|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa en e34 525 snart och undrar om det är nån jätte skillnad mellan 12 och 24v:arna? Är inne just nu på att köpa en 24v från 91 typ, men det finns ju en del fina 88:or, 89:or och 90:or så jag är rätt kluven nu. Så jag skulle gärna vilja ha era åsikter på vad jag borde köpa, vill ha åksikter från några som kört både 12 och 24v. Även andra åsikter om bilen i sig. Hjälp mig nu grabbar :) Tack på förhand! | |
Tigerr |
Kan bara säga att bilen är otroligt bra och kul, om man får tag på ett välskött exemplar! :) Kolla rosten i bakre-nedre delen av dörrarna. Om nånting rostar på denna modelen så är det den svetsskarven. min familj har en 24v från 1995 - Obeskrivligt underbar! ;) 12 vs 24 ventiler: Det beror på vad man är ute efter. 2 eller 4 ventiler per cylinder ger olika botten och topp prestanda, samt olika ekonomi i största allmänhet. Jag är inte så jätte bra på det, men jag rekomenderar 24v! En bil som är något piggare än en 12v - Vissa säger att 12v kan vara lite grymmare i starten ibland, men eftersom 525 inte är någon "rödljus killer" så känns det bättre att ha kraften i mitten/slutet på registret. Snabbare vid omkörningar och starkare (bättre som dragbil) talar helt klart för en 24v! :) Tigerr |
E23 |
Har "hört" att en 12v har ett jämnare register än 24v, men lägre toppvrid Aldrig över 2000 rpm !!! |
|
jamen då lutar det åt en 24v iaf, för rödljus, visst skitkul att rejsa rakt fram men tycker det är mycket roligare att trycka på bogesundsvägen. Så då känns det bättre att ha en bil som det mer tryck i på mellan/slut registret. Och det ska bli skönt att få en bil som KAN köra om någotlunda säkert. Den bilen jag har nu måste man tok varva om man ska köra om, lite trist. Känns ju bättre med en 24v:are isf :) Tack för tipsen. |
|
|
Min 12v går som ett spjut när man fått upp varvet. väger visseligen mer än bakhjulsdrivna så kanske det är därför? fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Har du 12v i din 92:a? |
|
|
Japp Belgien import med fyrhjulsdrift. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Låter mystiskt med en 12v i en -92:a när 24v kom i maj -90. Skulle belgarna av någon anledning nöjt sig med 170hk och gammal teknik? Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Min 525i -90 12-ventilare går som ett skott! Brorsan har en 525i -93 med 24-ventilaren, den går också som ett skott, vi har dock inte kört racer bredvid varann så jag kan inte säga vilken som är grymmast, men troligen 24-ventilaren... Hur som helst, jag med 12-ventilaren får några fördelar mot för honom: *Lägre bränsleförbrukning *Renare avgaser (iofs vem bryr sig :-) ) *Går troligen lite bättre på lågvarv, hans bil ska ha varv!! |
|
Perkka |
per_j82: Jag tror nog 24v drar mindre soppa, speciellt din brors Bimmer eftersom den har VANOS.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.