AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.037

Toppen Kass m52 -e39?

sT
114
sTriKe
740iA -00
M5 3,8 -92
Subaru Legacy 3.0 -08
Hejsan
Frågan är ju svår att svara på utan att göra en kontroll av toppen
Det jag är intresserad utav är era åsikter.
Läget är följande motorn i fråga är n m52 singel vanos sitter i en e39 -98

Har luftat den som en tok, har studerat läst kollat börjat om otaliga gånger, Men det vill inte, Det som händer är vid tomgång går tempmätaren till normal drift temp värme fins i kupen,
Om man kör med bilen nån km så efter en stund försvinner värmen i kupen temp mätaren sticker mot rött.
Stanar man bilen och känner på kylarslangarna så är dom Sten hårda som betong bitar samt den värkar tryckt ur sig vatten ur kylar locket, öppnar man luftnings skruven på termostat huset så kommer det luft luft å åter luft.
Avgasern är lite vita så det är väll troligtast att den drar i sig vatten också.

Så åter till luftning då har testat alla de knep som nämts på forumet som jag hittat har följt hassos tips på luftning jag kommer ju dock bara till när man skall köra funkar inte så länge till värmen försvinner och temp mätaren sticker.
Ny vatten pump termostat kylar lock.
Bilen har gått varm vid ett vatten pumps haveri efter det så är den så här.

Det jag undrar över är nog måste vara en spricka i toppen?
Va det värkar så trycks det in luft i vattnet samt den drar vatten,
Hur bra är Alu blocket som sitter på dessa motorer tänkte mest så det inte är det som krånglar?
Mest troligt är väl att topplockspackningen har tackat för sig, tyvärr. M52 topparna är mycket tåligare mot sprickor vid "kokning" än de tidigare BMW sexorna var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.