|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Detta märkte jag för första gången....för ca. 10 dagar. I vanliga fall kör jag ganska effektivt, men varvar sällan ur helt...eller ger fullgas. Men efter hamnat bakom en idiot ska jag iaf dra om för allt va tygen håller. Rullar iväg lite halvt snabbt på 1:an...i med 2:an. Och runt 5-6000 varv tittar jag bakom mig, och har Världens rökmoln bakom bilen. Likna mest en F1 motor som totalhaverera. Lite halv chockad märker jag att motorn fortfarande går precis som den ska. Inga konstiga ljud eller nåt. Jag testar att dra på igen, då bilen går som den ska på lägre varv, och ingen rök kommer under andra urvarvningen. Jag hade nyligen tvättat bilen länge, och tänkte att jag fått vatten in i avgasröret, som bolma ut. Nu har jag märkt de senaste dagarna, att när jag startar bilen kall, så ryker de ganska kraftigt de första 2-3 sekunderna. Sen är den som vanligt igen. Igår kväll ska jag testa att varva motorn igen, och får samma rökmoln bakom mig igen...3 gånger i rad. Den andra gången tycker jag att bilen inte går så rent på de högrevarven. Så när jag testar en tredje gång, så märks de igen, att den börjar gå orent. Dock så slutar det inte då, utan motorn börjar gå dåligt hela tiden, svarar konstigt på gasen. Samt att motorlampan tänds. Jag stänger av bilen, kollar det man kan kolla på en modern bil, men ser inget konstigt. Startar bilen ganska snabbt igen, och den går normalt samt att lampan har slocknat. Idag har jag startat den två gånger, de rycker ganska kraftigt de första 2-3 sekunderna, för att sen lägga av tvärt. Gjorde inga högre varvningar, men testa 3-4 gånger att gasa kraftigare på lägre varv....fullgas upp till 3 500 varv, utan den minsta antydan till rök. Nån som har några tips? Bilen är en E90 330i 2007:a med 258:hk motorn, rullat lite mer än 10k mil. Man tänker ju lite på vevhusvent. med tanke på tidigare problem med rök och bmw. Men är inte detta fixat till E90 bilarna? Många av mina resor är fram och tillbaka till jobbet, som tar ca. 15 min att köra. Innefattar allt från 50 till 90 vägar. Samt att de verkar konstigt att de bara kommer vid vissa varvtal, annars tycker man ju att de borde ryka hela tiden? Röken är av tjockare typ, varken blå eller svart färg, utan just rökigt vit. Startar jag bilen när den är varm så kommer inte heller några rökpuffar. Hemma hos mig står den i garage, och har aldrig varit med om att tempen sjunker under nollan där, tackvare diverse varma fälktar. | |
|
Tanka faktiskt fullt med 98 oktan igår, hade bara 4 liter kvar innan. Oljenivån är hög och bra. Det va lite ful färg på oljelocket. Men om jag jämför med min gamla 850, så hade den bra mycke mer "klägg" på oljestickan osv. Viss kondens får man väl räkna med, iaf såhär års, och med korta resor. Den har aldrig varnat för låg kylarvätskenivå. Har bokat tid för att läsa felkoder på tisdag :) Har även vart på Bmw och köpt en tjockare DYR olja. Fick tips om att jag kunde testa den. Castrol TSW tror jag den hette. 10-60. Skadar väl aldrig med ett oljebyte iaf... :) |
|
| Kräm beiget skulle jag väl säga. Inga jättemängder, och när jag kolla ner såg jag inget konstigt. Men det är ju svårt att se nåt vettigt neråt. | |
|
själva locket är svart....haha, kul jag e :) Verkstan jag snacka med tog 400kr för de, så de känns okay. Och kunde ju kolla de hyffsat snabbt. |
|
| Jag skulle tro att det var kondensvatten från avgassystemet som orsakade ditt rökmoln, men en avläsning av felkoder är ju aldrig fel. | |
|
Men kan de verkligen komma så mycket...och bara vid höga varv? Sen stördes ju motorgången med. |
|
| om inte det försvinner kylarvätska har troligen den ojämna gången inget med rökmolnen att göra. Tänk på att avgaser = koldioxid och vatten!! Dels har du vatten i avgassystemet vid start, och varvar du ur motorn innan avgasröret är "brännhett" ända bak till slutröret kyls vattenångan (som du ju öser in i avgassystemet i stora mändgder vid fullvarv+fullgas)till synlig rök. När det är kallt ute blir avgassystemet bara fesljummet eller knappt det i bakre delen, då får man vitrök varje gång man stampar i botten. Bästa minnet var i -20C, då kom lite synlig ånga hela tiden även i konstant 90km/h. Bromsade för en bil som svängde av, hade 5-6 bilar tätt bakom. Tryckte gasen i botten på tvåan till 5500rpm. Kollade i backspegeln och såg ej lysena på bilen bakom! Riktigt fet dimridå blev det! | |
|
Var ute och körde i nästan en timma nu. Så allt var ju duktigt varmt, samt att det är en torr och varm dag ute. Som vanligt ryker de till lite när jag startar...fast lägger snabbt av. Om jag då torrgasar lite direkt efteråt, så kommer de inte heller nån rök. När jag kör normalt så går bilen som en klocka. Men de börjar ryka ...helt plötsligt när man når högre varv, och som sagt ganska kraftigt. Kan gasa hårt på lägre varv utan att se de minsta av några rökpuffar. Även när jag inte gav fullgas, utan "smög" mig upp till 5000 varv, så börja de ryka lite smått. Och den låter inte lika rent heller då heller. Kan de va nåt med insprutningssystemet? Bilen börja sen igen bludra efter en repa som gav moln bakom mig. Så jag fick stänga av, och starta igen. Så gick den bra sen. Enligt datorn har bilen knappt dragit nåt alls de senaste 4-500 milen. |
|
|
Ändrade meddelandet, så de låter lite konstigt på sina håll, men hoppas att ni förstår. Den har alltså inte dragit nån olja. |
|
|
Skulle köra en sväng inatt. De va kallt och fuktigt ute, men när jag starta bilen så rök de inte de minsta. Konstigt att de antingen ryker en hel del...eller inget alls? |
|
|
Efter ett tag när avgasröret blev fesljummet borde det börja ryka? Vid start kan det vara så kallt att vattnet kondenserar längs rörets väggar samt att luften som kommer ut är så kall att ångan ej syns. |
|
|
Men de rök inget alls. Sen när jag körde vanligt i stan, rök de inte heller nåt, men de har de aldrig gjort innan heller. Det verkar va väldigt "on eller off". De har rykt duktigt innan när de varit lika kallt ute, och jag startat motorn kall. |
|
| Det är klart, är det tillräckligt varmt ute så ryker det aldrig. Då är frågan om dina rökmoln följer med utetemperaturen (normalt) eller om det börjar ryka slumpmässigt oavsett kallt eller varmt ute (nåt är fel). | |
|
Har startat bilen två gånger idag utan några rökridåer. Drog på efter ca 10min körning, och de kom lite rök. Men jag tyckte de såg ut som att de va mindre än innan. Påväg hem, så gjorde jag samma sak efter ca 10.min körning. De kom ingen rök alls, även om jag drog på 3-4 gånger...på olika växlar. Kollar jag på oljelocket så ser oljan betydligt bättre ut där med. Kan de vart nån början till vevhusvent./oljeproblem? Har ju kört betydligt mer och längre senaste dagarna. Och dragit på Betydligt mer än jag brukar göra. |
|
|
Det är nog bra för motorn att dra ur den nån gång i veckan om man ofta kör kör på låga/mellan varv under korta perioder. Mvh, |
|
|
(Disclaimer: nu svävar jag ut totalt i mina egna teorier, rätta mig gärna) Om jag inte minns helt fel så bildas 1,5gram vatten (och 17 gram annat jox) per 1gram förbränd bensin. Om vi ponerar att bilen suger i sig 40 gram bensin under ett rejält gaspådrag, så bildas 60 gram vatten, dvs över en halv deciliter. En halv deciliter vatten i förångat format borde definitivt kunna uppfattas som ett rökmoln om det inte är allt för varmt ute. Sedan är det väl ett faktum att bilar med lite högre effekt dricker en del olja när man gasar på, vilket också borde kunna bidra med lite rök. Summa summarum, blyfot + mycket effekt == massa förbränd bensin == vit synlig rök? :) |
|
|
Hej igen! Problemet har helt försvunnit de senaste dagarna. Då temperaturen gått upp, samt att jag kört mer...och varvat ut motorn ett par gånger. Körde en diagnos på den idag, och man såg att den misstänt på sjätte cylindern. Detta hade hänt samtidigt som rökmolnet kom...eller snarare, lite efteråt. Den trevliga service killen sa att de säkert varit vevhusventilationen som varit frusen, men att de nu är smält/blåst bort. För att citera han..."det är inga stadsbilar...." :) Så, när det är kallt så verkar det vara en väldigt god ide att "blåsa ur" motorn nån gång...då den är varm. Och att tänka på att de kan ta bra mycke längre tid för oljan att nå sin temperatur än man kan tro. Ska ändå göra ett extra oljebyte om nån vecka eller två, då man har lite stabilare och högre temperaturer ute. Oljan som är i nu, säkert blivit lite misshandlad, och kanske tappat sin allra högsta smörjeffekt. Men den ser perfekt ut nu med. Känner mig väldigt glad :) |
|
| Det krävs flera mils körning i minst 90 km/h innan oljan är uppe i full temp, även om den givetvis uppnår 80C eller så betydligt fortare, men fortfarande släpar oljetempen efter kylvätsketempen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.