|
|
|
|---|---|
|
Hej! En fråga kring ljusmodulerna i e39. Säg att jag har 2 st 540i e39. Båda 97:or. Ena rullat 20000 mil och andra 18000 mil. Båda har samma artikelnr på dessa moduler. Vad händer rent praktiskt om jag byter ljusmoduler mellan dessa? Kommer bilarna fungera normalt? Vad händer med mätarställningarna i respektive bil? Förstår det som att man får en prick som indikerar att mätarställningarna inte stämmer mellan de olika boxarna, men det kan jag leva med. Tack på förhand! mvh, Daniel | |
|
Ingen som kan reda ut detta? Alternativt någon som känner någon som kan hjälpa till med lödning av LCM i Stockholmsområdet? (har den ersättningskomponent/effekttransistor som krävs) |
|
|
Det ända som händer är som du skrev att pricken börjar lysa. Sen ifall att bilen har servotronic och bilen du tar boxen ifrån inte har det kommer servotronicen inte fungera, detsamma gäller möjligtvis annan utrustning. |
|
|
Ok, låter bra, detta innebär alltså att mätarställningen i respektive bilar fortfarande kommer vara korrekt? (vilket är det jag hoppas på) Återigen är jag tacksam för tips om någon som kan hjälpa till med omlödning av effekttranssistor i boxen, enl. följande guide: Länk Har rivit ur boxen och följt guiden, inga problem egentligen, men det är alldeles för litet för att jag skulle klara av att löda det + att ersättningskomponenten inte alls har lika långa ben som originalen (är det normalt? de är identiska i övrigt) |
|
|
Ersättningskretsen skall ha lika långa ben osv, annars har du säkert fått en variant som är avsedd för ytmontering, då går det inte. Det bör gå att få kretsen bytt av en firma som sysslar med elektronikservice, TV-service, komradioservice osv. Om du har rätt komponent och kortet urmonterat så tar det inte så lång stund. FP |
|
|
Hej! Den ser ut precis som denna: Länk men metalen över det svarta slutar endast några mm över (borde inte vara något problem så vitt jag kan se), dock är benen kortare, kanske 50% av vad de borde vara, och mittenbenet är ännu kortare. Ej användbar, eller går det att förlänga benen? |
|
|
Det är denna kapseltyp du har: Länk Den är avsedd för inlödning (ytmontering) på kort för kylning osv medan de som sitter i ljusmodulen är hålmonterade och kläms mot kylaren med clips, och med isolerande värmeledande kiselgummi i mellan. Tänk på att metallen är ansluten till mittbenet och därför måste hela montaget vara isolerat. I princip går det att förlänga benen men det blir knivigare med montaget för kylningens skull. Jag rekommenderar starkt rätt komponent. Om du behöver så har jag kretsar att sälja. FP |
|
| Ok, intresserad, maila mig gärna på rufelt@kth.se | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mätarställning i instrumentet kommer att vara ok men inte den lagrade i ljusmodulen då de inte kan utbyta kommunikation (extra prick =modulationslägae) utan att vara ihopkodade med samma chassienummer. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Skickade till slut boxen upp till folke som ordnade med omlödning och snabb leverans tillbaka till ett rimligt pris, stort tack för hjälpen, fungerar perfekt nu! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.