AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.468

Ska köpa 335d behöver råd..

Sida 1 av 2
Länk

Ska köpa en 335d touring, något man skall kolla extra noga på dessa bilar?

Intresserad av den jag länkar till.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du har mail.
Mvh
Marin
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Ska också köra en 335d Touring så fort 330in är såld, skulle också behöva lite tips ? :)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Skulle akta mig för den i annonsen. Det är något speciellt med nyimporterade BMW dieselar som gör att man bör akta sig...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Nikeman
Utveckla gärna ditt tankesätt

Varför skulle det vara nått "farligt" att köpa en nyimporterad bil under förutsättning att bilen är ok?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Då bilen till största sannorlikhet är importerad av en enda anledning: Att tjäna pengar. För att kunna tjäna pengar på att ta hem en bil från Tyskland idag så "måste" mätaren backas av importören. Det är dessutom såpass avancerat att kolla upp historiken på en bil från tyskland att 99.9% av alla som handlar importbilar i andra hand inte bryr sig om detta.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vart har du fått det ifrån?!Du snackar skit!
Enligt det tankesättet är alla importerade bilar skruvade?! Konstigt att det finns så många bilfirmor som livnär sig på det. Den länkade bilen kostar
runt 30k€ i Tyskland. Utgångspriset på 319' har alltså minst 40' marginal.

Hur avancerat är det att ringa till bilfirman som ar servat det, uppge chassienummer och få bekräftat om och när bilen varit där? Eller kolla upp garantireparationera på BMW i Sverige? Man behöver inte direkt vara "rocket scientist" för det.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Det är knappast något jag hittar på utan det är så det oftast är tyvärr. Importerade bilar har ett dåligt ryckte av en anledning. Det vet du också.

Hur avancerat det är att ringa till Tyskland? Ja det är inget folk i allmänhet gör. Så onekligen så drar sig folk för detta.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag håller med om att det förekommer, men att man "måste" skruva för att sälja med vinst är skitsnack.
Jag håller just nu på och förhandlar med en hadlare (Audihandlare) i Italien om en Porsche Carrera. Billigaste motsvarande i SWE kostar >330k. Jag hoppas kunna få den för runt 250k. Så visst fan går det att tjäna pengar!
En vän köpte en m5a för en månad sedan och sålde den senare här han gick plus 80 000. Just nu när euron är billig så går det tjäna bra pengar. Bäst köpt gör man på dem lite dyrare bilarna.
Personligen tycker jag den länkade bilen är på tok för dyr med tanke på mil och nyimport. För det priset borde man hitta en svensksåld med mindre mil-
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Utbudet är klart begränsat i SWE. Hittade bara 6st 335dT M-sport på blocket, och den länkade bilen är den klart billigaste av dom.
Har funnits tidigare på blocket svensksålda M-sport tidigare för strax över 300" med runt 6000mil på mätarn.

Annars borde väl denna vara ett bättre köp? Länk Inte lika välutrustad men det är en stor skillnad på en bil som har gått 5000 eller 10000mil ...
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Visst finns det folk som lyckas hitta EXAKT rätt exemplar och köper hem en bil för att sedan sälja och tjäna lite svart eller vitt. Men i så stor andel av fallen så lockas denna importör att backa mätaren x antal mil, att jag anser att man ska undvika importerade exemplar.

Det är självklart upp till var och en. Men min erfarenhet säger mig att risken att bli lurad är dubbelt så stor - så därför bör man undvika dessa exemplar.
Var och tittade på bilen och det blir inte den!
Kommer nog att enbart titta på svensk sålda bilar..
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
NiKeMaN: Så du tycker att vi som har tagit in en premium selection bmw från en auktoriserad BMW handlare. För det bättre utbud som tyskland erbjuder, skall bli stående med våra bilar utan att kunna sälja dom, tackvare sånna som du som sprider skräck i folk att import är skit. Visst jag kommer sälja min bil ca 20-30k under en svensksåld den dag jag säljer, men detta är endast av anlednignen att den är import, inte för att den är sämre än någon annan bil.

Finns även svensksålda bilar som är Krockad, omlackade, mätarskruvade och allmänt fifflade. Det är likadant överallt man får välja av vem eller vilka man handlar sin bil av. Men du är så rädd att du borde hålla dig till nytt.........

Mvh
Tobias
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Drawls: berätta gärna vad felet/ felen var på bilen? Eller vad som inte var i ordning :)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
För mig är det en bekvämlighetsfråga att inte köpa importer när jag ska ha en bättre bil. Det går ju att kolla upp deras historik också, men det blir krångligare. Gillar inte att krångla för att spara in några tusen jämfört med en ss-bil där det går att få ut alla bes.prot. via internet eller fax (mätarställningen).

Skulle kunna tänka mig att kunna göra undantag för säljare med en "hög" profil här på AP om de ägt bilen själva sedan importen och har full dok., men varför chansa med "merca-Leffe" eller "BMW-Goran"? Varför ska jag gynna deras privata momsfifflande?

Det handlar inte om ängslighet, det handlar om att minimera risken för strul. Ni som retar er så på oss som har en skeptisk bild av importer, köper ni hus själva utan att kolla upp historik och skick? Går ni på "känslan" även i affärer på 3-4 miljoner? Om ni väljer mellan två hus, det ena 5% dyrare, men med utmärkt historik och det andra med svårkontrollerad, ser ni risken för problem eller är det den kortsiktiga förstärkaren i form av lägre inköpspris som lockar? Har det, historiskt sett, varit en framgångsrik strategi för er?

Sedan lallar vissa om "hemliga knep för att avslöja övermil". Man pratar slitna rattar och pedalgummin mm. Och det vet ju inte skruvarna om? Ska man behöva lyfta toppen och mäta radialspelet på kamaxellagret för att veta att inte bilfan gått 40k mil, och vill en bilköpare i allmänhet göra det?

Okej om jag ska ha en bruxhäck för 20-30k, då är det mindre viktigt med historiken, men ska jag slanta 200K och uppåt... Nej tack, Leffe och Goran. :-)
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Tobba: Notera även ovan att det jag skriver om handlar om bilar och och folk som importeras och importerar för direktförsäljning. Sådana bilar ÄR OFTA FUSKADE. Punkt!

Sen finns det folk som åker till Tyskland och köper en Premium Selectionbil som du själv skriver om, och åker med den själv i några år, och där man verkligen har perfekt full historik. Jamen då är det ju fine! Då har du ju själv valt ut bilen ÅT DIG SJÄLV eftersom att du själv ska åka i den, driva den och serva den.

Men folk som köper in bilar från utlandet, för att direkt sälja dom i Sverige. Nä där fuskas det sjukt ofta och risken för strul är GIGANTISK.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
NikeMan;

Du har helt rätt. det finns för många oseriösa människor som håller på med import, och försöker bluffa andra.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Håller också med Nikeman, som han också säger i sitt första inlägg så är det bilarna som importeras för att efter en vecka eller två sedan säljas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.