|
|
|
|---|---|
|
Hej, har problem med luftfjädringen. Fick upp felmeddelanden i disp. "Self level susp inactive" eller ngt liknande ett par ggr när det var rätt kallt ute. Har förstått att många haft dessa problem vid kyla. Nu får jag inga felmeddelanden, men bilen känns riktigt stum i fjädringen och jag misstänker att luftkompressorn inte arbetar som den skall. Har kollat säkringar, inget problem där. Vad göra??? - ge tips!!! | |
|
Samma här. Har kört ett bra tag med det felmeddelandet och bilen känns normal i höjd och hårdhet. Nån gång när bilen stått parkerad en hel helg och jag öppnat förardören har jag hört ett surrande ifrån skuffen i några sekunder. Funkar grejorna ändå trots felmeddelande? Svårt att felsöka nåt som fungerar... |
|
| Problemet är att jag inte hör det där "surrandet" och tror därför att det är ngt fel på kompressorn, men vet inte riktigt var jag skall börja riva/leta!!! | |
|
För att börja felsökning: Parkera med ena bakhjulet på en trottoarkant och se om om den släpper ut luft så bilen hamnar någorlunda horisontellt (det högsta hjulet ska sjunka in under skärmen). Om den gör det - ställ den på plant underlag och kolla om kompressorn startar. Gör på båda sidor. Det kan ju vara en nivågivare som är kass också. Det ger tyvärr inte alltid felkoder (har precis bytt defekt givare höger bak och den gav ingen felkod). Mitt problem var att höger bak var ett par cm för låg. ___ Min bil: Länk |
|
|
Hej pbengtss, tackar för tipset. Skall checka av detta direkt imorgon. Mer info följer!!! /Pehr |
|
|
Har också problem med nivåregleringen! Hur gör man om man vill tvångsmata kompressorn med ström för att kontrollera om den lever? Mvh Robban oo=00=oo |
|
| pbengtss: Ska prova det där. Har också problem med att höger sida hänger lite, hör inte hur den jobbar och inga felkoder. | |
| Nu när jag tänker lite på det. Exakt när ska regleringen gå till? Saken är den att dom gångerna jag hört "brummandet" från kompressorn är först efter att jag kört bilen 200-400m. Alltså inget när jag öppnar dörren, eller vid ström till eller ens när jag startat den och står still. | |
|
Jag tog en kabel från batteriet till någon av de röda kablarna på kompressorn för att se så den fungerade, vilket den gjorde i mitt fall. Kolla kablarna från skuffen ner till nivågivarna, det är tre stycken lindade med tejp. På min bil va en kabel av gnagd på vänster sida. Skarva ihop dem och vips så funkar den som det skall. |
|
|
Hej, Kollade upp funktionen på kompressorn idag, den funkade fint när man tvångkörde den direkt från batteriet. När jag däremot la på spänning innan reläet så startade inte kompressorn. Hoppas nu på att det endast är fel på reläet, men det kan ju ev vara ngn nivågivare som ej ger signal och är trasig. Fortsättning följer...... Tack för tipsen så här långt! /Pehr |
|
|
Fick detta meddelande på min 540 idag. Jag var inte så långt ifrån hem så jag märkte inte av att bilen sjönk ihop något eller så. Jag stannade på parkeringen och stängde av. Jag startade upp bilen direkt igen och då verkade den fungera som vanligt, inget felmeddelande. Detta hände också i samband med kyla, typ -10 grader. Verkar som det är vanligt att det händer när det är kallt. Vad kan det bero på? Jag har aldrig haft några problem med nivåregleringen tidigare och bilen verkar inte läcka luft. Är det något som bör kollas upp? Får se om meddelandet återkommer.. |
|
|
Länk Verkar som att det är rätt vanligt meddelande på X-modellerna också. |
|
|
Du lär märka om bilen sjunker ihop och gör den inte det så får du nog bortse från felmeddelandet :) Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.