|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
130i har inte ett "riktigt" elektronisk diffspärr, endast 123d och 135i som kom med faceliften har. Detta gör ingen skillnad för Flash då bilen har antisladd och antispinn som ingriper på liknande sätt med att bromsa hjulen som spinner, dessutom stryper den motorn. Det ska således inte vara nån skillnad med den nuvarande 116i, om det nu är bra eller dåligt ;-) Elektronisk diffspärr har endast betydelse när man helt kopplar bort antisladden, och det är ytterst tveksam att frugan ska/vill köra runt på det sättet... |
|
|
"Elektronisk diffspärr" brukar ju vara översättningen av ett system som verkar genom bromsarna, dvs ingen diffbroms! Är det riktig diffbroms på 123d och 135i? |
|
|
Nej inte en riktig, dock inte mindre riktig som på en mitsu Evo eller MP4-12C som också har elektroniska... Som sagt verkar den med antisladd och dtc helt avslagen i motsats till en 130i som bara skulle spinna innerhjulet i samma situation. Finns en anledning till att en Quaife diffspärr är poppis just på 130i, medans på en 123d/135i vinner man inte lika mkt då man har e-spärrdiff och dessutom är Quaifen betydlig dyrare pga av svetsad kronhjul... |
|
|
Det är få bilar som har riktig diff. Det är en stor skillnad i synnerhet vintertid. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Kricka/FG: Vilka framdäck hade ni på er 1-serie? Märke/modell/mönsterdjup/dimension samt lufttryck? Har du samma info på bakhjulen mer än 'nya' HakkaP5? |
|
|
"Diffbroms" som inte alls är en bromsad diff, utan ett vanligt antispinnsystem som arbetar med bromsarna har ju inget att hämta mot en riktig diffbroms (av vilka det finns riktiga som är elektriskt styrda...) Ett system som jobbar med att täta energiläckor (spinn) när det redan läcker (reaktivt) kan ju inte vara lika effektivt som ett system som förhindrar att läckan uppstår (proaktivt). Förutom att man eldar upp både bromsar och bränsle i onödan då. |
|
|
Marin: du har ju rätt, finns många olika system och att bromsa hjulen är inte särskilt effektivt särskilt om det behövs spärrverkan under längre stunder. Dock förutom några fiffiga japanska fyrhjulsdriftsystem är väl alla diffbromsar reaktiva, finns dock olika reaktionstid och olika spärrverkan. Relevant i frågan är dock mest, hur mycket behöver man på en gatbil? På vintern så funkar elektronisk hjulbromsstyrd ersatz diffbroms fullt tillräckligt bra för att ha bra framkomlighet och rörelsefrihet enligt min erfarenhet. Sen funkar den hyfsat på bana med tycker jag, fast bak bromsarna slits lite hårdare... Här en italienare med fuskdiffbroms på ringen: Länk |
|
| På en gammal E34 funkar ju original "sperrdifferential" med 25% låsning tror jag det är alldeles utmärkt, min granne brukar roa sig med att köra om i uppförsbackar med sin 520 Touring. | |
| marin: på en Volvo 740 funkar det också. Vad är din poäng? | |
|
Att E34 fanns med riktig diffbroms från fabrik och det var inte helt ovanligt, alltså även på icke M5. Men från E39 och framåt så försvann diffbroms på allt utom M-modeller. Om det var så på 740, hm.. fanns 740 också med (äkta) diffbroms? Hur vanligt? Poängen var att en gammal sketen lamelldiff fortfarande är bättre än att köra med bromsarna på. :) |
|
|
Ja det var ju bättre förr. Fast en sliten långsam lamelldiff men lite spärrverkan kvar är nog inte så mkt bättre än ett litet bromsingrepp ibland ändå, särskilt på vintern lär du knappt känna skillnaden. Hur som. Nu är jag ingen Volvo fantast, men om jag minns rätt så låser de gamla bakhjulsdrivna 100% i upp till typ 40km/h. Har iaf kört en 940 och den var enklare att köra på ställ än rakt på i snön... |
|
| FlashG: Vilka framdäck hade ni på er 1-serie? Märke/modell/mönsterdjup/dimension samt lufttryck? Har du samma info på bakhjulen mer än 'nya' HakkaP5? Felet var med största sannolikhet dåliga däck (och ovan förare). | |
|
Nya däck rätt lufttryck ingen rolig vinterbil rak fram ok |
|
| Minns du inte däckmärke/modell/dimension/belastningsindex? | |
| Jag beställt Hakka 7 däck till min 1-serie. Ska bli "intressant" att se hur den uppför sig i vinter. Jag har dock inga förväntningar om att kunna köra rally med den. Men att ta sig ifrån A till B på ett säkert sätt hoppas och tror jag min kunna klara av utan problem. Även med 17" och 225 brett bak. | |
| Agathorn: Du har väl 225/45-17 runtom? | |
|
Hej Nokian hakka 5 bak dubbade köpte 2 nya sista vintern. Problemet är inte en 1a i fart på vinter vägglag. Men allt från stillastående ,backe, is, mod kan ge upphov till problem . Tyckte mycket om bilen helt suverän inget att anmärka på den för övrigt. Kommer nog tillbaka till en om 1 eller 2 år.Frugan får åka framkrafs då. Har även sålt A3 som vart en besvikelse men det är en annan historia. Har köpt mig en mellan bil i väntan på vad nästa ny bilsköp blir. SAAB 9-3 trodde jag aldrig det själv men riktig bra bil nöjd en så länge. |
|
| Nej 205/50 fram och 225/45 bak är beställt. | |
| Flash G>...och fram? | |
| Agathorn: Att blanda däckdimensioner på vinterdäck är aldrig någon bra kombination. Du borde ha 205/50-17 även baktill. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.