AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.248

Startar ibland inte med ena nyckeln.

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag har två nycklar (A och B) till min E39 -01. B används bara lite då och då och häromkvällen låste jag upp med fjärren på B, slog på tändningen, förvärmde och vred om för att starta. Startmotorn gick inte runt. Började om från början, med samma resultat.

Bytte till nyckel A och bilen startade med en gång. Körde en kort sträcka, stoppade motorn och försökte starta med nyckel B igen, utan att lyckas.

Dagen därefter startade bilen med nyckel B, utan problem, men senare på kvällen var felet där igen. Startar inte med B, men med A.

Eftersom nyckel B låser upp utan problem, borde den väl starta motorn också? Det kan väl inte vara något med initiering, eftersom den fungerar ibland?

Någon, som råkat ut för motsvarande, eller har någon aning?

Göran

FWD - Nej tack!
Hej,
Jag har inte exakt samma problem men ändå ganska likt så det kanske beror på samma sak? Jag har en E60 som inte alltid startar som man tänkt. Nu i morse när jag skulle starta ville den inte komma igång.

Stoppar i nyckeln och trycker på startknappen, då hör man något surrande som låter ungefär som bränslepumpen kan jag tänka mig, det håller på i kanske 5 sekunder och sedan går startmotorn igång utan att lyckas få igång bilen.

Displayen visar en rad felmeddelanden som, cruise control failure, dbc failure, drive control system failure, start assistant samt fuel pump.

Jag har precis fått tillbaks bilen från verkstaden fast felet återstår. De hade bytt något styrdon till bränslepumpen men det gav som sagt inga resultat. Efter att försökt 3-4 gånger att starta så gick jag in och hämtade nyckel B och då startade den direkt utan några felmeddelanden. Det verkar ändå inte vara själv nyckeln för jag fick ett startproblem till under dagen. Tog ur nyckeln och stoppade in den igen så startade den. Kan det vara något med startspärren eller liknande?
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Min egen misstanke är också att det blir något fel i avkodningen för startspärren. Märkligt att det inte är konsekvent bara.

Tack för svaret, men vi verkar inte ha motsvarande problem. Min nyckel B engagerar inte startmotorn öht, när det fallerar.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.