AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.724

Val av katalysator

cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Min kat har kollapsat (e39 523 -97). Funderar på en Biltema som har en upp till 2,5 liters och en upp till 4 liters cylindervolym. Vill ha bästa möjliga flöde vilken ska man välja?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
cykelbo,
Jag står inför samma köp. Jag kommer att gå på den för 4 liter, beroende på att den andra har uttag för lambda, vilket varken du eller jag har på våra bilar.

Jag har idag en kat från Däckonline, men jag börjar misstänka att det är den som gör att mitt CO och HC är för högt. Den är knappt ett år gammal, så detta är första besiktningen, vilken den inte kommer igenom.

Den för 2.5 liter på Bt måste svetsas, det står det inget om på den för 4 liter. Undrar om man kan kapa bort gamla, och dra dit nya med klämmor?

/J
cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Johan M3
Jag har inget problem med svetsningen utan jag tänkte om den den upp till 4 liter var för stor för min 2,5 liters motor. Det jag måste göra är att förkorta c:a 100 mm de två rör som kommer från grenröret före orginalkaten för att få rum med en vanlig rak kat med en liten krök på. Tänkte sätta flänsar så att det blir lätt att ev. byta i framtiden. På med två nya flänsar och bygga där i mellan.
Hade en tanke att ta en kat från saab 9000 har sådan som ligger. Trångt och varmt lär det bli i den och för förhoppningsvis bränner den bort allt som bilprovningen letar efter.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag köpte en universalkat idag på Bt. Den för 699.-, men nu ser jag att den ser princip identisk ut som som den från Däckonline. Less på detta nu känner jag.

/J
en katt kan aldrig vara för stor... antal liter skriver de ut pga reningsförmågan, troligen är det så att den för 4 liter har större diameter på själva kärnan, som väl är keramisk på den ni köpt. (kasst flöde)

beställde 2st racekattar (100 cellers) på KLracing, anlände dagen efter vilket jag inte hade väntat mig... 999 stycket, rostfritt stål o metallisk kärna. pluggar till lambda. återstår att se hur dessa fungerar på v8an :)
ett litet tillägg... montera efter storlek. placera längre fram om du köper en lite större katt så den går upp i temp.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag har nu kapat bort min 9 månader gamla DO kat, och satt dit en från Biltema som fungerar kanon. Akta er från Däckonlines skräpkattar!

/Johan
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Var det denna? Länk
Var den svår att få på plats?
Ingen lambda på 523 tourings från 98?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
japp, den var det. Jo 2 lambda, men de sitter på grenrören. iaf på modell 98.06. Kan ha ändrats något efter 98.09. Kolla när din är tillverkad.

jag lämnade in min för svetsning, gick på 1800.-

/Johan
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Okey, 1800:- för arbetet eller totalt? Billigt alternativ isf. Gick igenom besiktningen också antar jag?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
1800.- var för arbetet.

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.