AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.889

Z3 Hartge med V8?

re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Hej på er,
Som Z3M ägare så tycker jag att jag har rätt bra koll på allt som har med de här bilarna att göra - läsa om bilarna är ju det stora nöjer nu på vintern. Det kom då som en överraskning för mig att det finns en Hartge-variant med V8.
Jag kände till Z8an innan men den ligger ju långt över min budget. Hur är det med Hartge V8an? Tävlar den i samma prisklass som Z8 eller ligger den mer i stil med fina Z3M? Jag hittade öht inga på blocket nämnligen. Jag måste erkänna att Hartges variant hade vissa fina detaljer. Efter en snabb koll på google så ser ju faktiskt den huven rätt fläskig ut. Det skulle aldrig falla mig in att förstöra min Z3M med annat än orginaldelar, men vore man miljonär så hade ju en egen Hartge inte skämts för sig.

Någon som vet mer om de bilarna?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Finns en på Mobile: Länk

Som hittat för 59 000 EUR.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Du lär knappast hitta nån på blocket, om du kollar länken ovan så står där bland annat: "Number 001 and only one ever built worldwide"

/Jonas
bmwblog.com har också uppmärksammat denna bilen och det finns en video på den och den låter helt underbart.

Länk
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Ah, där ser man. Då förstår jag varför jag inte hade haft denna bilen under radarn tidigare. Tack för svaret. :)
Den är väldigt fin annars.
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Helt ensam kan den gråa Z3 Hartge-bilen vara för om man kollar lite så finns det ju andra snarlika bilar.
Ta denna som exempel: Länk

Men ok, denna bilen är inte så fulländad som Coupe-bilen. Det är standard motorhuv och inte lika fint motorrum osv.

zcooter
På autoscout.de och mobile.de kan man hitta olika "smällkarameller" men den ständiga frågan........ går dem att regga i sverige, sällan genomförbart, om man inte tar in den som flyttgods och uppfyller kraven för det. Synd är det allt, men men. Drömma kan man om dessa sällsynta klenoder. Jag hittade den här!

Länk
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hartge går att plocka in utan problem.

Jag tog in M3 E46 som var byggd från grunden hos hartge..
Den hade ett eget chassinummer, beteckning iosv...

LotecM3: Fast pappersarbetet var väl inte enligt regelverket, för Hartge uppfyller väl fortfarande inte de krav som ställs på importbilar? Gissar att de fortfarande inte är helbilsgodkända i EU (vilket krävs för att få exempelvis CoC-dokumentation) i ordning varför import i teorin är omöjlig. Om det sedan går i praktiken är det mer tur än skicklighet. Att de är klassade som biltillverkare och därmed kör med egna chassinummer är en början men det räcker inte för att de ska gå att ta in i Sverige på laglig väg.

TS kan även spana in AC Schnitzers V8-bestyckade Z3:a med tilläggsnamnet Topster. Tyvärr ryms antalet exemplar med råge på ena handens fingrar.

Länk
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Bilen blir inte helbilsgodkänd och man slipper ha CoC intyget.
Inget som myglades eller hade tur med, utan de frågade efter vissa intyg som jag skulle fixa från Hartge och efter mycket email/telefon, så fick vi dessa och kunde avsluta regbesiktningen...

zcooter
Att inte bilen blev helbilsgodänd och du, LotecM3 slapp CoC intygen. Vad innebar det i praktiken för bilen i sig o dig som ägare o kanske senare då bilen såldes???
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

I praktiken betyder det att man INTE innefattas av helbilsgodkännande och då måste man inte ha original avgas, stötdämpare osv.

Bilen är i praktiken INTE en BMW M3 eller BMW Z8, utan en Hartge Hxxxx och då gäller intyg från tillverkaren, alltså Hartge och inte från bmw.

Och från BMW kan du glömma att få ett intyg med en annan motor eller bromsar från en annan kaross.
Hartge is the shit :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.