|
|
|
|---|---|
|
Har som sagt lite problem med motortempen. När motorn är kall och man startar upp den och låter den stå på tomgång så kommer tempmätaren upp ganska normal snabbt och ställer sig spikrakt i mitten. Om man då åker iväg så sjunker tempmätren ner nästan ända till noll, den står i det blåa fältet. Där förblir den kvar ända tills man stänger av och låter den svalna helt. Startar man sedan om så går den upp igen tills man kör iväg och då sjunker den igen. Kan det vara givaren som spökar, vattenpumpen eller luft i systemet? Har den nyare modellen av vattenpump med självavluftning. Plockade loss kontakten från temgivaren och byglade själva kontakten. På med tändning och då steg tempmätren direkt upp till max. Det visar väl att själva mätaren och dess kablage fungerar. Tänkte imorgon byta givaren och ev. termostaten för att se om det blir någon skillnad. Tankar och tips någon. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Glömde en sak. Har känt på vattenpumpen och det finns inge glapp i den i alla fall. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
| kass termostat? | |
| Kan vara luftningsbekymmer vilket är vanligt på dessa maskiner. Läs tidigare trådar om luftning!/ Prova alltid de billigaste utvägarna först! | |
|
De nya motorerna med luftslang på vattenpumpen verkar lufta sig väldigt bra själva. Jag har aldrig haft problem med luftningen och jag har ju grejat endel med motorerna. Jag tycker det låter som att termostaten inte är stängd. Om du startar motorn och känner på kylarslangarna skall dom vara kalla ända tills termostaten öppnar, det borde gå att känna. /Mats J |
|
|
Bytte termostat idag. Skruvade av termostaten från reserven först. Skruvade sedan loss termostat locket från min och upptäcker till min förvåning att det satt ingen termostat i min!!! Stoppade dit den andra och skruvade ihop allt och fyllde på vatten. Lät den stå på tomgång en bra stund och klämde på den övre kylarslangen och fick tillslut all luft, tror jag. Tog en liten provrepa. Nu verkar tempmätaren hålla sig stabil i alla fall. Trots att den gått utan termostat så har tempmätaren nästan alltid visat normal temp, det är bara nu sista tiden den har strulat. Tror dock felet till största delen berodde på luft i systemet. En annan tanke. Har ju haft problem med höga HC värden på besiktningen. Kan det vara så att när man kör utan termostat fast tempmätaren visar normal temp så fettar datorn på med mer soppa fast det egentligen inte behövs och så stiger HC värdet. Nåväl, vi får väl se vad dom säger imorgen hos SBP. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Jodå en termostat borde hjälpa vad gäller HC halten, men du får väl snart reda på om det var tillräckligt :) Sedan kan du fundera på varför någon tagit ur termostaten.... Fungerar din viskokoppling till kylfläkten? Fungerar den elektriska kylfläkten som går igång då man slår på AC:n? Har du märkt några tendenser till läckande toppackningar? (drar kylvatten / olika utseende på tändstiften) /Mats J |
|
|
Viskokopplingen fungerar men inte men den elektriska kylfläkten i fronten för AC:n. Har en fungerande liggandes från reserven men har inte hunnit byta den än. Enl. välrenomerade källor( Bil o Motorteknik i Huddinge) så används bara elfläkten i fronten vid AC användning. Ang. tändstifften så har dom varit lite sura och luktat bensin och alla 12 har varit likadanna. Har gjort kompprov och det visar ialla fall inte på någon läckande topp packning eler liknade. IOF så kan väl packningen vara dålig ändå även fast kompet är bra. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hejsan! Med tanke på de "sura" stiften,kommer ju då med automat frågan:Tänder den på alla tolv? Går den lite oroligt?Floffar från avgas? Mvh Dic |
|
|
Den tänder på alla 12 och går jämt och fint. "Floffar" lite från avgassystemet som den skall göra vad jag har förstått. Den har nästan helt nya fördelarlock och rotorer, ohmätta tändkablar. Alla kablar är ok. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Nåväl. idag hos SPB fick jag domen. Jag hade intalat mig själv att den inte går igenom för att inte bli så besviken men blev ju desto gladare. Den gick igen HELT PRICKFRITT. Inte ens en minsta lilla bra att veta. Avgas värdena var följande: CO och CO 2500 var 0.0. Lambda perfekta 1.0 HC 54. HC värdet pendlade lite, som högst var det 102 tror jag. Hade innan besiktningen kört ca, 17-18 km endast på 2.ans växel och ett varvtal på ca. 3000 rpm för att värma upp kattarna ordentligt. Hade nästan på pricken samma värden förra somaren förutom HC som då var ca 170. Har seadn dess bytt hela avgassystemet med kattar, lambdor och igår stoppade jag dit en termostat som beskrivet tidigare. Tytcker den tar längre tid nu att komma upp i normal temp med termostat än utan. Kanske inte termostaten är världens bästa, är ju begagnad och vet inte skicket och hur gammal den är. Nåväl nu är det bara resten kvar att fixa men man får ju köra den i alla fall. Det som återstår är bl.a förardörrens centrallås, en liten tjuvström och lite annat smått och gott. Från en med ett stort smile som har varit ute och gasat lite idag. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Jag har bara en sak att säga: Trevlig sommar!!! (hoppas den kommer snart) /Mats J |
|
|
Lägger mig i ledet efter Mats J! Ha en trevlig sommar och kör försiktigt!! Mvh Dic |
|
|
Mats och Dic, Tackar för dom uppmuntrade tillropen. Hoppas också att sommaren kommer snart, även om det kändes som sommar här i Stockholm idag. Det är bara så himla mycket grus och sand på vägarna just nu. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Får även gratulera Dig till din framgång på besiktningen, dessa V12:or M70, är inte lätta att göra med, speciellt HC värdet!! mvh/Hjorten |
|
|
Grattis $Marten! Tursamt nog finns det ingen katt på min. Bra vid besiktning, sämre för miljön! Få se när jag sätter igång och mekar med min!? Vill det ska bli varmare först! |
|
|
Har som beskrivet tidigare haft problem med motor tempen. Tempmätaren har inte velat gå upp ordentligt eller så har den helt plötsligt dippat ner till 0 igen. Så idag plockade jag tempgivaren från resevdelsmotorn och vips så funkar det som det skall, Peppar, peppar.... Har nu hunnit "köra in mig lite" och upptäckt några nya egenheter. Fan att man inte kan vara riktigt nöjd någon gång. Föjande saker irriterar mig lite. 1) Hastighetsmätaren får spelet över 80 km/h, fladdrar upp och ner. Var redan så när jag köpte bilen. Är väl givaren i bakklumpen som är dålig eller dess kablage. Någon som har bytt givare? Verkar lite småtrångt. 2) Plockade ju främre fjäderbenen från reserven och satte på min. Den hade ju fräscha dämpare och skivor. Verkar nu som skivorna är lite skeva, vibrerar lite när man bromsar. Får väl byta tillbaks till mina andra "nya" skivor. Dom har gått max 50 mil. 3) Mycket dålig värme på passagerar sidan. Antagligen värmeventilen som strejkar. Typiskt nog så plockade jag inte värmeventilerna från reservdelsliket. 4) Så har den börjat klonka lite i framvagnen och känns lite instabil i framvagnen ibland. Kör ju med bredare hjul nu iof. 245/40-17 däck. Har för mig att min gamla E34 också blev lite instabil med bredare hjul. Dom här är väl kända för att vara lite känsliga i framvagnen. Får väl ta och kolla lite på konkandet vid något tillfälle, om jag orkar. Har ju också haft problem med en liten tjuvström. Lessnade på detta och kopplade in en huvudströmbrytare på minuskabeln. Satte brytaren i skuffen. Iom. detta är tjuvströmmen som bortblåst även fast brytaren står på "ON" hela tiden. alltid något. Nästa projekt blir dock att byta hö framdörr. Har en helfräsch extra dörr i rätt färg. Min är lite rostig i nederkanten och har en lång och ganska djup repa under dörrlisten. Någon som har bytt dörr någongång? Är det krångligt att schimsa in den. Har en massa extra schimsbrickor att leka med. Dock verkar det små krångligt att man måste plocka av dörren varje gång man skall lägga dit eller ta bort någon bricka. Så jag tänkte bearbeta dom lite med fräsen så skall det förhoppningsvis gå lättare att få dit dom eller plocka bort dom. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.