AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.102

Inspektion 2 - M3 E46

Sida 1 av 2
Tjena,

Efter vinteravställningen väntar min första inspektion 2 på en M3 E46, -03 7600mil.

Fick en offert av Novation i Uppsala för Insp. 2 + bromsvätskebyte på 12 000.

Rimligt?

Btw. killen jag pratade med sa att det är ett måste med
ventiljustering vartannat år, är det som sker på Inspektionerna eller? (Vet att det sker på Insp. 2 men på Insp.1 också?)

Tack på förhand!

Priset är fullt rimligt för en auktoriserad verkstad.
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Jag ska in med min på insp2 i vår med på Bmw Gävle, jag la till lite saker som jag tycker är värt det...Dom byter bakaxel olja till den nya dyra med fm-booster som andra m3 ägare tipsa mig om, jag kolla med verkstaden och dom hade haft i den billiga oljan annars som fler sa till mig med, den nya kosta 460kr halvlitern och det går åt 1.1 liter, så 3st flaskor.. sen är det byte växellådsolja och broms och kylarvätska plus allt andra som är med så klart i insp2. Jag hamna på 14000

M3 CAB -03
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Länkarmsbussningar brukar behövas bytas vid runt 8000mil har jag läst, någon som bytt dom?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag gjorde min inspektion vid 4000 mil redan...? Var kanske en insp. 1 som skulle göras.. blev en 2a iaf...
@jorgens: Vad är det för bakaxelolja, fmbooster? Namn och skillnad?
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Cadaver:

Du skall ha i den nyare bakaxeloljan som jorgens skriver om.

Det är art.nr 83222282583 hos BMW.

Googla även art.nr så får du en del information.

Lycka till!
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Ja det stämmer, det va den oljan som många tipsa om=)

M3 CAB -03
Intressant! Så om man inte säger till de så slänger de i en olja av sämre kvalitet?
Borde de inte åtminstone erbjuda den andra så man vet skillnad och kan välja själv :S
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Den vanliga BMW verkstaden känner inte ens till den oljan. Oljan togs fram för att minska oljud i diffen.

@M3blackpearl: Ska man be de ta hem den innan man ska in på Insp.2 då antar jag?
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Precis, se till att du får oljan som blir över. Så du vet att de verkligen hällt iden.
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Betalade mellan 7-8k de två gångerna jag gjort inspektion 2 (två olika bilar)...
@M3blackpearl: Ok, tack för tipset!

@Echelon: Var det också M3? När var detta (blir ju dyrare med åren)? Aukt. BMW verkstad?

Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Cadaver: Första M3an var i slutet av 2007 och min andra m3a var i sommras.
Servicen gjordes hos en fd. aukt bmw verkstad. Rigo Bilservice här i Halmstad, bättre bemötande, service och kunnande finns nog inte =) Skulle gissa på att de flesta med M-bilar eller BMW bilar överlag lämnar till honom här i stan iaf =)
Tar inte jarls bilservice mellan 7-9000 kr för inspektion 2 också. Folk är ju nöjda med dom har man ju hört
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Timkostnaden för BMW auktoriserade verkstäder ligger på runt 11 till 1200 kr tim. Timkostnaden för en sk vanlig verkstad som tex är slutna till Meka, Mekonomen etc, ligger på runt 6-800 kr tim. Det är väl där skillnaden ligger i pris på service.

Och jag ser inga problem med att serva bilen hos en verkstad som inte är auktoriserad, även med smärre reperationer. Brukar själv se till att köpa orginaldelar, olja, kylarvätska, bromsvätska osv. Så där har man sparat in många sköna kulor under åren.

Dahlboms Bil här i Gävle är otroligt servicemindade samt dom har två st tekniker som är riktigt duktiga på BMW. Har även gjort mycket bra jobb med mina bilar dom senaste 3 åren, både med service och smärre rep.

Så vem som byter vätskorna bäst för dom lärda tvista om :-)

Och den Auktoriserade verkstaden här i Gävle har jag inte mycke övers för.

//Stefux
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis, många versktäder har inget emot att man har eget material, dom tar bara monteringen, och har man då köpt grejerna till bra pris kan man komma undan rimligt.
Har nu pratat med BMW i Uppsala och enligt de så använder de alltid den speciella oljan med FM Booster för M bilar och nyare modeller. Tid är inbokad nu för Insp. 2 :)
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Novation eller?
@Magnus: Japp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.