|
|
|
|---|---|
|
Har ett irriterande oljud från (vad jag upplever det som) vänster fram på min X3:a. Klonkar till när man kör sakta över hålor. Kör jag på parkeringen utanför jobbet som har en del ojämnheter så låter det trots att fjädringen inte behöver jobba så hårt just där. Alltså - det låter när det är "vassa" (mindre) ojämnheter. Kör man däremot i över 20-30km/h över ojämnheter/gupp (mindre som större) är det helt tyst. Har bytt pendelstagen ("skrammelstagen") precis och bilen är nybesiktigad och jag bad dom kolla extra noga på bärarmsbussningar/kulleder, men inget hittades. Har även haft ett brytjärn själv och mekanikern på jobbet var också med och kollade över alla bussningar i framvagnen men känner inget glapp alls. Några idéer?? Kollade på en annan X3:a innan jag köpte denna och där hade handlaren bytt stötdämpare ena sidan fram. Vet inte varför men är detta ett problem på X3 som kan framkalla mina symptom? Byter ju inte såna på vinst och förlust då de kostar 2500kr/st... Tacksam för tips!! /Kidde Kör Kryss-trea sedan 110128:) | |
|
Jag har i princip samma problem med min X3:a. Klonk vänster fram i skarpa ojämnheter vid låg fart. Jag bytte skrammelstagen (båda). Ingen skillnad. Jag lät en BMW-verkstad kolla igenom framvagnen. De tyckte den såg frisk ut (även om de också hörde ljudet vid provkörning). De tyckte att jag kunde testa att byta fjäderbenslagring. Det är nu gjort. Ingen skillnad, förutom i plånboken. Jag har snurrat runt på en parkering tills jag trodde att bilen skulle välta och konstaterat att drivknutarna verkar OK. Frågan är vad jag ska testa nu. Byta dämpare på vinst och förlust? De är väl ändå till åren komna... Bromsskivorna är lite ojämna (känns vid inbromsning). Skulle det på något mystiskt vis kunna ge ett sånt här symptom? Jag har bara haft bilen sen förra året, så jag har tyvärr inte all historik på den. Alla idéer och tankar är välkomna! |
|
|
Hej, mellan 10-20k mil behöver de flests bmws ny fram eller bakvagn grovt sett för att fungera iaf som jag gillar, nybilstyst..... Alla X är cirka 25% tyngre, har större fälgar och däck samt annat som minskar livslängden med lika mycket och gummi torkar. Beträffande dämpare så fabriksdämpare håller kring 50% av funktion mot nya efter 10k mil. Beror mest på att räknenissarna styr över teknikernissarna nuförtiden och dämpare har kunden ingen "insyn i" där de sitter. Man kan som er, söka byta del för del. Jag brukar sopa rent hus per axel när nått börjar klonka. Kolla med claus autoparts. Kvalitet till bra pris Iaf när jag köpte till min e32. Posta gärna resultatet. Undvik billiga ebay... Tiden man lägger ner för felsökning och byta del efter del de närmaste åren är också tid och pengar? Mvh Asken |
|
|
Oj, var ett tag sen man startade denna tråden... På min bil var det i slutänden ändå spindelleden som var kass. Kostade inte så många kronor men tyvärr bytte jag stötdämparen i onödan så det sprang ändå iväg lite:( Konstigt att de inte hittade det på bilprovningen, men efter mycket bändande och brytande så kunde man märka ett ytterst litet glapp i spindelleden och bilen blev knäpptyst:) /Kidde |
|
|
Var nu ute och undersökte framvagnen igen. Upptäckte två saker: 1. Plåten som sitter innanför bromsskivan (bromssköld heter den va?) var trasig i två av sina infästningar och satt således löst. Jag har dock svårt att tänka mig att det skulle kunna ge upphov till ett sånt här dovt klonkande. Jag ska givetvis byta den ändå. Det kan ju inte ta många minuter. 2. När jag skulle efterdra hjulbultarna (bilen ståendes på hjulen alltså) och så att säga tryckte till med ett ryck så klonkade det till precis som när jag kör i ett potthål. Jag kunde upprepa detta flera gånger. En hastig åtdragning av en bult på ett vänsterhjul får givetvis hjulet att rulla lite bakåt utan att bilen rör sig (handbromsen i). Denna rörelse ger alltså upphov till klonket. Vad kan det vara som glappar då? Med hjulet på plats kunde jag ju inte komma åt att vare sig se eller känna på något i hjulhuset. :-( Tacksam för alla uppslag! :-) |
|
|
Kan mycket väl vara spindelleden som jag skrev i mitt förra inlägg men försök få bilen upphissad och kolla den noga. Man kan ta en stor polygrip och bara krama åt över hela bulten så att säga (svårt att förklara i text) men man brukar då kunna känna det ganska tydligt. På min var det väldigt minimalt och därför svårt att hitta men det lilla gjorde det tydliga klonkandet i slutänden... /Kidde |
|
| Tack för tipset Kidde! Jag satte fast en skruvtving där spindelleden fäster och ryckte och bände lite. Det kändes som att det hackade till vid ett visst läge. Det blir till att beställa en ny imorgon och hålla tummarna för att det var en korrekt bedömning. | |
|
Nu är spindelleden bytt (ett förbannat slit att få bort den från navet) och bilen är tyst och fin igen. :-) Det enda som stör nu var att BMW-verkstan inte kunde lokalisera detta fel. |
|
|
Ja, de kan ju sitta litegrann... Kul att du fick i ordning på bilen till slut och att min teori stämde;-) /Kidde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.