AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.289

Insugspackningar V12, M70

Sida 2 av 2
Th
593
Theobald
750ial -88
Då gör vi om det så ni som vill se packningarna slipper vänta! All tid är dyrbar! :)

Mot Insug:
[URL=Länk

Mot Motorblock:
[URL=Länk
Th
593
Theobald
750ial -88
Suck! Nu då!

Insug:
Länk insuget

Motor:
Länk Motorblock
Th
593
Theobald
750ial -88
Vad säger ni "förstå-er-påare"! Ska jag ha på extra täning på packningarna trots att dom är nya.

Kan tänka mig att en av anledningarna till att man inte har på extra tätning vid montering i fabriken kan vara att det blir en extra kostnad.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
När man har nya grejer borde det ju funka bra utan tätningsmedel. Men på sikt kommer ju även detta gummi att torka och stelna. Så det är väl mer en fråga om hur länge det skall hålla. De första 10 åren bör det ju funka utan tätningsmedel, men när gummit stelnat och saker vibrerar och rör sig lite så kan det börja läcka, det är ju därför detta är ett vanligt problem på gamla bilar med M70.

/Mats J
Det är ett problem som kommer efter c.a 15"-20" mil eller c.a 12-15 år
dvs. inget att bekymra sig för nu. troligen överlever dom nya packningarna resten av bilen,eller tror ni själva att en -88 e32 fortfarande är i trafik år 2025?
Du behöver inte lossa nån klimapump för att byta motorkudde(om det nu är den det är fel på?) det går bra att komma åt ändå.
1st. 17mm mutter på ovansidan+1st. 17mm underifrån(om jag kommer ihåg rätt)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är inte olja i motorkuddarna, utan det är en glykolblandning.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Kollade lite på motorkuddarna idag. Som redan andra konstaterat så behöver nog inte klima kompresson lossas, det bör gå att komma åt den ändå. Men som vanligt när det gäller V12:a. Gott om plats är det dåligt med.

Hm, då är nog mina nya insugspackningar av den gamla modellen.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Th
593
Theobald
750ial -88
Suger åt mig av era kommentarer. Känns helt rätt det ni säger och kommer därmed inte att ha på nån tätning. Kan det stämma att momentet vid åtdragning av muttrarna ska vara 10nm? Drar man för hårt är det väl risk att man spräcker packningarna!?

År 2025 har troligen alla bilar elmotorer och det är slut på oljan (bensinen) för länge sen.

stefan-m> Låter bra att det är enkelt att komma åt (för en gångs skull)! :D
För jag blir nog tvungen att byta motorkuddarna!

ErikW>Ja när du säger det så kommer jag ihåg att jag sett nånstans att det ska vara en glykolblandning i dom!

Få se när jag sätter igång. Måste kolla upp spridarna också. Har en gammal bensinpump som jag tänkte använda för att köra diesel igenom dom, för att kolla att dom levererar något sånär lika mycket bränsle per tidsenhet, samt att spridningen på bränslet är bra. Du Mats nämnde nånting förra året om att spridare kan "rinna". DEtta vill jag också kolla upp.

Inhandlade en ultraljudstvätt nyligen och tänkte försöka mig på att fräscha upp spridarna i den. Nån av er som har erfarenhet av detta? Har sett en del säger att dom är för små och inte gör nån nytta, andra säger dom är fungerar utmärkt!
Vitsen med ultraljudstvätt är vad jag förstått att det ska bildas "mikroskopiska vakumblåsor" i tvättvätskan vilket är det som utför själva tvätten. Är därför viktigt vad jag kan förstå att det finns vätska i spridar-kanalerna för att man ska få den här rengöringseffekten.

Är diesel ok att tvätta i eller ska man blanda i fotogen el.dyl.?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har tvättat spridare både till bensin och dieselmotorer i min lilla ultraljudstvätt frän Kjell & co. Tvättar i lacknafta. Efterom vätskan blir smutsig så kan man ju anta att denna smuts släppt från spridarna, och då funkar det ju. Var noga med att rigga så inte den elektriska delen av spridarna kommer i vätskan, det kan bli förstört då.
Men det finns nog rätt mycket att läsa om detta på internet.

/Mats J
Th
593
Theobald
750ial -88
Mats J> Du lägger alltså bara ned spridarna i badet utan att köra igenom rengöring med pump som jag nämnde!? Det behövs kanske inte!? Så mycket enklare då!

Använder du vanlig lacknafta eller kör du med den här starka cellulosa-baserade varianten.

Hur länge låter du den ligga i badet? Kör du en gång eller flera?

Har kollat en del forum om detta ämne ute på nätet och det finns så många varianter på vad man använder för rengöringsvätska.
På ett ställe hade Kjell & Co sagt att enbart vatten fick användas. Men det måste nog vara något med mera riv i!

Bra du nämde att man ska skydda den elektiska delen!

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vatten är kass för då rostar spridarna efteråt!!!
Jag kör spridarna många gånger i badet innan jag är nöjd.
Professionella rengöringsmaskiner spolar även genom spridarna samtidigt och det är naturligtvis bättre.

/Mats J
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Angående extra tätningsmedel vid packningsbyte.

Vid montage på en ny motor i fabrik fungerar det ok med enbart nya packningar eftersom alla tätningsytor är nya och jämna. Tror att kostnaden för extra tätningsmedel blir inte försumbar för en biltillverkare pga det stora antalet.

För oss som håller på och skruvar i 10+ år gamla bilar så ser verkligheten något annorlunda ut. Om tätningsytorna kan bli rengjorda minutiöst så att de är rena och jämna utan repor och skrapmärken så fungerar det bra med enbart ny tätning.

I de fall det finns kvar rester av avlagringar dvs ojämnheter så kan det läcka fast nya tätningar är använda. Inte roligt att skruva ihop allt med nya tätningar och upptäcka läckage efteråt... Bara plocka ner allt och göra om. Har gjort detta själv. Jag använder numera extra tätningsmedel vid packningsbyten för att fylla ut de små ojämnheter som kan finnas kvar så jag slipper upptäcka problem efter att allt är monterat ihop.

Valet är fritt för alla hur man vill göra.

//Göran
Th
593
Theobald
750ial -88
bmw_4wd_4ever> Precis vad jag menade också. En tub tätning gånger 500 000 bilar blir en skaplig mängd samt en fördyrning av bilen.

Känner igen det där med otäta insug, fick själv plocka isär insugen 2 ggr samma dag förra sommaren pga att det inte var riktigt tätt. VAr bra när jag startade men efter jag varit ute och testat bilen så började motorn gå ojämt och reagerade på startgas jag sprutade på. Alltid på samma ställe!
Så man börjar få in snitsen nu, går fortare för varje gång att montera ner och ihop dom.

Vet att jag har en liten repa på en av flänsytorna på ena insuget. F-n då kanske man måste ha på lite tätning där iallafall!

Mina gamla packningar (troligen från 1988) är helt slut. Hittade flera små sprickor i godset både på utsidan och innuti. Försökte laga men det gick inte!

Blir väl ganska bra vakum i insugen när man gasar på, så minsta lilla osynliga spricka gör att det drar in tjyvluft.
Th
593
Theobald
750ial -88
Citat:
"stefan-m>Skulle tro att läckaget kommer från kamkedje-sträckaren, ser ut som en svart plasthylsa som sitter precis ovanför klimapumpen. Ett rätt vanligt fel,men lätt åtgärdat."

Kan man alltså sträcka på kamkedjan med den? Kan du beskriva hur man åtgärdar läckaget här. Byter man ut plasthylsan eller måsta man byta ut nån
tätning / o-ring / packning?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kedjespännaren:
Länk
Andra artickeln är beskrivningen på ditt problem:
Länk

/Mat J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Här är en bild på lite mer normalsmutsig pännare:
Länk

Kommer från denna sida där dom plockar isär motorn:
Länk

/Mats J
Th
593
Theobald
750ial -88
Är det här nånting du själv åtgärdat på någon av dina bilar Mats?
Th
593
Theobald
750ial -88
Delarna som behövs för att få det tätt vid kamkedjesträckaren kostar mellan 35 - 40 kr. Egentligen borde det väl räcka att bara byta O-ringen!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har aldrig behövt fixa någon spännare

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.