|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 330XD och funderar på nya däck & fälgar. Det jag undrar är om jag kan ha olika bredd och profil fram och bak på en fyrhjulsdriven bil? Ex. 225/45 17 Rullomkrets:1989,19 En skillnad på 45,53mm 235/40 17 Rullomkrets:1943,66 Eller har ja räknat helt galet?? | |
|
Nu vet jag inte vad som gäller för X-modellerna men BMW själva kör ju bak med 255/40-17 vilket ger en rullomkrets på ca. 1997 mm vilket är betydligt närmre. Exempel på 17" med olika bredd Länk ___ //Ulf |
|
|
Pölsa: Till E46, beteckning på den kaross din -01 har, fabriksmonterade BMW själva 225/45-17 fram och 245/40-17 bak på fyrhjulsdrivna modeller om beställaren valde till M-sportpaket. Observera att du behöver ha bredare bakfälgar för att ha bredare däck. Personligen tycker jag inte det är värt det i ditt fall. Bättre att köra på 225/45-17 runtom så har du möjligheten att skifta fram- och bakhjulen för att få ett jämnare slitage. |
|
|
Ser att jag missade att det var en E46 och la in info som gäller E90/E91. Givetvis är det som Chris87 skriver. ___ //Ulf |
|
|
Men det var så att ja hittat begangnade på blocket med dom dimensionerna. Jag gick in på ulfs länk . När jag skriver in dessa mått som ja sa så är det en skillnad på -2,33% som står med röd text. Antar att det då är för stor skillnad.. |
|
|
Om jag inte mins fel, så tror jag att det får skilja max 5% på omkretsen. Så -2,33 borde funka. Men jag vet inte om jag skulle köra med dem.. Det påverkar ju både utseendet och komforten.. |
|
|
Hmm.. Nu var jag nog lite för snabb med att svara.. 5% gäller när man utgår från standardstorlek. När det gäller xi-modellerna, så tror jag att det är viktigt att det är samma omkrets fram och bak.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.