AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.699

Anda fortköringen i Norge, nu utan körkort.

Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Då hände det igen. Körde om en buss på en 60 väg i Norge i mitten av ingenstans och vem stod där om inte farbror blå. Satan!

96 km/h på 60-väg och de tog körkortet på plats.

Han som tog det var trots allt väldigt trevlig och menare på att om jag ringer dem på månag så finns en möjlighet att jag får tillbaka körkortet när jag åker tillbaka till Sverige. Detta låter ju lite för bra för att vara sant så jag undrar om någon här vet mer i detta ämne?

Kör förstikigt när ni besöker Norge!
Tror det är så att det land du kör för fort i kan straffa dig och att du inte får köra i det landet under en tidsbestämd period. Men vad jag vet så har dom inte rätt att dra in ett körkort som är utställt av en annan myndighet i ett annat land. Så rimligtvis borde du få tillbaka ditt körkort när du lämnar landet. Sen är det ju en annan femma att du troligtvis inte får köra i Norge på ett tag framöver.. Men i Sverige ska det gå bra..

Men jag är inte 100% säker...
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Körkortet var inte det enda du tappade!
Du tappade ett "D" i rubriken och sen två "D" till i texten.
Fast det kanske är enklare att leva utan dem? ;)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hur dyrt blev det då? Själv fick jag en "present" av finska polisen på 720 euro förra året, och då ljög jag om min inkomst och sa att jag tjänade 14000 efter skatt:)

Mvh. Richard
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Tack gubbar. Jag vet inte vad boten blir ännu. Jag skrev bara på att jag kört 96 efter att ha sett inspelningen.

Förra gången körde jag 136 på 100-väg och fick 7800 NOK.

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Angående körkort, när Petter Solberg blev av med körkortet i Värmland under Svenska rallyt, så sa dom ju att det bara var i Sverige han inte fick köra. Och mycket riktigt, nästa rally i Mexico så var han ju med igen.
ki
35
kimalex79
Bmw E61 535d (2008. full utrustad)
Hej allihopa.
Nu måste jag berätta vad som hände med mig för 2 dagar sen i Finland.
Kom med båten till Finland på morgonen och körde vidare direkt norrut. Efter ca. 100 km. blev jag fotat med en av hastighets kameror - 100 km. gräns...körde själv 120 km.
På kvällen samma dag körde jag nånstans i Finland. Då hade den väg som jag körde på hastighetsgräns på 80 km. Men jag körde 127 km (47 km förfort!). Och nu börjar roligt....
Kör som fan min Bmw E61 535d...inga väglapmpor alls längs vägen. Helt mörk i min bakspegel. Plötsligt tänds halvjus och polisens blå-röd ljus direkt bakom mig (ca 5-10 m bakom mig). Nu jag gripen av civil polisensbil (dela lilla Skoda Fabia!!!). Polisen tar mitt körkort, går tillbaka till sin bil, skriver nånting och ringer till nånstans. Efter ca 10 minuter kommer lite större målade polise bil med 2 poliser i. Civil polisen överlämnar mig till de och åker vidare själv.
Jag hoppar in i polisens bil och börjar vi prata (om man kan säga så....de kan inte svenska alls...och liiiiteeee engelska).
Under samtalet frågar de mig. HUR MYCKET TJÄNAR DU? I EURO?
Nu fattar jag...de vill räkna böter! Jag säger 1300 euro. Polisen tittar på min bilen, ler och frågar BE HONESTLY!
- OK (säger jag). Jag tjänar 1200 euro (!!!).
OK, säger han, fortsätter le.
De räcknade böter för 315 euro (ca 2900 svenska kronor). Och du kan betala böter inom 1 månad.
Sen tänkte jag själv - jag borde säga 1000 euro månadsinkomst.
MEN polisen har tagit mitt korkort ...och säger att vi skickar ditt körkort till svenska polisen om ett para dagar. Och svenska poliser ska bestämma vidare vad göra med dig.
De hade tillåtet mig att köra vidare ca 3 timmar. Sen efter har jag körförbud. Min frugan's bror körde mig till Viking terminalen dagen efter.
Böter kommer att betalas. Jag kommer att besöka Finland framöver.

NU har jag fråga till Er:
Vad kommer att hända i Sverige med mig när svenska polisen tar emot körkort av finska poliser? Kommer svenska poliser införa körförbud för mig osv?
kimalex79: Beroende på samarbetsavtal lär väl svenska polisen få reda på ditt brott och eventuellt ta ett ställningstagande till huruvida du ska få tillbaka körkortet.

Ett litet tips. Håll hastigheten nästa gång så slipper du sådana funderingar.
Inget illa menat men när du skriver att de inte kunde svenska samt enbart pratade lite engelska tycker jag det är lite komiskt för den text du skrivit är inte heller det lättaste att förstå, sett till alla grammatiska fel.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Man ska inte köra fort i varken Danmark Norge eller Finland.... Men i Sverige är det fortfarande relativt billigt:)

Mvh. Richard
Kimalex -Det där historia var ju riktig rolig att läsa ;) Hoppas det löser sig i Sverige för dig...

Nästa gång om skoda fabia är bakom dig - gör kick down och du slipper polisen nästa gång :P
ki
35
kimalex79
Bmw E61 535d (2008. full utrustad)
Jag har skickat förfrågan till Transportstyrelsen....men har inte fått nåt svar fortfarande
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.