|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hardy: Har du kommit fram till något nytt? Min 320 -02 har på 230 mil dragit 1 liter olja. Detta var på en fjällresa ToR samt kortkörning i fjällbyn i kallt klimat. Min bil har länge dragit ganska mycket olja så därför hade jag in den på verkstad innan fjällresan eftersom jag misstänkte igenkleggad vevhusvent. Har varit rädd för frysning. Jag har väl tyckt att den har dragit mer olja vintertid än sommartid utan att mäta upp det. Enligt mekanikern var det inget stopp i vevhusventen. Jag tror dock inte att han hade itu oljecyklonen. Kan man byta bara den? För två veckor sedan sjönk varvtalet, inte mycket men lite, när man öppnade oljelocket. Igår sjönk inte varvtalet någonting, snarare ökade det något för att sedan sjunka tillbaka till ursprungsvarvet. Inte bra väl? Bilen har korrekta avgasvärden, ryker inte, har gått 20 000 mil och körs på Castrol 5W-30. Ska se hur långt jag kommer på nästa liter olja. //Anders |
|
|
Anma.. Håller på och kör för fullt för att se om den drar olja fortfarande. Skulle kollat ikväll men glömde bort, får bli imorron. Jag kör 5W-40 i min. Kanske ska gå ner till 5W-30 istället. Gasade ur alla växlar på motorvägen idag. Först rök det en del men det upphörde sen.. Jag återkommer om oljeförbrukningen ASAP. Just ja. Hade isär min cyklon i helgen. Hur gör jag för att ladda upp bilderna? |
|
|
Hade samma problem med min 530 drog mycket olja, i för sig kör ja gode fort å långa sträckor fort. Bytte till 10/60 oljan samma som i M bilarna. Den slutade helt dra olja. Vinter tid körde jag med 5/40 olja även de funkade mycket bra. 0/30 oljan är ju som rena pisett när man kör hårt. |
|
|
Kollade oljenivån imorse. På halv tank har det inte gått nån olja alls! Men jag vågar inte ropa hej ännu, får gå ett tag till. Har ju dessutom varit väldigt varmt nu ute... |
|
|
Anders-72 är du säker på att det är ovanligt med slitage på kolvringarna på M54 ? På M52 kan kolvringarna bli riktigt dåliga. |
|
|
Trodde jag klarat mig när jag kört 2 tankar (140 mil) utan att den drog olja men under 3e tanken under långresa drog den ur till halva stickan och 4e tanken drog den resten. Oljenivån va då under nedersta strecket på stickan. Jag upplever att den drar lite lite mindre sen vv-bytet men fortfarande på tok för mkt. Oljan i nu är LL-01, 5W-40. Vad kan jag göra? Går det att kolla slitage genom kompprov eller nåt? |
|
|
Min 530 2001 drog väl ungefär 1 liter olja / år men motorn gick hur bra som helst. Körde ca i snitt ca 1300 mil / år. Som jag har förstått är det oerhört vanligt att M54 motorn drar en del olja utan att något är fel, åtminstone den stora från 530/330. Men drar den 1 liter olja / tank så är självklart något åt skogen! Min nuvarande V8a (m62tub44) som gått ca 16600 mil verkar knappt dra en droppe olja, det känns mycket ovant efter några år med M54. ;-) |
|
| Hardy: Eftersom du är i Stockholm så rekommenderar jag besök hos Bil&Motorteknik i Huddinge. Men ring först och ta ett snack med dem (be att få prata med Per). | |
|
Daniel: Ja, dom åren jag ofta besökt detta forum har jag aldrig hört att det skulle vara ett stort problem med kolvringsslitage på varken M52 el. M54. Den förstnämda har belagda cylinderlopp borrade direkt i aluminiumblocket medan M54:an har stålfoder. |
|
|
M54 är väl en "lågfriktionsmotor" om jag inte är ute och cyklar...och de har bland annat kolvringar som pressar med lägre kraft mot cylinderväggarna än traditionella motorer, varför vissa M54-motorer verkar dra mer olja än vad t ex. M52 brukar göra... Om det inte har ändrats, anser BMW officiellt att upp till 1% oljeförbrukning är OK (dvs acceptabel förbrukning innan man anser att motorn är behäftad med "fel" och kräver reparation/renovering), dvs. 1 liter oljeförbrukning på 100liter förbrukad bensin. Personligen tycker jag att 1% är väl högt, men vissa motorer drar lite olja pga grundkonstruktionen och mekaniska toleranser i kombination med hur den är inkörd. Om man skall vara noggrann drar ALLA motorer lite olja, men de flesta drar så lite att man inte behöver fundera på det mellan oljeservicarna, dock kan det vara bra att kolla oljan då och då, med tanke på att serviceintervallerna börjar bli rätt långa på moderna bilar! Till "Problembilar" som drar mycket olja, brukar BMW rekommendera en tjockare olja, t ex. Castrol TWS 10W60 eller motsvarande olja. Det hjälper oftast, åtminstone delvis - dvs. oljeförbrukningen minskar nämnvärt. En sak man dock bör tänka på, är att under vinterhalvåret ansamlas ofta en hel del vatten och bensinrester i motoroljan som volymmässigt kan kompensera en långsam oljeförbrukning, särskilt om man kör mycket kortkörningar. Nu när det börjar bli varmare och/eller man kör en långresa med lite högre belastning/temperatur i motorn, förångas mycket vatten och merparten av bensinresterna och leds ut i vevhusventilationen och vidare in i förbränningsprocessen, vilket gör att "oljevolymen" kan minska snabbt. Det är då lätt att tolka detta som om motorn "plötsligt börjar dra olja", men i verkligheten är det effekten av en långsam oljeförbrukning som snabbt uppenbaras när "icke-oljan" försvinner från oljetråget... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljeförbrukningen varierar med årstiden för våran E46a. Vinter=hög förbrukning Sommar=låg förbrukning Hög=0,5liter/100liter bensin Låg=0,5liter/300liter bensin E39orna jag ägde ( Tds samt 525i ) drog inget alls,max 0,5liter på 1000 liter soppa. Boven är och förblir detta aber med VV saken. Man måste tydligen bädda in motorn vintertid för att inte bli ståendes på väg-grenen med rykande oljeläckande motor när tempen faller under 0 grader. |
|
|
Mats, tack för tipset. Jag slår dom en signal. Johan B, tack för uttömmande svar. Jag får se till att hälla i 10W-60 allteftersom och se om min bil hör till "problembarn". Återkommer framåt.. |
|
|
min 530 drar väldigt mycke olja sen jag tankade i castrols edge 5-30. 1L per 100mil ca. kompisen hade samma problem med sin e39 528 och bytte till annat märke och problematiken försvann. Skall prova med castrols edge 10/60 vid nästa byte. tills dess tankar jag på. =) BMW 330i E30+V8 = Sant |
|
|
Nu har jag åtgärdat (hoppas jag) min höga oljeförbrukning. Jag hade inte undersökt bilen så noggrant innan och när jag kröp under bilen såg jag att hela tråget var dränkt i olja. det visade sig vara oljefilterhus packningen som läckte. Tydligen ett inte helt ovanligt fel. Vevhusventilatioen var annars i gott skick, tvättade bara ut lite sot och majonäs uppe vid ventilkåpan. ________________________ Mer är bättre! |
|
| Min surplar fortf. Har inget läckage på utsidan. Jag har börjat fylla på med biltemas 5w-50 nu. Får vi se om det blir nån skillnad.. | |
|
Hardy. Blandar du olika oljor/märken??? Jag har bara hört att de bör man inte göra, någon som vet något om de. Då jag är inne på att göra de själv? |
|
|
Jag påbörjade en WD40 behandling på min -01a igår,blir lite spännande nu att kolla "nivån" i loppen.Mer info på min 02sida. Lite trist att jag inte fick hem inspektionskameran innan men det får gå i allafall. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Min 530 drar fortfarande vad jag tycker är mycket olja. nu har jag kört 1400 mil sedan senaste oljebytet och jag har fyllt på 4l olja, minst. Dvs 0,3l/100km. Detta med hela packningar och vad jag kan se efter inspektion, fungerande vevhusventilation. Jag har kört med Biltema helsyntet 5w50 olja. Det är nu dax att byta filter och olja då jag inte bryr mig om longlife, speciellt inte när den drar så mycket olja. frågan är om det är värt att att byta till en dyrare olja, om det skulle minska oljeförbrukningen. ________________________ Mer är bättre! |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Har haft samma problem med min 520i 2001 med M54 motorn. Ca 1 liter på 300 km utan blå rök, motorlampa eller minsta fel på motorgången. Perfekta avgasvärden samt helt torr undertill. Gick som en klocka men tyvärr blev min enda lösning i slutet (efter vv byte, 10-60 castrol tws olja mm) motorbyte. Den nya motorn drar ingen olja (1900 mil hittills). Inga positiva data men något fel på M54 konstruktionen måste vara fel om de drar så olika mängder olja. Tändstiften visade förresten att den brände olja men ingen kunde säga varför utan att riva allt så det billigaste blev motorbyte. Var så jävla trött på oljelampan! Nu är det iaf kanon. Den gamla motorn förbrukade olja ända sedan köpet (3000 mil) med ökande takt (byttes ut vid 20000 mil). Den nya har gått 11000 mil och drar ingen olja. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.