AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.149

Skräckfärd i 1an en av många incidenter i vinter.

Sida 2 av 7
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är det rätt tryck i däcken? Gör stor skillnad. Hjulvinklar? Kan vara god ide med en fyrhjulsinställning/kontroll. Kolla om bdet finns några felkoder registrerade, det ska vara väldigt svårt att sladda om allt är ok. Undantaget är om man gasar och kastar bilen vänster höger och precis i lastväxlingen kommer över på halare underlag, då kan man snurra. Men då måste man aktivt "dumköra".
I familjen har vi fn som allroundbilar min lilla etta, och tantens 940-97 som hon köpt ny och kört 25K mil ungefär med utan att uppsöka plåtverkstad. På båda har vi för säsongen nya hakka 7 dubbdäck. Hon tycker 940:in känns tryggare och jag måste faktiskt motvilligt hålla med trots antisladd och allmänt modernare hjulupphängningar på ettan, 940:in har bara en mekanisk diffspärr som enda hjälp och det bara vid start dessutom så jag börjar tro att nåt inte står rätt till med hjulvinklar etc på ettan, trots uppmätning då jag köpte den. Detta tänkte jag på senast när vi åkte 20 mil i båda bilarna efter varann på isiga vägar, hon först och jag efter, hon tyckte hon körde avspänt i 940:in men det gjorde inte jag i ettan:/
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Dubbfria vinterdäck och dessutom Runflat är inte så lyckat kombination på en BMW. Hade det på min förra E90 och precis som trådskaparans fru var man nära att köra av vägen i en rondell. Bytte till dubbade hakkapeliitta 4 och då var problemet löst. Byt inte bil, byt däck.
Är en etta en mycket sämre vinterbil än en E46 från -03? Trots dåliga friktionsdäck så tycker jag bilen har skött sig bra under vintern. Har inte varit nära några tillbud liknande det TS fru råkat ut för.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Detta hände efter några dagar efter jag tog ut mina sandsäckar ur skuffen (60kg) tycker bilen blev bättre med dom i.
kom i väg lättare i snö och is.

Frugan klagade aldrig dom 5 åren vi hade våran focus fwd.

Vill vara kvar med 1an helst när man gått i tankar att byta upp sig.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om man snurrar runt med påslagen och fungerande DSC är det nog dags att träna halkkörning under kontrollerade former.

Fattar knappt hur man lyckas. Med systemen påslagna kan du ju trycka fullgas genom rondellen oavsett väglag. Får du minsta släpp går ju systemet in och rätar upp bilen.

Din fru måste ha kommit in i rondellen i alldeles för hög fart som förmodligen gått överstyr i de flesta bilar. Så bilbyte tror jag knappast löser problemet.

Måste ut på en parkering och se om man öht kan provocera fram en snurrning.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Lånade ut min E30 325 när jag var 18 till min mor då hon skulle till jobbet en morgon. Problemet var att jag lite överentusiastiskt bytt till mina 205 breda sommardäck och det sista snöfallet innan våren precis hade lagt sig. Då bodde jag i Lidköping och den staden består i princip bara av rondeller.

Hon körde till jobbet och hem igen och det enda hon klagade på var att det var väldigt svårt att komma iväg vid rödljusen trots bromsad diff:)

Så problemet med er 1:a är knappast bilen. Det är extremt sällan bilen är problemet. Inne i stan stänger jag helst av DSC som mest förstör vid korsningar etc. Men i högre farter känns det tryggt att ha något iaf.
ev
58
eversevers
120d cab - 11
Du har inte frågat om hon stängt av DSC? för som alla säger, har upplevt att det knappast går att snurra 1:an om man har DSCn igång, har odubbade vinterdäck och har haft det sedan ny och kan hålla full gas i kurvor och rondeller utan att det händer något.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är bara bilentusiaster som stänger av DSC! Min fru vet inte hur man gör och jag tvivlar på att trådskaparens fru vet.

Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
låter som en helt omöjlighet att lyckas med det faktiskt. lyckats en gång snurra med mellanläget på antisladden, det var en vinter gamla däck.
efter jag köpte nya dubbfria så understyr den äckligt mycket istället.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Dessutom kan bara DSC fungera om det finns något grepp pga värdelösa däck!

Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
EDIT: när jag lyckades snurra provocerade jag till 100%
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Nån skrev att han kan hålla fullgas genom rondeller med odubbade vinterdäck det skulle jag vilja se med egna ögon i en is snö beklädd rondell.
Tror du menade barmark.

Givetvis är det inte bilen fel eller systemet utan frugan som får panik när det händer och vet inte hur hon ska hantera situionen när sånt här händer.

Men att det inte går att få riktig sladd med bilen om man har systemet inkopplat kan jag inte hålla med om (normal körning om nån undrar)

Jag vet själv att det går oftast i rondeller där man tvingas hålla betydligt lägre fart en sin medtrafikanter för risken att få sladd är större.

Och problemet ligger i att 1an ar alldeles för lätt bak.

Har en rondell som jag åker genom varje dag till jobbet som sen mynnar ut i en 2 filig 70 väg där om man låt säga har en snigel framför sig som man vill om ok gasar på men vad händer jo system strypper gasen varför därför den inte greppar ordentligt undrar vad det beror på ? detta är vanlig nysnö

Kan tilläga att jag kör rakt fram ingen tendens till sladd och har 2 nya dubbade vinterdäck bak om nån undrar.

Fortsättning följer tror jag.

Åkte motorväg i dag i strålande solsken fan vad skön bilen är att köra i dess rätta element
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
blir det någon mer snö i vinter så ska jag filma nästa gång jag kör i en kurva alt rondell. hoppas frugan har så mycket självbevarelsedrift att styra dit hon vill? eller fortsätter hon bara svänge mer in i kurvan?
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Qbone

Har frågat om senaste händelsen och jag tror hon inte förstår vad som händer när systemet går in för att häva en eventuell sladd.
Det är kanske det som hon upplevde som konstigt
Har förklarat lite och vi var ute i går och jag visade henne vad bilens system gör när bilen får sladd eller när man ger för mycket gas på en låg växel vid halt väglag.
Så jag sa stampa på bromsen styr bilen dit du tror det kommer göra minst ont.

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Sista från mig i det här ämnet blev lite utanför för vad tråden skapades för.

Vi får se om vi lever vidare med 1an en vinter till då med kanske igen nya vinterdäck och att det är beklagligt att en bil ska vara så känslig för däck.

Jag vet att flera tycker motsatsen

Men

1an är för lätt bak och och därigenom så störs man av DTC ingrepp alldeles för mycket , tidigt vid helt normal körning i vinterväglag.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
har ej exakta siffor för 1-serien i huvudet men jag har inte sett någon BMW i modern tid som har avvikit mer än några få procent från 50/50 viktfördelning inkl. 1-serien.
Notera också att fler och fler framhjulsdrivna är nere på 55/45 viktfördelning. Undantaget många billiga småbilar som ligger uppåt 65% fram och är livsfarliga i undanmanöversituationer då bakom kastar hej vilt när man minst anar det. dessa bilar brukar dock ha överbeskyddande antisladd som standard, som griper in riktigt tidigt för att hindra att bilen går runt.

Det går utmärkt att åka rondell med gasen i botten med DSC på i en BMW på snö. Problemet uppstår när man plötsligt bestämmer att man vill svänga ännu snävare, då har man för hög fart. Gäller alla bilar.

1-serien är både kort och har kort hjulbas, det ska göra den mer "nervös", precis som att en peugeot 206 el. likn är det, fast inte när man gasar, utan när man släpper gasen och svänger (pga viktfördelningen)...
Vintertest 1-serien (TV): Länk

mvh/ Anders
ev
58
eversevers
120d cab - 11
Som jag skrev inna, Ja, det är inga problem att hålla full gas i snö/is i rondeller och kurvor. Om man bara kör lugnt och fint in i rodellen/kurvan så är det bara att gasa och systemet sköter resten. Den stryper hjulspinnet och alla tendenser till sladd, detta på odubbade däck. Så fungerar min 1a, och till synes verkar det vara likadant i testet...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du kan absolut få se när jag ger full gas mitt i en snö/is hal rondell.
Jag är minst lika nyfiken på hur man gör för att få sladd mitt i en rondell.

Misstänker att din fru får panik vid antydan till sladd rattar hej vilt och styr av vägen utan att egentligen ha tappat greppet.

Skulle vilja påstå att DSC gör sitt jobb även vid mkt halt väglag alt. dåliga däck.
Men visst stryper den ner effekten så man nästan tror motorn ska stanna vid extrem halka och låg fart.

Men jag menar inte att DCS löser alla problem. Går du in med för hög fart i rondellen går det rakt fram och detta gäller alla moderna bilar även 4wd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.