AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.150

Skräckfärd i 1an en av många incidenter i vinter.

Sida 3 av 7
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Hej
Provkörde en 3 serie idag skön bil men känns inte rätt när man helt fastnat för 1an.

Så vi gör kovändning därför vi gillar modellen o kan inte tänka oss byta till något annat än samma serie.

Det har egentligen inte varit SÅ stora grejer jag tycker bilen är ok vinter bil strålande sommar bil.

Frugan får stå ut :)

Så i början på nästa vinter ska vi köra lite halkkörning så hon förstår bilen lite bättre.Nya nokian åker på till nästa vinter.

Tack alla för infon tar åt mig av den o ursäktar mig samtidigt för lite snabba ej genomtänkta svar.

Mvh Kricka
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Härligt flash, låter klokt.

Nu försvinner snön snart och då kommer bilen helt till sin rätt.
Den är betydligt kvickare i reaktionerna och mer körglad än 3-serien.
Klokt vet jag inte om det låter?

Har Du flash gordon snackat igenom detta med Din fru ordentligt?

Om nu Hon skall köra bilen framöver så är det väl inte så snällt utav Dej om hon då skall sitta och vara nervös framför ratten oavsett vilken träng Du ämnar ge henne som Du skriver?

En bil skall man känna att man litar på oavsett väderlek och förhållanden.
Att inte känna sej säker framför ratten men ändå köra...ja vi gnäller på pensionärer och rattonykterhet,men vad är skillnaden undrar jag ?

Och nu gnäller jag inte på Bmw som märke,utan det finns modeller av Bmw som går som tåget i vinterväglag ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Man behöver inte gilla 1-serien men om man okontrollerat snurrar i rondellerna med säkerhetsystemen påslagna är det nåt fel som inträffat.
Eller gör föraren nåt fundamentalt fel som man måste komma till rätta med oavsett bilval.

Detta är inget unikt för BMW, de moderna bilar jag kört i vinterväglag kräver mycket provocerande för att få sladd i lägre farter och då är det minimala släpp det handlar om som system tar hand om på ett imponerande sätt.

Säger inte att 1-serien eller BMW är en optimal vintebil men återigen snurra i rondellerna ska bara inte kunna hända.

Känns det psykologiskt bättre att byta bil så gör gärna det men rekommenderar starkt att ta ut frugan och halköva. Det kan dessutom vara mycket kul!
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Kan väl tilläga att det inte var en ren bredsladd i rondellen 1 o 2 utan vi kom fram till att det släppte lite och det räcker för henne o kanske överdrev lite mycket till mig i samband med händelsen.

Hon hade även helt nya nokian i bak 2 dar gamla kanske inte optimalt dom behöver väl sätta sig lite på asfalt först.

Sen la jag ihop 1+1 i samband med min körning i vinter.Efter lite tanke så var inte min sladdar vid normal körning och med kingstar dubbade kina däck.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det här har nog inte med däcken att göra utan med bakhjulsdriften. Jag passerar en rondell vid barnens dagis varje dag. Rondellen är doserad så att den lutar lite neråt och utåt i min färdriktning. Den här och förra vintern har jag haft problem med min 120d samt med min e61 och senare F11. Även vid måttligt gaspådrag (hastighet ca 30 km/h) så får jag sladd så att bakänden börjar driva ut och jag måste parera med ratten för att inte sätta bilen i de höga snödrivorna. Antisladd går in men för sent för att jag ska slippa parera själv.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tycker också 1 serien är väldigt dålig vinterbil. Lätt som attans på baken. Har nya Gislaved dubb däck på den men fortfarande beter den sig väldigt nervöst. Sladdar vid minsta lilla gaspådrag. Värsta erfarenheten var när vi körde på en rak väg och kommer till ett parti med is/snö, bilen började vobbla och det var såpass mycket så man satte hjärtat i halsgopen... detta var dock med andra odubbade runflat vinter däck. Aldrig mera sådana däck.

5:an däremeot är en helt annan femma ;), biter sig fast riktigt ordentligt utan att sladda, får provocera ordentligt om man ska tappa fäste med den.

Kan säga att vinter erfarenheterna med 1 serien är inte direkt roliga. Visst på en stor parkering med snö är det helt ok men i trafiken så ligger man väldigt lugnt när det är vinterväglag.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Sådana rondeller är det bara att avaktivera antisladd och dutta till på gasen så baken driftar ut lite och sen styra sig fint genom rondellen. Funkar kalasbra. :)
Har en sån där feldoserasd rondell här som brukar vara så hal att framändan kanar och då är det en perfekt metod. Det är en liten en och hastigheten är lite dryg gångfart. Jag pratar alltså inga vilda uppställ utan bara ett som hjälper en åt rätt håll.
Men då bör man så klart inte vara nån som får panik så fort hjulen släpper lite.

///BMW - Was sonst!
Bra bil, dålig bil.

Jag kan uppleva min egen bil väldigt annorlunda från dag till dag, särskilt på vintern. Ena dagen stadig som bara den, andra dagen svajig, detta helt beroende på väglag. Om man inte omedelbart byter bil och kör samma sträcka, så är det ganska långsökt att jämföra bilar, eller däck, i vinterföre.

När man väl har fått för sig att en bil är ostadig, så finns en tendens att göra större rattrörelser, som inte gör saken bättre direkt. Nej, känns det ostadigt, då är det dags att sakta in. Enkelt.
T.ex. med isig modd så spelar det inte så mycket roll vilka däck du har eller om du har DSC/ESP etc., det är halt som tusan och man tappar fäste oavsett bil. Man rider på en våg av modd som slirar på is, och dubben (ifall man har) kommer inte ens i närheten av asfalten... sakta in är a och ö.

Trots dagens system, så är föraren(s insikt) fortfarande viktigast för att undvika tillbud och olyckor. Eller så har man väldigt mycket otur - det är därför man anpassar hastigheten, så att konsekvenserna inte blir för stora när den är framme.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På 3 dygn har händelsen ändrats från snurr till lätt sladd, inte ens bredsladd. =)

Verkar som tiden löser allt, vänta en vecka så var det kanske så att bilen inte ens sladdade.

Hoppas du inte tar illa upp, flash. Det komiska för mig är att jag känner igen resonemanget från personer som ändrar sina historier på liknande sätt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
tycker också det är lite roligt :)
Men man måste ändå komma ihåg att om trådskaparens fru inte känner sig bekväm/säker med bilen så kvittar det egentligen hur bra bilen är i sig. Det kan kännas bättre att byta till en annan ("sämre i alla avseenden ") bil ändå.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
som sagt om hon mot förmodan inte skulle känna sig säker så kanske en 3-serie med x-drive vore något:)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Tänkte vi som har en 116i hur är inte en 1a med starkare motor på vintern där måste man väl verkligen va silkeslen med gasen ?
Svårhanterlig bil vintertid går inte att bortse från.
VID SNÖ IS
1.Start i backe

2.Rondeller

2.Korsningar

BRA I SNÖ IS

Konstigt nog ligger bilen som ett strykjärn på väg i fart med snö is mod där har jag en annan uppfattning om bilen än några andra skrivit om.

Gjorde 1 par resor till Stockholm i vintras sista var när det var is på vägen långa sträckor och snö ute i vägkanten.
Mycket stabilt inget nervöst från bilen eller ingrepp från systemet när vi åkte om lastbilar o låg med halva bilen i snösträngen så det bara yrde efter bilen.
Och när vi bytte fil flera gånger och gick över is strängarna inga problem.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nu har jag bara en marginellt starkare (120i) och DSC stryper effektivt ner effekten om så behövs.

130i har jag bara kört på sommaren men skulle förvåna mig mycket om inte DSC:n fungerar lika bra på den motorn samt 135i.
Några som svarat i denna tråd åker ju 130i utan problem.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
vet flera exempel på tjejer som börjat med antingen framhjulsdrift eller bakhjulsdrift när de övningskörde. optimalt kanske vore att ha två bilar att köra med. iallafall så har samtliga sedan föredragit det de övningskörde med.

slutsats: det har att göra med erfarenhet, intresse och insikt i hur det skiljer sig i
för-/nackdelar med alternativen. tycker det låter lysande att ge sig ut på en parkering och sladda. det gjorde jag hela somrarna när jag var liten. dock med fyrhjuling. helt galet vad man körde. men man lärde ju sig nåt av det iallafall. men sen måste man ändå ge sig ut och lära sig hur varje nytt fordon beter sig.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tycker 130i är bra mycket bättre kalibrerad än min 118d.

Jag har upplevt vid flera omkörningstillfällen att DSCn strypt effekten trots att det inte varit halt och man har då varit tvungen att snabbt som attan koppla ur systemet för att överhuvud taget kunna ta sig om. Känns inte riktigt bra.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
StefanL, jag tycker också att det är lite frustrerande när bilen tappar andan för någon sekund. Stänger ofta av systemet när man ska gasa lite hårdare och det är risk för släpp.

Kanske är det ännu värre på en diesel som är lite tunnare i bottenregistret och tappar turbotryck i samma veva?
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
misstänker att jag har bland det mest "okörbara" 1:an här tillsammans med Onehp och jag vågar nog säga att ingen av oss har några större problem:)
runt 500nm i våra bilar
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Qbone jag hänger nog också med där med mina 500nm:P men alltid av med antispinn så går det som tåget=) men som vissa säger innan så handlar allt om ett intresse att ens lära sig att handera bilen på sådant vis! när min sambo tog körkort så tvingade jag henne att följa med till en parkering o sladda med bilen innan hon fick låna den:P och hon tyckte ju faktiskt att det var ganska kul o lärorikt att få känna hur bilen reagerar! sen är ju hon van att åka med mig så hon blir inte allt för orolig när det går på bredden=)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant! Ni som kör diesel, märks det att antispinnen inte kan öka motoreffekten snabbt nog pga tappat laddtryck? Eller är de så finurliga att de mixtrar med bränsle/insprutningstidunkt o låter turbon hålla trycket uppe? Ungefär som att de på bensinare både reglerar med tändtidpunkt och gasspjäll.
På bensinarna kan man ju tydligt märka hur motorn "rycker" väldigt snabbt och exakt av/på med effekt om man åker över ett fläckvis halt område med gasen i botten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.