är små pengar i relän. Vevaxelgivare och kamaxelgivare tror jag du bara kan resistansmäta. Jag har själv inte hållit på med dessa givare men det finns många trådar med information. Test att söka i forumet. Någonstans har jag sett värden på dessa men kommer inte ihåg var. Kanske i forumet eller här Länk. Så länge datorn låter tändningen vara på så går den på startgas om bränslesidan är avstängd. Kolla även upp jordpunkter som har med motorstyrningen att göra. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.