AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.036

Min 530 surplar olja :(

Sida 1 av 2
Ha
77
Hardy
530iM -02
Hej,
Sedan jag köpte min 530iMT i höstas så har motorn stående surplat i sig 1 liter olja per tank. Jag har såklart trott att vevhusventilationen varit boven i dramat.
Men nu i veckan byttes den ut och det visade sig att inga rör, slangar o.dyl. va igensatta.
Har sökt förgäves på forumet men jag verkar va ensam om denna sjuka förbrukning.

Till storyn kan tilläggas att motorn är helt torr utanpå/under, går suveränt och blåryker inte. Däremot ser avgasutblåset väldigt sotigt ut på insidan.
Motorlampan är släckt...

Kan ni lista ut vad som kan fela?

Mvh Hardy
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Läge att göra ett kompressionsprov och om något avvikande upptäcks även ett s.k. Leak-down test för att se var det kan vara otätt. Topplockspackning (om den gått torr på vatten någon gång) Ovanligt med extrema slitage på kolvringar och ventiltätningar på M54.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
m54 är kända för att dricka en hel del olja.
Hade innan en 530-01 och den drack knappt någon olja innan jag byte vevhusventilation till "cold klimate". Efter det drack den ca 1 liter på 400-500mil Har hört från andra att deras kan dricka 1 liter på 300-400mil!
Hur mycket dricker din då?

MvH Bmw 4-ever
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
For the record, min dricker ingen olja alls
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inget sot i slutröret på min. Jag minns att jag frågade när jag köpte bilen för 6 år sedan om röret var bytt. Ser lika ut än.
La
9
Lars E
523i -97
Mazda 929 Coupé Ombyggd till Cab.
Kan vara oljeringarna som koksat fast. Inte helt ovanligt på saab, men jag vet inte om BMW brukar drabbas av detta problem. På saabarna lyckas många som provat, åtgärda detta med WD-40 metoden (googla). Om det är oljeringarna som koksat fast syns inte det på ett kompressionsprov.
Frugans E46a -01 320i vill ha 1-2 liter på 1500mil.
Min förra e39a drog inget alls ( 525iT -01 ).
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Min 530 -03 drar 1 dl olja /100-200mil. Dvs ganska mycket. Jag har inte renogjort vevhusventilationen än, slangen är vit inuti.

Men är det "bevisat" att en igensatt ventilationsslang ökar oljeförbrukningen?
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Jag menar så klar 1 LITER olja per 100-200 mil.

Kan oljekvalitet (märke och tillverkare) spela stor roll? Jag kör med biltemas helsyntet, tycker dessutom att det låter en hel del från ventilmekanismen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är när returslangen från oljecyklonen ner till oljesticksröret blir tät som oljeförbrukningen ökar.
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Ok, då låter ökad oljeförbrukning så klart som en självklar påföljd.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
530 motorn är identiskt med 525, M54 bägge två. Jag har aldrig varit med om att mina BMW har dragit någon olja. Inte en droppe. Samma nivå på stickan vid oljebyten.

Det måste vara något galet med era motorer som drar litervis med olja. Kan det vara cylinderslitage pga. långa bytesintervaller?

525 årsmodell 03,a med M54 motor.
Fyllde på ca 2dl på 1600mil, bilen har gått ca 10000mil....
Ha
77
Hardy
530iM -02
Min bil drar alltså 1l olja per gång jag tankar. Har provat att köra stenhårt och då blev det tömt snabbare, och jag har provat kör dömjukt och det går ändå 1l per ca 75 mil... :(
Kontrollerade alla utbytta slangar o rör idag. En hel del gulbeige sörja men det gick att blåsa genom alla rör. Cyklonen va oxå kleggig men inte helt igensatt....
Kanske ska kolla ditt tips Lars E Ang WE-40 så får vi se....
Suck
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nu ska jag inte skrämma upp någon men jag läste på nätet förut om M54 och oljeförbrukning. Vet inte sidan nu men det stod att topparna var ganska dåliga och höll ojämn kvalitét. Vissa hade en väldigt porös gjutning och oljan kunde tränga igenom vid ventilerna och ner i förbränningsrummet.
Om det stämmer så kanske det är något sådant ex ni fått tag på. Särskilt eftersom det är sån skillnad på M54 vad gäller oljeförbrukning. Vissa dricker massor och andra ingenting.

///BMW - Was sonst!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
hur är sambandet mellan oljeförbrukning och sot i avgasröret?
Jag tänker mig att sot får man i första hand av taskig förbränning, olja kommer ut som rök eller "sliskigt klägg"?

Min 525 drar 1l på nänstans 400-1000mil, beror på antal kort- och vinterkörningar verkar det som. Avgasröret ser alltid "nybytt" ut, förutom om det kommit in smutsvatten utifrån, brukar tvätta ändröret inuti vid biltvätt.

Enda gången motorn sotar i avgasröret är när jag sotar ur motorn då och då om den har gått mycket kortkörningar. Vid första urblåsningen kommer lite sot, jag stannar och torkar rent och vid andra urblåsningen kommer inget. :)
Ni kanske skulle prova och separera oljeslangarna till insuget, typ dra ner dom i en plastdunk så motorn garanterat inte kan suga i sig nån oljedimma från vevhuset? Som test alltså, och köra några hundra mil och se om det är ringarna?
Det gjorde jag på en jeep cherokkee med 4-lit sexan som drog olja, där var det ringarna som beckat fast. Jag fick lös dom till viss del med aceton, atf och nåt mer men hade nog kunnat ta isär motorn i stället på samma tid då det krävdes många och långa behandlingar...resultatet blev dock att oljeförbrukningen sjönk markant.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Det skulle vara intressant att veta vilken oljekvalitet du kör med?
Även ni andra med m54, med eller utan oljeförbrukning.

Själv kör jag med 5w-40 helsyntet och har aldrig fyllt på något mellan bytena på ca 1500 mil.
ma
7.450
marin849
Mobil1 New Life LL01 0W40. Verkar som att vinterns många kortkörningar i stark kyla ökar oljeförbrukningen.
ma
7.450
marin849
apropå ringarna. Menar ni oiljeskrapringarna under kolvringarna?
Dvs om dessa är dåliga smiter olja förbi via cylinderväggen och ut i avgasröret.

Då förstår jag inte vad vevhusventilationen har med ringarna att göra?

Däremot kan jag tänka mig att när man kör kort i kallt väder, dvs har mycket vatten i oljan, följer en del olja i form av blandad vattenånga/oljedimma med in i cylindrarna via vevhusventilationen. Och när man ej har vatten i oljan går heller ingen/lite oljedimma in via vevhusvent då det saknas vattenånga som tar med sig oljedimman. Oljeförlust via vevhusvent vintertid/kortkörning är ju i så fall inget fel om det fungerar som jag tror.
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Jag ändrar mig, min 530 drar inte speciellt mycket olja längre. Kollade nyss och det hade inte minskat nämnvärt på stickan.

Jag gasar ganska friskt med bilen, dvs acelererar hårt upp till rätt fart utan att varva allt för mycket. Inna jag köpte bilen hade det gått väldigt lite under det senaste året. Kan det vara så att jag har "sotat ur" motorn, tex att oljeskrapar ringar har släppt osv.

Samtidigt så är det ju varmare ute nu än i vintras, jag har bara haft bilen sedan i november.

Är du redan användare? Logga in i menyn.