|
|
|
|---|---|
|
Min gaspedal kärvar i första läget då man precis ska börja gasa från stillastående eller släppt av farten och skall gasa igen. Är naturligtvis värst på 1ans växel vid starter och mycket irriterande. Hur har ni gjort för att åtgärda detta? Jag är osäker på hur man tar loss pedalen överhuvudtaget, någon som vet? | |
|
Jag har precis samma problem med min 518 -95:a. Min tid och energi har gått till att felsöka en krånglande tomgång och den kärvande gasvajern får vänta lite till. Mitt problem uppstod sedan jag sprutat olja på alla rörliga delar i länkaget till gasspjället samt sprutat olja in i änden på gasvajern. När jag ahr undersökt detta närmare så skriver jag några rader. Du får väldigt gärna göra detsamma. Kolla på Länk så får du lite hjälp med hur det ser ut. //Göran |
|
|
Intressant, i mitt fll är jag hyfsat säker på att problemet inte ligger i vajern utan i själva plastpedalen. Baserar detta på att då jag drar i vaijern från motorn finns ingen kärvande känsla någonstans. Dessutom kan jag röra på min gaspedal i x-led 1-2cm och i vissa lägen finns inget kärvande. Borde alltså vara något i själva pedalen, där stången går in. Hur tar man bort den? |
|
|
Jag hade exakt samma på min, det var avlagringar som hade byggts upp inne i spjällhuset. Om jag inte minns fel lossade jag bälgen för att komma åt och försiktigt skrapa bort dem, samtidigt som jag höll spjället öppet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| hade ett liknande problem på min m5:a och på den var det gaspedalen som hade gått av i plasten i nedkant så den blev trög i gasen.. En ny pedal för ca 200kr på bmw o problemet försvann. | |
|
Jag har lokaliserat kärvningen till spjäll/länkage. Troligen rör det sig om samma problem som Erik W beskrev. Skall kolla detta senare i veckan. Återkommer. //Göran |
|
| Tror det är ganska vanligt på M42/43 motorerna.Känner igen problemet bl.a från min 318. | |
|
Om det är mycket avlagringar tätar inte spjället och det kan också vara en orsak till tomgångsproblemen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Var exakt sitter gasvaijern i motorrummet och var sitter spjället? | |
|
Lyft motorhuven och kolla ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Gasvajern går in under pos 8 Länk och ansluts till spjällets länkage. Jag hittade att mitt spjäll/länkage kärvade genom att ta bort pos 8 och röra i armen där gasvajern sitter fast. //Göran |
|
|
Jag har nu skrapat bort avlagringar inne i spjällhuset på samma sätt som ErikW beskriver tidigare. Alla tendenser till kärvning är helt borta. Imorgon blir det intressant och se om mina problem med instabil tomgång påverkas av detta. //Göran |
|
| Mycket intressant, då är det bara att ge sig på dessa avlagringar. Jag har också haft mycket små tendenser till instabilitet i tomgången, tycker bla den ligger kvar på 1000rpm ett tag fast man släppt gaspedalen när man står stilla. | |
|
Bilen går bättre efter rengöringen av spjällhuset. Bättre smidighet vid små gaspådrag och spjället kärvar inte fast längre. Min knepiga tomgång blev bättre dock inte helt bra. Där har jag fortfarande mer att jobba på. Tack ErikW för tipset om avlagringar i spjällhuset. //Göran |
|
|
Jaha då var problemet löst, smörjde upp allt mekniskt på utsidan av spjällhuset samt slipade bort lite avlagringar i insuget. Blev lite bättre efter detta, men upptäckte att det verkliga problemet egentligen låg i att gasvajern var för dåligt spänd så spjället bromsades ingenting och när gaspedalen släpptes så åkte spjället snabbt i botten (dvs stängt läge) så den kilades fast något. Troligen hade det hjälpt att spänna vaijern endast, men nu går bilen bättre och det känns som om den går lättare att köra...den drar lite bättre och en del av den seghet 518 lider av på högre växlar är borta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.