AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.158

Skräckfärd i 1an en av många incidenter i vinter.

Sida 4 av 7
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Hej På er. Det måste va något fel på er elektronik. Vi tyckte ochså det var lite läskigt i början på vintern när det släppte LITE i bak,nu när vi lärt oss att bilen fixar och häver sladden själv så va min sambos spontana kommentar härom veckan när det va "svinhalt" hon har 4mil till jobbet det var flera avåkningar på vägen. Så säjer hon, Gud va vår nya bil går bra den sköter ju sej själv, Och jag kan bara hålla med. innan hadde vi en audi quattro. Den axa ju bättre och man kom ju loss från stora snö drivor lättare men på vägen går den minst lika bra. " tycker vi"
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jag har sett framhjulsdrivna bilar som snurrat i rondeller också, även gått rakt fram! Men visst man kör väl det som man tycker känns tryggt!!Hoppas du hittar nåt vettigt!

Klabbarparn
Vill absolut instämma med de som säger att det måste vara något fel på bilen. Jag har verkligen pressat min 1a till att snurra eller drifta iväg. Stört omöjligt. Går att ta en vanlig 90 graderssväng i 50 km/h på isigt underlag. Med dubbdäck åtminstonde. Aldrig provat m/s. Givetvis ska man inte köra så, men gränser ska testas.
Kamrater som skrattade åt mig att jag gått o köpt en bakhjulsdriven lagom till vintern började, är helt sålda på bilen nu. Har man varit lite klantig, slarvig o stressad och kommer lite för snabbt in i en sväng så räddar bilen upp det.
kr
10
krait
135i -08
Jag har kört min 135a nu under 2 "riktiga" vintrar med continental friktionsdäck.
Jag har aldrig varit nära att snurra, dock så kan man ju tappa greppet lite då och då vid vårdslös körning och det är djup snö. (ja jag kör vårdslös ibland på tom väg).
Jag tycker 135:an funkar bra mycket bättre vintertid en min gammla honda civic type r.

men det är ju klart om OP's fru känner sig osäker i bilen så tror jag inte några som hälst förklaringar hjälper.
Vilka framdäck hade FG på sin 1-serie? Märke/modell/mönsterdjup/dimension samt lufttryck? Har du samma info på bakhjulen mer än 'nya' HakkaP5?

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Tankarna går lite nu när det närmar sig bilbyte.
Antagligen går jag från en 116i till en 130i det jag är lite frågande till och som får mig att tveka är 1an vintertid.
Visst den kommer ge mycket glädje halva året men åka omkring i en prestanda bil vintertid o inte tas sig fram ordentligt
116 som jag har i dag tycker jag så där på vintern och vad ska det inte bli med en 130 som är mer sänkt o sladdar omkring ändå mer ?

Därför har jag 1 andra val golf R32 som i mitt tänkande är en mer kompetent året runt bil.Vet inte om motorn är tråkigare än BMW n men det får man väl ta.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Flash gordon förstår vad du menar, men 130:an har elektronisk diff så det gör

bilen bättre än de övriga 1 seriens modell program i framkomlighet på snö/is.

Men åtmistone min bil, när jag började köra med m/s dubbfria däck så ansåg jag bilen inte helt hundra stabil.

Bytte till dubbade och då kände bilen mkt stabilare.

Bmw 130 är en underbar bil, du blir inte besviken du måste provköra denna bil o du blir kär i bilen;))

Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Har inte haft några som helst problem med min på vinterväglag... det är bara att inse att man måste anpassa sin körning efter väglaget och inte blåsa på som om det vore 25 grader varmt och solsken
viobebe
Flash!

Söker du en kompetent året runt bil bil välj R32!

Hade en 323ti-00 som året runt bil, visst bra väghållning när det var torrt, men vinter tid katastrof, sämsta vinter bilen jag någonsin har ägt trots ASC+T.
Fick backa upp för att komma upp på mindre backar...
Och nej det var inget fel på varken bil eller däck, bilen hade rullat drygt 8000 mil.

Fast viobebe. Sen år -00 har det hänt fruktansvärt mycket på bakhjulsdrift o antisladd. BMW har fått en sån underbar balans i framförallt 1 serien. Köp kvalitets dubbdäck och den blir underbar.
Löjligt göra jämförelse med en bil för elva år sen. Körde omkring en hel del i vintras i en 130i och det gick alldeles utmärkt!

/Anders
Jag är inne på min andra 130i inga problem vintertid.
viobebe
Med känsla:

Du är väldigt känslig när det skrivs något negativt om BMW har jag insett...

En bakhjuls driven bil blir "aldrig" lika säker som en fyrhjulsdriven inse det, en fyrhjulsdriven bil går tom bra på vinterväglag med sommardäcken.

Löjligt att jämföra med en bil för 11 år sedan? Jag gjorde en jämförelse med egna erfarenheter, och jag säger rent ut sagt att 323ti compacten jag hade var en riktig skitbil vintertid BMW:n ägde jag mellan 2006-2008, jag hade även en VW Lupo samtidigt som andra bil och den var en dröm att köra i vinterväglag, kunde hålla riktigt höga farter med den trots mkt snö på vägarna, din 130i hade inte haft en chans kan jag säga dig, med smala 155/80/13 däck som gör susen jämfört med breda lågprofildäck, det är ingen bra kombination med en tung sexa fram och samtidigt en lätt bakvagn, bara och inse BMW är inte det den ultimata vinterbilen som du vill göra sken av.

Och om du stör dig av mina inlägg, låt bli och svara på dom är du snäll
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad menas med "säker"?
Att bilen har god balans vilket innebär att den inte hittar på några hyss och alltid styr dit man vill? Att den vid för kurvtagning börjar släppa med alla fyra hjul samtidigt utan att karossen börjar vrida sig längs körriktning, när man kör för fort?
Då är gamla 4WD-audi värdelösa. Understyr mer än FWD och kräver riktigt brutal körning för att komma till sin rätt (kul). Betydligt säkrare i en BMW med antispinn i så fall.

Men vad gäller dragförmåga och framkomlighet är 4WD givetvis helt överlägset.

Tung sexa fram? BMWs sexor är lättviktsmotorer och även 1-serien har, precis som alla BMW 50/50 viktfördelning.

Även jag vill slå ett slag för däcken! Breda lågprofildäck vs. normala eller smala vinterdäck gör enorm skillnad!! Har inte sett många 1-serier åka runt med 185/65 R15 på vintern...
Håller med om däcken. Kör minsta dimension som passar 205/50R17 och har aktivt letat om mindre kan passa, 185/65R16 vore perfekt...
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Däcken är viktiga oavsett bilmodell... jag kör på Nokian Hakapelitta R (Dubbfria) 205/17 runt om och har nada problem... det enda som kan få en oerfaren förare att bli lite rädd är att antispinn inte griper in i riktigt låga hastigheter... typ krypfart... stampar du till gaspedalen då så kommer bakvagnen att släppa tills DSCn griper in...

men i fart så kan du gasa i princip hur mkt du vill... elektroniken stryper bilen och det enda du känner är små små tendenser som jag är osäker på om en oerfaren förare hade märkt...

Viobebe... hela ditt argument faller på att du jämför med en 11 år gammal bil... mkt har hänt sen dess... och en 4hjulsdriven bil kan vara än farligare för en osäker/oerfaren förare då du mkt riktigt har bättre grepp under acceleration vilket kan leda till överskattning av den egentliga greppnivån... men när du skall bromsa/svänga så är det samma fysiska regler som gäller och då kanar du av oavsett om du kör 4WD eller RWD... det är ALLTID hastigheten som avgör

Själv hade jag aldrig satt min fot i en folkvagn... det är skillnad på kvalitet och kvalitet
Oavsett vad du anser Viobebe så verkar det ju vara många med mig som inte har några problem att köra varken BMW 130 (som väl tråden ändå gällde...) eller även andra BMW vintertid. Allt beror ju till syvene och sist till hur man kör och vilka däck man har som flera riktigt påpekat. Vad jag menade med "elva år sen.." var ju främst att utvecklingen av BMWs vinteregenskaper är enorm och det visar sig ju många gånger i objektiva tester. Att jämföra en elva år gammal BMW med en relativt ny BMW 130 blir därför väldigt orättvis. Jag vet dessutom att du och jag har ständigt olika åsikter om BMW där du nästintill alltid har andra åsikter och gång på gång undrar jag vad du gör på ett BMW forum när det enda du skriver är negativt om BMW. Finns det inget Golf forum eller Lupo forum du kan skriva med dina jämlikar?

/Anders
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Hej
Tack för alla svar men försök vara lite snällare mot varan :)

En fråga till Amet och BMW Berra hur funkar elektronisk diff driver den på båda bakljulen när det är halt ?

Har 120i denna funktion ?

Mvh kricka
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Viobebe: Compact har samma bakvagn som gamla E30, och är inte en optimal vinterbil på något vis, men kommer du inte upp för en liten backe med en sådan är det uppenbarligen skit bakom spakarna som är orsaken; Eftersom du själv skrev att det inte var däcken eller bilen som var orsaken.

4WD må ha sina fördelar när det kommer till framkomlighet, men är förbannat otäckt i andra sammanhang. Släpper på alla fyra hjul istället för på två som en tvåhjulsdriven generellt gör, att glida omkring som en klick smör i en stekpanna är kul på en sjöis men mindre kul när man skall hålla sig i en drygt två meter bred fil...

Och så var vi tillbaka på att olika bilar och olika konstruktioner kräver olika körstilar, är man bara kompetent nog som förare att anpassa sig efter dessa är ingen modern bil dålig vintertid.

//Bjersér
viobebe
Vet mycket väl att E36 compact hade bakvagnen från E30, men oavsett en bil från 2000 talet skall ändå ha hyfsade vinteregenskaper tycker man även om BMW inte hade råd eller ville göra en billighets variant av compacten därav valet av bakvagn från E30!

Men jag gjorde jämförelsen med min Lupo, oavsett så är Lupon en bil som kom 1999, så jämförelsen är inte orättvis på något sett, men jag stör mig att ni verkar känna mina bilar bättre än mig själv eller vad säger du "med känsla"?????

Jag har mina åsikter, och jag skriver när jag vill, du kan inte hindra mig och skriva här.

Med känsla: Har inte tid med dig mer, skall åka ner till Tyskland om några timmar och få Golfen trimmad hos digitech, 300 ++ hk, 275 km/h, hoppas jag ser någon 1 M Coupé tillbaka från hemvägen, han lär få det svettigt...........

Med känsla: Jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.