AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
568

Problem med Alpina B7 Turbo

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Skall börja att säga att jag inte har köpt tillbaka min gamla Alpina eller köpt någon ny. Detta inlägget är ren nyfikenhet, och gäller ett problem som jag hade med bilen när jag ägde den.

Det var något mystiskt problem med bilen. När man låg och körde och sedan saktade ned för att exempelvis svänga, stanna eller köra igenom en rondell, så kunde bilen bara tvärdö. Det hände någon enstaka gång också utan att man saktade ned, men inte ens någonstans i närheten av hur mycket det hände när man saktade ned. Efter att bilen dött så vart det totalt omöjligt att starta den. Ibland fick man igång den efter att man vridit på säkringarna framme i säkringsboxen, men ibland fungerade inte det heller. Under tiden som jag ägde bilen så bytte jag samtliga relän och säkringar i säkringsboxen, och själva säkringsboxen var bytt innan jag köpte bilen. Detta problemet påverkades inte av mängden bränsle i tanken, och det hade heller inte med bränslepumpar eller bränsletrycksregulator att göra, eftersom dessa konstaterats vara felfria.

Dock har jag sett inlägg här på forumen där folk har haft liknande problem, och någon gång har jag för mig att jag läst att det kunde ha med bränslepumpar eller bränsletrycksregulatorn att göra.

Jag funderar på att i framtiden kanske köpa tillbaka Alpinan, och är därför intresserad av att veta vad det är för problem jag köper mig.

Utöver detta ganska besvärliga problem, så trodde varvräknaren att den var höjdhoppare av världsklass. Ibland kunde den börja hoppa lite hur som helst, för att sedan dö och lägga sig i botten av varvräknaren. Efter en stund så brukade den fungera normalt igen, och sedan repeteras hela förloppet.

Mycket tacksam för svar!

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
det där med varvräknaren kan kanske vara kretskorts batteriet som behövs bytas?!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag tycker det låter väldigt mycket som tryckfall i insprutningen. Sitter det original Pierburgsprut i din, eller är det uppgraderat till något eftermarknadssprut?

Jag har kollat och pratat med några killar angående detta (var/är ruskigt sugen på en fin B7 Turbo, men har inte lyckats hitta någon... därav en Biturbo som substitut :) pga. att de hade uppgradetat spruten till Haltech och liknande eftersom ingen... och de lovade, INGEN, kunde få styr på ett Pierburgsprut eller deras kontrollboxar som börjat knasa.

Deras symptombeskrivningar var mycket lika din enligt ovan.

Kanske är helt fel ute, men det kan vara värt att fundera över!

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag vet inte vilket sprut som sitter i den, eftersom jag inte ser någon skillnad på dem. Ärligt talat så vet jag inte om det är orginal. Alpina sade aldrig exakt vad de hade gjort med bilen när vi lämnade in den till dem. De kanske bytte sprutet? Inte en aning... Men i vilket fall som helst kanske det fixar sig om man byter sprut nu...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det är nog inte omöjligt! Om de har bytt insprutning så finns det förmodligen en styrbox med leverantörens logga/namn tryckt på där original insprutningsstyrbox brukar sitta (kan ej säkert säga vart det är på E12).

Det kan också vara så att de mappat om det gamla sprutet... då är det svårare att upptäcka... kom att tänka på en sak, har alla B7 Motronic?? Jaaa... det har dom va?

I annat fall blir det svårare att hitta styrboxen, jetronicarna är ju mekaniska.

Jaja, tipset från min sida är ju att höra med någon som pysslar med de här sakerna, ex. JWR, som sett en och annan BMW ocj Alpina i sina dar. Hör gärna av dig och berätta om du komemr fram till vad det var i framtiden!

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag tänkte just på det, om denna version av B7 Turbo verkligen har en styrbox... Bilen är ju trots allt från 1980. Om den inte har det, så antar jag att det blir svårt att montera ett eftermarknadssprut?

Funderade annars på att (om jag köper tillbaka bilen) montera ett Haltech E6H (eller om det var E6K) som styr både tändning och insprutning... Då kanske man också skulle kunna mappa bilen ordentligt med högre laddtryck också.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag har en B7 på gång. Har rullat 17.000 mil, Ej originallack men servicebok finns. Blir det problem att reg.besikta den i Sverige?

MVH KJELLEN

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Inte om motorn och sånt är orginal Alpina.
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Inga som helst problem att regga den bilen nuförtiden.

jimpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.