|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Viobebe, en tips i all välmening. Ta inte allt som skrivs på internet så personligt. __________ Mvh Grelle |
|
|
Att en 1M skulle få det svettigt tvivlar jag på... kanske rakt fram men alla vägar jag sett hittills svänger förr eller senare... då är du som svettas i din lilla hottade folka... Och ja... vi känner tydligen till dina bilar bättre än du själv eftersom du gör så pass felaktiga slutsatser gång på gång... Ha det så kul i Tyskland |
|
|
Viobebe: E36 Compact slutade tillverkas år 2000, hur får du en bil släppt 1994 att vara "från 2000-talet"? En bil är väl ändå från det århundrade den släptes/utvecklades, eller du menar att en Morgan +8 från 1998 är "Från 1990-talet" eller? Stämmer inte, den härstammar från krigstiden... Eftersom E30 är en känd körglad bil känns det inte som en uppenbar budgetvariant att låta den konstruktionen överleva 6år längre i Compact. Och även om bakvagnen inte ger marknadens bästa vinteregenskaper har både E30 och E36 Compact ett bra vinteruppträdande vilket var en av de stora fördelarna pressen såg i BMW E30 när den släptes mot sin föregångare. Hade mycket hellre kört en Compact än en Lupo på vintern då FWD är tråkigt och kan bli mer otäckt än RWD enligt min personliga uppfattning, då jag är fullt kapabel att köra med bägge i svenskt vinterväglag utan problem föredrar jag dessutom en 323ti då den är rolig (Det är enbart Lupo GTI, på torr asfalt då...) och eftersom RWD klättrar bättre i halka och/eller djupsnö på grund av principen att en bil sätter sig över bakänden när man gasar;På en RWD innebär det grepp till drivhjulen generellt. Sedan har jag väldigt svårt att tänka mig att en 1M skulle få några problem, skriver någon "300++ hp chip" brukar det dels innebära 280hp+drömmar i bästa fall men framför allt bör en 340hp turbosexa inte ha några problem mot en 310hp turbofyra oavsett. Så du blir nog frånkörd i din Tråkswagen oavsett! //Bjersér |
|
|
Jag ställer mig till den skaran som inte upplevde några problem med 1an i vintras. Nu hade jag riktigt bra dubbdäck som tur var. Men jag kan hålla med om att däcken har blivit alldeles för breda, jag kommer i håg vilket grepp det var på min Golf G60 med diff där jag vintertid körde med 155/60-15 och dubbat. Den gick som en bandvagn. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Bjerser, den där principen du pratar om med att bilarna "sätter" sig mer på bakhjulen vid acceleration stämmer, men beroende på friktionen så gör det de olika mycket. Alltså kan du inte utan att veta friktionen säga att en rwd med 50/50 viktfördelning har mer vikt över drivhjulen än en fwd med 60/40 viktfördelning. Oftast när man kör fast är friktionen låg och det gör att en framtung fwd har bättre grepp än en normal rwd. __________ Mvh Grelle |
|
viobebe |
Bjerser: Ja jag vet att Compacten lanserades 1994, och 323ti kom 1997, det jag inte vet om compact är inte värt att veta.... Min var dessutom en Sport Limited Edition...med mkt special utr från fabrik bl.a Avusblå metallic...och mycket mer men det vet du säkert redan.. Behöver inte säga mer än att det blir mer än chip, då operationen kommer att kosta ca 7000 Euro Jaså, men den är ju ändå spärrad vid 250 så det går ju ändå inte att köra om mig... En 330i E90 med 258 hk har försökt köra om mig otaliga ggr även från högre hastigheter men misslyckats varje gång 258 mot 211 (47 hk differens på papperet) dvs en Golf med minst 300 hk samt mindre vikt vågar jag inte tänka på hur den kommer gå. men det lär ju jag se...;-) |
|
Grelle: Helt rätt men nu fuskar jag lite, den fem sidor långa helt fysiskt korrekta versionen finns snart i en .PDF nära dig. ;) Men en personlig upplevelse är att även en framtung RWD klättrar på riktigt bra med rätt körstil, sedan finns det helt klart FWD som tar sig fram lite överallt med! Viobebe: Låter som en liten pärla den där. Det är säkert din Golf med men skillnaden mellan E90 och E82 är rätt stor, tror dock även en 330i blir svår för din bil original men utan bilar fast med tangentbord kommer vi inte längre med den diskussionen. Huvudsaken var att en 323ti duger utmärkt på vintern, enligt min personliga uppfattning som man har all rätt att skriva vilket du konstaterade i tidigare inlägg. :) //Bjersér |
|
|
Viobebe, kan bara önska dig lycka till på Tysklandsresan. Jag känner mig rätt så lycklig också att jag inte skall ner i Tyskland och tvingas möta dig någonstans. Du känns som en person som jag helst inte vill möta i trafiken om du kör likadant som du lägger i dina inlägg här på forumet. Jag har inga som helst funderingar eller vilja att köra ifatt med någon. Det är inte därför jag köper mig en BMW. Jag köper den främst för KÖRGLÄDJEN men även faktorer som kvalitet, design och bilekonomi spelar stor roll. Att köra ikapp det anser jag främst man gör på avstängda banor. För övrigt så ägde jag tre månader i vintras/våras en Golf R -11 chippad till cirka 330 hk. Kul bil att köra, visst! Men ex. vis 1M är hästlängder vassare i alla moment. En Golf är enligt min uppfattning inte gjord för att köras i 250-275 km/h. Framförallt inte om den endast är framhjulsdriven. Sen tycker jag det är intressant att man kan lägga så mycket pengar på att "förädla" en bil och att man inte då från början köper en kompetent och potent bil från början. För att "retas" lite med dig så var det en snart 87-åring som köpte den omnämnda Golfen :-) Men kör försiktigt med "monstret" Viobebe, tänk på att bilens egenskaper inte är gjorda för omnämnda krafter och hk. Tänk iaf på dina medtrafikanter där du skall "kappköra"... Det känns väldig mycket mindrevärdeskomplex i dina kommentarer. Tycker mera om folk som nu ikväll när jag tvättade bilen, kommer spontant fram och pratar om 1M. Den ena hade en Seat Leon tror jag det var och en annan en Passat Variant. /Anders |
|
viobebe |
Med känsla: Du behöver inte oroa dig, men jag lovar dig att du inte hade gillat att bli frånkörd av en Golf ;-) Jag lägger ner dessa pengar utan att tveka, vad hade inte en 130i med den utr jag har kostat, ändå blir denna billigare, så det är peanuts i jämförelse. |
|
flash gordon:Det är bara 130i som har denna funktion, den driver på båda bakhjulen. |
|
| måste bara dela med mig om att den där Viobebe verkar vara en otroligt jobbig och påfrestande människa! | |
|
Kom ihåg att Golf inte längre är en ren skitbil. Men den är ingen BMW heller. :) Och för 7000eur får man garanterat också större/bättre bromsar fram och bak, sen lär ju chassiet inte hänga med helt och hållet kanske även om man nog kan få både stötdämpare, fjädrar och kränghämmare också. Problemet är att det sällan blir bra avstämt att bara byta så viktiga grejer utan att ha det där teamet på 500 pers och 500 miljoner som biltillverkaren har vid utvecklingen... 300+hk ur 2 liters fyra, hur många flaskor ketchup behövs? Och framförallt hur smalt blir effektbandet? BMW 1M/335 har ju extremt fin vridmomentkurva, tack vare BMWs turboteknik och den större cylindervolymen. Responstiden=körglädje också bättre hos BMW. Men det kvittar förstås när man lägger en sten på gasen och läser en tidning längs raksträckan på tio mil, då är det bara att låta höfläkten jobba! Som vanligt i allra högsta grad en fråga om tycke och smak! |
|
| viobebe: Räckte det inte med att du förstörde en annan tråd med dina inlägg och om Golf? Om du nu bestämt måste övertala dig själv om att din Golf var ett bra köp, kan du inte göra det i en egen tråd? För vi bryr oss inte... | |
viobebe |
Chris87: Nej det verkar som du inte bryr dig, men ändå bryr du dig att skriva ett inlägg???? |
| OT: När jag jobbade i Tyskland lärde jag mina kollegor att tyskans "Das" uttalas som "Dass" i Sverige, men i Sverige avses då utedass/skithus och plötsligt tyckte kollegorna (hos den tyska biltillverkaren i Stuttgart) att VWs reklamsnuttar blev mycket roligare... | |
| viobebe: Jag tyckte det var en intressant tråd fram till då du bestämde dig för att förstöra den. | |
|
Länk Bebis, köp en Smart istället och en Hayabusa motor så kan du jaga Ferraris på Autobahn eller varför inte på Strandvägen i Stockholm.. VW bör ju ha ett eget forum annars så finns ju diverse bensinstationer du kan hänga på istället för att slakta alla trådar! ON TOPIC 130i går hur bra som helst att köra vintertid med RÄTT däck och förare.. |
|
|
Ganska tydligt att det finns olika däck: Länk |
|
|
Fk så har en 1M runt 375-380hk på riktigt av fabrik, samt rullar lätt 280 mätaren. Sen har detta ingen betydelse på allmän väg, vill du rejsa viobebe så gör du det på bana och köp inte dom där 100-250 "köra ifrån" fasoner, du får köra max 120km/h i sverige. Köra ifrån någon gör man på bana för att man är duktig, inte för att man är dumdristig nog att hålla ned högra pedalen länge än en annan som aldrig tänkte rejsa med dig från början. Lägg dina pengar på förarkurser istället, kanske du behöver dem om du tycker en Lupo är roligare på vintern än en E36.... |
|
|
Flash gordon, säger som Bmw Berra bilen driver på båda bakhjulen. Du förstår nog bättre om du ser Marins inlägg från youtube vilken skillnad det är o ha med diffspärr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.