AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.348

Kamremsbyte M20B25

Sida 1 av 2
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Tjirp,

Jag har en trasig topplockspackning och ska således riva en hel del och renovera så tänkte passa på att byta kamrem i samma veva.

Nu är det så att jag har för mig att jag läst på olika ställen att man brukar byta vattenpumpen i samma veva. Är det här något jag drömt eller ska vattenpumpen bytas i samma intervall som kamrem? Ska tilläggas att remmen har gått snart 7000mil så den har gått lite över sin 6000mila intervall.

För det jag ska beställa är:

Topplocksbultar
Kamrem
Ny spännare åt kamremmen
Packningskit som innhåller, Topplockspackning, insugspackningar, grenröspackningar, ventilkåpspackning.
?Vattenpump?

Är det något jag har missat?

Vänliga hälsningar
Svante P
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Tänkte också kolla om någon vet vad jag ska dra topplocksbultarna med för moment?

Live long and prosper
//Zwamp
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Vattenpumpen brukar man byta eftersom man ändå tappar ur vattnet och får pumpen lättåtkomlig.
Länk

628csi
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Momentet är 30 Nm + 90 grader + 90 grader, kom ihåg att lossa och dra åt topplocksskruvarna i rätt ordning.

Här har du andra viktiga moment till de lite äldre BMW modellerna
Länk
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Ni är pärlor allihop :)

Tack så mycket för hjälpen och informationen
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Btw jag tar det som att toppen inte ska efterdras efter x antal mil?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, med de nya Torx-skruvarna från BMW behövs ingen efterdragning.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Har kommit en bit på vägen nu, plockat bort toppen och hittat felet på gamla packningen som var mellan en kylkanal och ett bulthål. Dock lyckades jag slita sönder en kontakt Länk Den röda kabeln som är mellan 2-3´ans insug till vänster i bilden ska sitta i den bruna kontakten till höger. Den kontakten är sen till termostathuset, Någon som vet vilket stift i den kontakten som kabeln ska sitta på?

Live long and prosper
//Zwamp
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Finns på bmw att köpa dom kontakterna
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Jag har ju kontakten, men råkade slita av 1 av 3 kablar så vill löda tillbaka den. Men på vilket stift i den kontakten?

Förstår inte riktigt hur köpa en ny kontakt skulle hjälpa? Den röda kabeln försvinner in i en ordentlig kabelhärva som jag gärna inte nystar upp.

Live long and prosper
//Zwamp
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den blåa kontakten går till Motronic enheten, bör innehålla en brun/röd kabel som går till Motronic och en brun/orange som är kopplad till jord.

Den bruna kontakten, den som du råkade slita av en kabel till, går till temperaturvisaren i instrumenthuset. Från denna går bara en enda kabel - en brun/violett.

Eftersom du har en röd, så passar den helt enkelt inte in här.

FRÅGOR
Om den röda kabeln nu skulle sitta i den bruna kontakten, då bör den bruna kontakten vara tom. Är den det?
Vilken årsmodell av E30 325 är det?
Är det verkligen tre stift i den bruna kontakten?
Hur många stift är det i givaren som den bruna kontakten ska sitta i?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såhär såg det ut i min gamla 325ik -88.

Här kan du se både den blåa och den bruna kontakten
Länk

Tar man loss den bruna konktakten ser man att givaren bara har en kontakt (den använder motor och chassi som jord)
Länk

Därför är jag lite förvirrad över dina beskrivningar, för det stämmer inte riktigt med hur det ska se ut.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Det där är inte samma som min, den kontakten som syns på bilden är en hane den har 2 st stift och det som sitter på termostathuset är en hona i mitt fall om jag inte helt enkelt drömt allt och sitter o pratar i nattmössan.

Ska be han som har bilen hos sig att ta kort på kontakten och vart den ska in.

Men jag är helt säker på att jag hade 2 kablar som går in till kontakten + den röda. För vi har ett hål där den röda kabeln har gått in.

Live long and prosper
//Zwamp
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Nu är inte det här min bil men hittade en bild

Länk

Kanske inte är på termostathuset kanske är mellan termostathuset och toppen, men är det den där som du bifogade kort på?

Live long and prosper
//Zwamp
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Båda den blåa och den bruna kontakten/sensorn i nedanstående bild (från min 325ik -88) sitter fast i termostathuset - båda sensorer mäter ju temperaturen på kylvarvattnet.
Länk

>> Det där är inte samma som min, den kontakten som syns på bilden är
>> en hane den har 2 st stift
Vilken kontakt, vilken bild?

>> det som sitter på termostathuset är en hona i mitt fall om jag inte
>> helt enkelt drömt allt och sitter o pratar i nattmössan
Så sensorn som sitter på ditt termostathus (där din bruna plugg kopplas in) är en hona med två uttag? Tre uttag? Du nämnde att 1 av 3 kablar slitits av - därför är jag väldigt förvirrad.

>> Ska be han som har bilen hos sig att ta kort på kontakten och vart den ska in.
Perfekt, för det är lite rörigt just nu :-)

>> Länk
>> Kanske inte är på termostathuset kanske är mellan termostathuset och toppen,
>> men är det den där som du bifogade kort på?
Bilden är lite liten, men jag tycker båda sensorerna på denna bilden sitter också på termostathuset.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
haha som vanligt hade jag fel och ni rätt :P

Det som sitter på Termostathuset stämmer precis med det du länkade, dock den bruna kontakten som ska in där har 3 kablar ingående på min varav en är den röda som jag lyckats slita av. Eftersom att jag hade så katastrofalt fel tidigare kan det ju vara så att den ska in någon annanstans, men det vore konstigt för gummidamasken på kontakten har ett upprivet hål där det ser ut som att den där röda kabeln ska sitta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fint, då har väl vi fastställt att de båda sensorerna på samma ställe på min 325ik -88 och din E30.

Men har din bruna kontakt 3 kablar in till sig? Men hur många stift har den? Är den bruna kontakten en hane eller hona?
Sensorn som den bruna kontakten ska sitta på, är det en hane eller hona? Hur många stift/uttag?

Jag tror bilder är det bästa i det här läget!
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Tja jag fick bilder igår men dom är så suddiga att det inte går att urskilja något på dom.

Det som sitter på termostaten är en hane (Har ett stift som sticker upp) och har bara ett stift.

Kontakten är en hona som har plats för att kunna ta två stift, ser inte om det finns något metallbleck i båda på bilderna dock. In i kontakten går en lila kabel kan vara violet som du sa och en svart kabel och den röda. Har vi tur så har vi hittat vart kabeln suttit, satt lite rester isåfall ska jag redovisa, dock efter att pratat med lite folk så verkar jag vara den enda med den här lösningen :P
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Det som sitter på termostaten är en hane (Har ett stift som sticker upp)
>> och har bara ett stift.
>> Kontakten är en hona som har plats för att kunna ta två stift, ser inte
>> om det finns något metallbleck i båda på bilderna dock.
Nice! Då är det precis som på min. Fint.

>> In i kontakten går en lila kabel kan vara violet som du sa och en
>> svart kabel och den röda. Har vi tur så har vi hittat vart kabeln
>> suttit, satt lite rester isåfall ska jag redovisa
Ehum, om sensorn bara har ETT stift - vad i hela världen skall man ha de övriga två kablarna till? :-)

>> dock efter att pratat med lite folk så verkar jag vara den enda
>> med den här lösningen :P
Jag tror inte det här är original precis :-) En röd och en svart kabel låter precis som om någon i efterhand tänkt ha plus och minus framdraget och köpt en röd och en svart kabel - det absolut vanligaste i handeln. BMW brukar mer eller mindre alltid använda brun kabel som jord.
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
>>Jag tror inte det här är original precis :-) En röd och en svart kabel låter precis >>som om någon i efterhand tänkt ha plus och minus framdraget och köpt en >>röd och en svart kabel - det absolut vanligaste i handeln. BMW brukar mer >>eller mindre alltid använda brun kabel som jord.

Det konstiga är att den röda kabeln går in i en kabelhärva som i sin tur ligger i en stor strumpa, känns lite overkill om någon har gjort det själv?

Kom o tänka på att det här är ju en 325iX och jag vet att det är lite skillnader med oljetråg o pump samt motorfästen och några andra detaljer. Men inte borde väl den här kontakten vara en av grejerna som skiljer?

Den som lever får se :D
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Det konstiga är att den röda kabeln går in i en kabelhärva
>> som i sin tur ligger i en stor strumpa, känns lite overkill om
>> någon har gjort det själv?
Nej, håller med - så långt brukar man verkligen inte gå!

Du har fortfarande inte nämnt vilken bil och årsmodell det handlar om faktiskt :-) Elen kan faktiskt skilja ganska rejält mellan olika årsmodeller - men just denna delen brukar inte ha några större skillnader.

Men du ser lite av omöjligheten i detta eller hur? Sensorn på termostathuset har endast ett stift - så man behöver således bara en kabel för att det ska fungera.

Sedan så har den bruna kontakten i sig bara två uttag, så att mata in tre sladdar är mycket ologiskt. Jag kan dock tänka mig att den svarta kabeln kan vara kopplad till ett av uttagen i den bruna kontakten - så att man kan använda sensorer med båda ett och två stift.

Men tre sladdar in kommer ju aldrig att behövas. Så den röda känns definivt överflödig.

Kändes det som du verkligen slet bort den? Hur ser änden på den röda kabeln ut? Ser den bortsliten ut? Ser man lödtenn och dylikt på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.