AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.153

Högprestanda däck. Vilka man ska ha?

Sida 1 av 2
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
Snart är det sommar och då blir det dags att skaffa nya gummi.
Då är min fråga. Vilka är det absolut bästa däck man kan ha för varje dagsbruk. Alltså inte R-däck.

Det vad jag hade tänkt är: Michelin PS 3
Continental SprotContact 3
Nokia Hakka Z
Bridgesone Potenza
Dunlop SP Sport

Vilka ska jag välja? Eller har ni fler att föreslå?

Däck ska ju förstås klara hastighet upp till 300km/h

Mvh /// Dennis
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I vilken dimension?

___
//Ulf
3M
718
3MW
E36 Ti
Michelin Pilot sport (PS) 3 är den sämsta skiten jag kört på!!
Jag har de monterad på en 300hk mercedes så det är ingen värsting bil.
den spårar och är helt okontrollbar känns det som i vissa hastigheter,
och de låter som fan samt egenskaperna blir mkt sämmre när det regnar.

dimension jag kör på: 245/30R20 F 285/20R20 B

Nokian Hakka Z har jag hört mkt gott om från mina kunder och själv kört en bil med de däcken två tre veckor och vart helt nöjd med de. DOCK finns de inte i några roliga dimensioner.

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Jag tycker precis tvärt om. Alla spårningstendenser försvann när jag gick från Dunlop sp sport till Michelin ps3. Dessutom blev den mycket mer komfortabel och mindre stötig. Riktigt bra grepp och lika tysta som Dunlop.
Dim 235 och 245/40 18

Kanske mercan skulle behöva byta en del bussningar, alt är det lite för stora hjul.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

3MW: Michelin PS3 finns inte i 20" så dessa kan du knappast ha.

___
//Ulf
Ursäkta att jag tränger mej på med en fråga jag med ang däck..

Vad anser panelen om Hangkook Ventus K-110 YR ?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
toyo t1-r
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: kolla prisskillnaden upp till S1 EVO K107. Är enligt flera tester ett toppdäck och bättre än K110. Funderar själv på dessa.

___
//Ulf
Jäpps,så hette min Hangkook däck ( 235/40-18" ).
Har inte hämtat dom ännu,men ringde efter Ditt inlägg på skoj för att höra om det var dessa,och det var det :))

Har fått ett vansinnigt bra pris av min släkting som kränger däck.
6800kr balanserat och monerat inkl nya fälgar,så jag kunde inte motstå detta trots att 18" är lite för kaxigt på en V70 ;)
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
dimension är 225 45 17 fram och 245 40 17 bak

Så man ska avstå från PS3 och köra på Hangkook?
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Har tidigare haft hankook 17". Tyckte de var bra när de var nya, men blev mer och mer högljudda och började vibrera kraftigt när de var några mm slitna. Spårkänsliga var de också. Bytte till Bridgestone potenza 050A och det blev ganska stor skillnad, speciellt ljudnivån.
En kompis har slitna Hankook S1 på sin m3 och de lät rent förfärligt.
Skulle inte rekomendera hankook även om det var ett par år sen jag hade det sist på en egen bil.
Dock är det ju väldigt stor prisskillnad och merkostnaden för ps2/3 är kanske inte så motiverande om man har väldigt fina vägar där man bor.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bumer2: Det handlar väl lite vad dom kostar. Hade jag fått välja mellan PS3 och Hankook till samma pris hade jag valt PS3. Jag har dessa på min Golf GTI i dim 225/40-18 och är mycket nöjd. De däck jag ska köpa till min E61 är 19" och där finns inte PS3. PS2 kostar för mycket mer än Hankook för att det ska vara motiverat på en familjekombi.

3MW's sågning ovan av PS3 kan inte stämma då PS3 inte finns i 20" och även är begränsat i 19" med låga profiler. Har har förmodligen haft PS2 eller Pilot Supersport.

___
//Ulf
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
jag tänker satsa på absolut dem bästa däck så det spelar gentligen nån roll vad dem kostar.
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
"fel svar" ovan....

jag tänker satsa på absolut dem bästa däck så det spelar gentligen inget roll vad dem kostar
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag har ett par sprittnya Goodyear Eagle F1 Assymetric i garaget, som ska slängas på när våren närmar sig. Jag har inte provkört än, men jag tror på dessa.

Förresten, var det du som var på mantorp med B8 i våras? :)
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Pirelli däcken är makalslöst fina och väsnas inte. Hade valt Pirelli.
Ma
80
Marcus Källstrand
M3 -94 Banbil
330i xdrive touring M-sport -17
Kolla upp nya Pilot super sport. Enligt testerna i senaste "Porscheägaren" så är dom helt galet bra.

Ska ha likvärdiga torregenskaper som PScup (R-däck) men också mycket bättre i blött än det gamla gatdäcket PS2 (varför dom inte jämförde med PS3 vet jag inte). Dessutom längre livslängd än ett vanligt gatdäck.

Med andra ord ett däck som troligen slår alla gatdäck (troligen de flesta R-däck också) på torrt men som är likvärdiga "värstinggatdäcken" på blött.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Pilot super sport är bästa icke R däck som finns ute just nu . Ska sätta sådana på min bil när GY F1 är slut.
SuperSport finns väl inte i TS dimensioner? Personligen hade jag nog köpt en uppsättning PS2.
Jo
211
JockeX
Touareg
Verkar inte finnas Pilot supert sport i dimensionen 225/40 och 255/35 (18")? :(

Kanske man ska sätta på nya PS2 runflats ändå till sommaren...
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
Tack för alla svar.
Var hittar man Pilot Super Sport. Har kollat på däckonline, finns inga såna.

Hexagon: Japp, det var jag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.