AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.156

Skräckfärd i 1an en av många incidenter i vinter.

Sida 1 av 7
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
I dag när snön kom lyckades frugan snurra med bilen i en rondell när hon var på väg till jobbet bara ett under att hon inte vart på körd eller körde in i något .
Detta var droppen av incidensen för henne i vinter.
1 par månader till med 1an sen är det adjö.

Måste nog själv inse även om jag intalat mig själv att den funkat hyfsat vintertid så är det naturligt vis inte så.
Beklagligt när man gillar modellen men tyvärr går säkerheten i första hand alldeles för osäker bil vintertid.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Märkligt - har en helt annan uppfattning. Efter två snörika vintrar med 1-serien kan jag konstatera att det fungerar alldeles utmärkt. Känner mig tryggare i denna på vintern än i många andra bilar.

Vad har du för däck?
Har kört 1-serien sen 2008 inga problem vintertid.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Är oxå väldigt nyfiken på vad du har för däck, samt skicket på dessa!

Diesel-räsern
/Rickard
Om du nu hade sagt att ni sitter fast stup i kvarten. Men snurra? Med allt på kan jag trampa fullgas i en rondell och inget händer. Men är det halt nog kan man få vilken bil som helst att snurra.

Om säkerheten är högsta prio, kanske man kan skicka föraren på nån bra sladdkurs, det blir mycket säkrare än vilken bil som helst. T.ex. med allhjulsdrivna bilar så ger man sig ännu snabbare i farliga situationer då man inte uppfattar hur halt det är förens det är försent. Lita inte för mycket på bilarna, idag är det ovanlig halt på vissa ställen...
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tror som panelen att det handlar mer om däcken än om bilen i sig. Fick på ett par skitdäck på 328:an som gjorde att det släppte på torr asfalt i rondeller...

Om du nu vill behålla bilen, köp ett par fulldubbade bra däck och ta med tanten ut och sladda. Hon kan ju ha råkat slå av dsc:n också?

Poängen är att känner hon sig inte trygg efter det så får ni byta, men då har ni iaf. provat den med bra förutsättningar.. Hoppas det löser sig!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Tror faktiskt att det handlar om däcken med, när jag köpte min bil så fick jag dubbfria GY.
Bilen hade svårt o ta sig vidare, vid minsta snö o så hade
Jag 5-6mm kvar på däcken.
Köpte mig nya hakka finn, inga problem efter det.
Att din fru råkade snurra i rondellen kan betyda att hon hade för
Hastighet pga väderleken/väglaget.
Köp nya däck så blir det säkert till det bättre.

Lycka till
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Stavfel som vanligt när man skriver från mobilen..
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
flash: rekommenderar att din fru läser den här artikeln samt provar på en tom parkeringsplats innan hon börjar drifta ute i trafiken: Länk
=)

Skämt åsido, tur att det inte blev något allvarligt.
Är också intresserad av vad för däck som sitter på samt om antisladd/antispinn var aktiverat.
Sen finns det inga däck eller elektroniska hjälpmedel som hjälper fullt ut när det är halt, bara "sensorn" 2 cm under hjässan...
Kom enbart 5m i morse därefter körde jag fast :P haha, Funderar på att skaffa 4hjulsdrivet till nästa vinter. Men älskar 1-serien då det är bar mark så lite ångest där.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med om att däcken är avgörande vad gäller bilens uppträdande.
Jag har Hakka 5 och bilen går hur bra som helst. Det är nästan ett måste med fulldubbat om du ska känna dig helt trygg.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Det lär ju inte vara bilens fel såvida det inte är nåt felaktigt med den då. Men visst, skitdäck och brutala gaspådrag kan få oanade konsekvenser även med antispinn osv.
Le
14
Leimat
BMW 120d E81 -08
Måste hålla med trådskaparen, otroligt hal bil eller så har jag haft otur med däcken. Böt bort min 525i -07b (med nya dubbdäck) i början av vintern, den gick som en bandvagn i snö. 120:in jag böt till mig hade dubbfria vintereuropadäck Good Year Eagle nånting med bra mönster, LIVSFARLIGA på packad snö och is. Så jag köpte nya men tillverkade för ett par år sedan Nokian Hakka 4:or, bättre men fortfarande svårt att komma iväg på snö och is, och man måste alltid sätta på DTC annars blinkar antispinnlampan och man tappar all ork i bilen detta händer också på torr asfalt.

Däcken till 1-serien är alla av Run On Flat typ om det har betydelse.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Hej

Nokian Hakkapeliitta 5 2 nya sitter bak.

Frugan kör som en filbunke.

I 2 rondeller släppte det för henne.

Hon kan inte hantera en bil som better sig så här vid normal körning.

Synd när man gick i tankarna att byta upp sig motormässigt till hösten med en som har M-paketet.

Jag tycker den är ok att köra vintertid.

Givetvis går frugan före och vill inte utsätta henne för någon press att det blir bättre nästa vinter.

Givetvis vill man stanna kvar med BMW nu när man fått smak på bilarna så vi kommer att försöka få tag på en 3 serie med x-drive.

ar
457
argungu
118i -20
Låter som det är något fel på bilen tycker jag. Körde min 120i tre och en halv vintrar, både i Sthlms-trakten och i Norrland, både saltad och osaltad väg, och hade inga problem. Antisladd grep in ibland såklart, men jag var aldrig i närheten av att snurra runt. Körde på dubbade Hakka.

/Erik
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
flash gordon;
Hustrun går i första hand, inget snack om den saken. Man måste känna sig helt trygg med bilen.
Anledningen att vi valde ännu en Audi var att hustrun fick välja.
Men jag ska köpa mig en M 1a
Blir det som jag tänkt mig lägger jag beställning i nästa vecka.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Le
14
Leimat
BMW 120d E81 -08
Om jag inte trycker på DTC knappen har jag svårt att sladda, men efter dagens snöfall fick jag faktiskt riktigt brett uppställ i en korsning. Annars skulle jag säga att BMW:s antispinn och antisladd tillhör de mest avanserade och effektiva jag haft., och jag har haft en Citroen med SnowMotion som ska va det bästa som finns nu....
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Det måste vara fel på antisladdsystemet, det är nästan omöjligt att sladda med dtc inkopplat. Är nu inne på min tredje bmw med DSC och kan med säkerhet säga att sladdar hon med DSC inkopplat har hon kört alldeles för fort, ( vilket är lätt hänt med DSC inkopplat eftersom man inte känner hur det verkligen är ) Hon hade förmodligen åkt av långt tidigare med någon annan bil ;)
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
(Eftersom man inte känner hur halt det verkligen är) Skall det stå förståss...
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Tror ni att en vanlig E90 är stabilare än E87 vintertid ser ut att vara tyngre bak ?
En E9x är stabilare ja, men den har fortfarande samma bakhjulsdrivna karaktär. Jag antar att din fru, likt några andra som jag känner, tycker att överstyrning är obehagligt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.