AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.642

Skillnad på olika spolarvätskor?

Jobbilen varnade för låg spolarvätskenivå och stora dunken från Biltema var slut så jag åkte till Shell istället och köpte där istället.

blandade 1 del spolarvätska och 2 delar vatten.

När jag sedan spolade så blev rutan kristallklar och allt klet som bara gnidits runt innan försvann.

Är det olika rengöringseffekt på billiga resp dyra spolarvätskor?
Biltemas kostar under halva priset jämfört med Shell...

Någon som har koll på vad man ska hälla i bilen?
jag läste förresten någonstans att en del häller i lite diskmedel i spolarvätskan för extre rengöringseffekt.

Diskmedel löser ju som bekant upp vaxet men vad händer om man har i några droppar bilschampo? Det löser ju inte upp vaxet i alla fall...
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Det är enormt stor skillnad på spolarvätskor. Och dyrast är inte alltid bäst.

Biltemas har jag ingen bra erfarenhet av men Statoils och Shells brukar vara OK. Ibland förstärkt med en gnutta T-Röd.

Diskmedel och schampo i systemet vet jag inte om det är så bra i längden.
fredde 7
1 del etanol 2 delar vatten. Till 1liter blandning 1-3 droppar yes. detta smålandsrecept kör jag på,funkar tillfredställande och kostar nästan inget.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Intressant, är det e85 du kör med?
I princip består alla spolarvätskor av 96-98% etanol, lite propanol samt blått färgämne och någon gång lite tillsats för att skapa en angenämare doft. Så det bör inte skilja speciellt mellan dyrare och billigare produkter, annat än att t.ex Statoil och Shell tjänar en bra slant på sin högre marginal.
En god idé är att kolla på nätet efter de olika tillverkarnas MSDS (säkerhetsdatablad), gäller för spolarvätskor såväl som för alla andra bilkemikalier och andra kemiska produkter. Man ser snabbt att det finns väldigt många märken och namn på produkterna men väldigt få tillverkare, dvs samma produkter säljs under olika namn. Varför välja dyrare än nödvändigt?
Undringen ovan med att spola med E85 är väl förhoppningsvis ett skämt. En petroliumprodukt med massor av tillsatser ger en väldigt kletig vindruta, E85 är ju långt ifrån ren etanol.
Att blanda etanol (T-blå) med T-röd vet jag inte, det är flera tillsatser i den röda, aceton bl.a.
Länk med MSDS osv till de flesta produkterna som finns på marknaden:
Länk
Den allra första är ju den renaste man kan ha i sin spolarbehållare men den kanske gör sig bättre i andra sammanhang...)

FP
fredde 7
Björn b: Isopropanol.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.