|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| ...För att komma tillbaks vad tråden egentligen handlade om, är det någon som har några tips på vad man ska kolla upp extra noga på dessa bilar? | |
|
NikeMan: Där håller jag med dig att det fifflas med mycket nyimpoterat som är uppenbart att bara är intaget för att tjäna pengar. För i dagläget är det sällan en väldigt god affär att importera. Så där håller jag helt med dig. |
|
| Vi får väl se hur det går med min nyimport. | |
| Marin@ det går säkert bra med din importköp men jag tror att det som Nikeman och andra menar är att risken att få en ärlig bil bland importarna är ganska lr väldigt mycket låg vilket gör att de flesta undviker importbilar. Du kanske gör dubbel å trippel koll av bilen innan köp men kom ihåg det finns många som är mycket lättlurade och ser de serviceboken stämplad, vilket ju är lätt å fixa, så tror de allt e okej och gör inte vidare efterforskningar. Därför finns det alltid en marknad för dessa bedragare att tjäna en slant. Jag lovar dig, tjänar de 20k, utöver importförtjänsten, på att dra ner milen så gör de det oxå. | |
|
Lätt att fixa en servicebok och stämplar? Vart då? Vem som helst kan inte fixa det. Man måste ha bra kontakter för att kunna göra det! Jag säger inte att det inte förekommer fiflade bilar, men i en begränsad omfattning. Så som Nikeman skriver, är 90% av alla impportbilar skruvade. HAn snackar skit, det har han inga belägga för eller bevis. Hur kommer det sig att t.ex. Platinumcars omsätter 100MSEK/år på att importera bilar? Auto Classica också....och en mängd andra profesionella importörer. Dom började också i liten skala, för att sen kunna skaffa sig flashiga lokaler och fler bilar. //Marin |
|
|
Marin; Platinumcars har ett gott ryckte och fina bilar och ska inte jämföras med småfifflarna. Jag håller fortfarande med NikeMan om att majoriteten av alla privatimporterade bilar är skruvade. Det skiljer knappast något i dag att köpa en nyare BMW på en auktoriserad åf i Tyskland. Möjligtvis kan utbudet vara det man är ute efter. Men att köpa från en liten skrutthandlare är ett stort risktagande. Personligen skulle jag aldrig köpa en importbil. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Du fixar egna stämplar för 100:-/st, allt som krävs är lite photoshop-färdigheter. Serviceböcker kryllar det av på den svarta marknaden tack vare att folk fortfarande har dom liggande i handskfacket. Finns även att köpa "nya" i Kina för en tjuga. | |
|
Säkraste för den som har tveksamheter inför en servicebok är att kontakta tillverkare i hemlandet, där kan servicear och reparationer brkäftas lr dementeras.. så brukar jag göra när jag importerar, och föreslår att de som köper en begagnad bil gör samma sak.. självklart även svensksålda. //Tobbe |
|
|
>Stefan Våra åsikter går isär här. Varför jämföra Premium Select hela tiden? Dom flesta begagnadköpare i Sverige köper inte sin BMW på BMW firma. Varför isf handla premium select?! Jag känner personligen ägaren av Platinumcars, och han började importera bilar för nästan 20år sen. Då var han, vad ni kallar idag, småfifflare. Han drygade ut sin inkomst med att köpa och sälja bilar från utlandet. Jag tror att ni har hängt upp er på ett litet antal småskurkar, typ Josef på blocket. |
|
|
Marin; Det är möjligt att vi pratar om olika saker. När jag menar skruvade bilar är det främst de som är äldre än 3 år rullat långt, inte PremiumS. En förutsättning att du ska lyckas tjäna pengar på begbilar är om du kan hålla ett betydligt lägre pris och det kan du om t.e.x köpt en 335d 07 som rullat 20.000mil och du skruvar tillbaka mätaren till 8.000 mil. Där har du säkert en nettoförtjänst på 20-30tkr PS jag nära att köpa en Z06 av Sigge förra sommaren. En riktigt trevlig kille. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Marin@menar du att all tveksamhet som de flesta(säkert 8 av 10) känner inför en importbil baserar sig bara på rykten? Det tror inte jag, det måste finnas mer än bara rykten. | |
|
Just nu är eurokursen riktigt låg, så det lönar sig att importera bilar till SWE. Den länkade 335d kostar inte en euro över 30'€ i Tyskland, dvs runt 270'SEK. Det utannonserad priset i SWE är 319'SEK, alltså en marginal på 50000:-!!!!Den närmast jämförbara sv-sålda bilen kostar i runda slängar 350'SEK. Varför tror alla att den länkade bilen automatiskt måste vara skruvad, bara för att den är 30'SEK billigare än den sv-sålda?! Bilarna ÄR mycket billigare i södra europa, utan att dom för den delen skulle vara sämre än andra. Mina varningsklockor börjar ringa OM den nyimporterade bilen är 10-20% billigare än en motsvarande bil kostar i Europa. Bedrägerier förekommer och kommer alltid att förekomma, men att generalisera och dra alla över samma kamm är inte OK. Ni pratar om 90% skruvade. Vem har sammanställt den statistiken? Linus Bil säljer mest sv-sålda bilar. Hur många har han inte skruvat mätaren på (enligt forummedlemarna)? >>Stefan Många av hans bilar är Italienimport, och du har sett hur bilarna ser ut. Dom flesta är i utställningsskick. >>Aragon Det är klart att dom baserar sig på rykten! Alla "vet" att ALLA Italienska bilar är småbuckliga, sönderkörda och vanskötta. Hur många här inne har igentligen varit på en bilfirma i Italien? |
|
|
Sorry; jag menar naturligtvis orimligt kort. Själv körde jag nästan 6.000 mil under 1,5 år med 335d. Då är det inte orimligt att en bil kan ha rullat 20.000 mil under 3 år. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Alla bilar behöver en inviduell bedömning vare sig den är sv-såld eller import. Jag personligen tycker det verkar lättare att kontrollera en bmw premium selection bil än en svensk-såld. Exempel: Jag köper bilen kör ca 120mil hem och besiktar bilen där mätarställningen noteras. Och har ett köpe kontrakt när bilens mätarstälning, vilket köparen kan kontrollera att det stämmer med handlarn bilen är köpt av. Däremot en sv-såld bil med ca 3-5ägare under 3år är enligt mig svårare att vara 100% på att mätarställningen stämmer. Ni som sprygalla på 90% av alla import kan göra det någon annanstans för det är så 90-tal..... |
|
|
Mitt tips är också att satsa på en svensksåld bil. M-paket och Navigation känns väl också som ett måste på en sån bil. Övrig utrustning och färg är ju ganska individuellt. |
|
|
Håller i princip med Marin och Tobbe i ovanstående diskussion. Det finns ingen som helst statistisk bedömning på att 90% av alla "privatimporterade" bilar skulle vara skruvade. Tyvärr förekommer det förstås att bilar skruvas, men det ser man nog rätt så lätt på vem det är som säljer bilen, det finns ju en rad trådar på forumet om oseriösa firmor. På utvalda modeller av både BMW och andra premiumärken är prisskillnaden rätt stor idag. Jämför ex. vis 530d GT i Tyskland, årsmodell -09 och -10 (i vissa fall kommer nu även -11or snart). Utbudet är enormt och ibland är det BMW premium selection bilar. Prisskillnaden är mycket stor jmf med i Sverige. För den som vill seriöst åka ner och köpa hem en bil och sen sälja den här, är det väldigt lätt att göra en slant, utan att ens drömma om att behöva skruva mätaren. För detta krävs antagligen dessutom både maskinell utrustning och kontakter. Jag har importerat 20-talet bilar under åren 2003-2007, för eget bruk mest, några tog jag hem för att sälja, bl a en M6. Råkade ut för EN skruvad bil. Den var skruvad i Tyskland dessutom. Tycker precis som nån skrev att åsikterna luktar mycket 90-tal eller tidiga år 2000-talet. Idag är köpare av bil så många gånger noggranna och kontrollerar historiken, att det torde vara tämligen olönsamt att försöka i större utsträckning skruva bilar. Jag talar nu om nyare bilar typ den där tråden började. Däremot håller jag med StefanL att bilen ovan bör kollas att mätarställningen stämmer och där finns det ju möjlighet att göra så genom några telefonsamtal. Men mätarställning skall förstås kollas oavsett bilens ursprung. Tänk dessutom på att bilarna som skruvas, i stor utsträckning skruvas i Sverige, därför är jag övertygad om att även många svensksålda "långmilare" i så fall riskerar att även de skruvas. /Anders |
|
|
>>Anders Helt rätt! Om en nyare BMW skulle visa sig skruvad, är den bilen rökt på begagnadmarknaden, tack vare google och forum som denna. //Marin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.