|
|
|
|---|---|
|
Vad tycker ni Går lite i tankarna att byta till hösten. Äger i dag en 1serie med blandade känslor för den som vinterbil. Hur är era 3 or som vinterbilar Skriv gärna vad ni tycker Men lämna xi xd utanför diskussionen tack. | |
|
Vad jag tycker: 1-serien är en värdelös vinterbil med noll grepp, endast med bästa möjliga v-däck, helst riktigt smala blir den (knappt) acceptabel. En gammal Volvo 140 är bättre, faktiskt... Bytte bort min förra 120d i stort sett enbart p.g.a. vinteregenskaperna. Ja, bagageutrymmet också förstås. 3-serien är klart bättre, om än inte bra. Har dock bara provkört 3:an som bakhjulsdriven, inte ägt någon så jag har lite lite erfarenhet av just den. Däremot har jag genomlidit ett par vintrar i 5-serien utan att imponeras. Framkomligheten och stabilitet är väl OK (klart bättre än ettan) men man har ingen fart från rödljusen och omkörningar i slask är hopplösa. Problemet är väl iofs att jag blivit så bortskämd med 4wd, är inne på min 6:e 4wdbil nu tror jag, att jag rankar allt 2wd på vintern som mer eller mindre skräp... ;) Nåja, du borde åtminstone inte bli besviken om du går upp från 1-serien till 3-serien. |
|
|
Tycker att 3:an är helt fantastisk som vinter bil, förutom som Jonas säger, när det gäller att starta från stillastående. Annars är den hur trygg som helst, men tillåter en hel del bus när man vill så. Men hur kan det vara så stor skillnad mellan 1 och 3, med tanke på att bakaxeln i princip är identisk? RBiH for life! |
|
|
e90 med med bra vinterdäck, helst dubbade, är en fantastisk vinterbil. ESP-n jobbar mjukt och rättar upp bilen så fort den får sladd. //Marin |
|
|
Jonas T Håller med om det mesta du beskriver om 1an. Tänk då hur frugan har haft det i vinter med bilen. Fler får gärna ge synpunkter på sina 3 or som vinterbil. |
|
|
Detta är min första vinter med 1an och jag håller med om att det är en stor skillnad till 3ans fördel. Dock spelar däcken en viktig roll i sammanhanget oavsett modell. Personligen lutar det mot en 1-serie M och den kommer då endast att brukas sommartid gärna med R-däck. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
En E60 ger jag 4/5 Sjukt stabil även vid omkörning i snösträng E90 ger jag 3/5 Stabil, men sladdar lätt mycket pga av RFT dubb E87 ger jag 2/5 Som att åka på hal is hela tiden. Chassit känns för slappt på något vis och styrningen är mycket dålig. BMW CS #07491 |
|
|
1-serien är oduglig som trygg vinterbil, e90´n är lite bättre dock inte helt bra. |
|
| Om jag jämför e87 mot e39 är det en extrem skillnad vad gäller framkomlighet i snö, till e39ans fördel. Gillar verkligen e87an men helt förkastlig i parkeringssituationer vid snö. Det ska även tilläggas att e87an har fjong nya dubbdäck och e39ans är helt slut. Dock tycker jag e87 känns mycket trygg och stabil så länge man har rull på den. | |
|
E91 med Conti TS830 dubbfria funkar kanonbra utom i djup snö pga för låg bil. DSCn jobbar fantasiskt bra och rensar skivorna bak. |
|
|
E87 vann ju vintertestet överlägset i sin klass i Teknikens Värld. Länk Om den är så katastrofalt dålig vill jag inte ens tänka på hur dåliga de övriga märkena är... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.