|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tankar alltid 98 i min M5 Men: Det är såhär att på orten jag bor i har de endast blyfri 95. Och det verkar bara vara några droppar kvar (6km range på färddatorn), klantigt jag vet men det har sin förklaring. Hade råkat köra lite för fort så jag fick discoljus efter mig, men de försvann fort från backspegeln. Hursomhelst, är det skadligt för motorn om jag tankar i några liter 95 och kör till närmaste mack med 98? typ 2 mil. | |
| Nej det är absolut inte skadligt, det enda är att du "tappar" nån extra hästkraft då bilen är optimerad för 98 oktan. | |
|
Inga problem - det märks knappt. Jag gjorde det när jag hade min E61a - så att jag kunde ta mig till Shell. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Ok, tackar för snabbt svar! |
|
| All bensin är blyfri sedan länge idag. BMW`s motorer är effektspecade vid 98 okt, men de reglerar tändförställningen ner till 91 oktan. Åtminstaone på min gamla bil. | |
|
TS: Fick du hembesök av discotyperna sen? Dem åker väl till adressen där man är bokförd om dem blir avhängda:) |
|
| Dom kanske aldrig hann med och se reg nr? | |
|
Jag har "hört" av en "vän" att man måste bli tagen på bar gärning om man säger så. ;) min "vän" har rastat discotyper i 15år.De har inte hänt något än.De har aldrig stått å väntat hemma för de har aldrig hunnit dit. :) |
|
|
Är inte första och förmodligen inte sista gången man ser "disco" efter sig. Aldrig fått hembesök än iaf. Men att åka direkt hem till hemadressen är ju lite korkat ifall de är nitiska och kollegorna sitter där och lurpassar. |
|
| M5 lägsta oktan 98 inte den nya e10 | |
| E10 finns inte än i sverige. Tydligen har också Petroleuminstitutet börjat motsätta sig införandet för det innebär så mycket merarbete för att införa E10. Verkar inte som sista ordet är sagt ang E10 än :) | |
| Jobbigt att få discoljus i bakrutan med så lite i räckvidd! ;-) | |
|
Jo men pga disco tog den 20l på några minuter. Tog mig hem iaf :) |
|
| Inte konstigt att bmw ägare har dåligt rykte.. Respect the law duuuude | |
|
Jag är nog bland de laglydigaste medborgarna i detta rike. Men har jag köpt en bil med 507 hästar som kostar multum att äga ska jag få nyttja detta fordon som jag önskar. Rår ej för att Sverige är ett väldigt konservativt land med 80-tals hastighets begränsningar. |
|
| "ok" | |
| hähä, jag skulle nog inte ha bollar att hänga av skiten men creds till er som gört!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.