|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått komplettering av Transportstyrelsen. De vill ha Zulassungsbescheinigung Teil I. Jag hävdar att jag skickade med det, men borta är det i alla fall. Någon som har koll som har skaffat ett nytt sådant någon gång? Hur går man tillväga? Det är alltså inte Briefet som är borta utan scheinet. / Jens | |
|
Missade samma sak när jag ansökte om ursprungskontroll för några veckor sedan... Blev kallsvettig först innan jag upptäckte att pappret låg kvar hemma. Köpte du bilen hos handlare? Isf så hade jag vänt mig till honom då han ska kunna lösa ett nytt utan några större bekymmer. De kan skriva ut ett nytt på närmaste Zulassungsstelle. Misstänker att du måste skicka ner briefet för att han ska kunna lösa detta och det innebär ju lite problem iom att det ligger hos byråkraterna på transportstyrelsen... Skaffade du de röda exportplåtarna? Isf fick du "teil 1" med dig då de noterat ditt namn på detta papper... Om du skaffade de gula skyltarna så behövdes inte "teil 1" vid anskaffningen av skyltarna och pappret kan isf kanske ligga kvar hos handlaren. |
|
| Kan någon skriva ned alla papper som behövs när man tar hem bilen från Tyskland förutom breifet? Del 1 och 2 behövs båda? | |
| Sevak: Ja, båda behövs. Även köpekontraktet skall skickas in och det underlättar också om man skickar med coc-pappret. | |
| Har pratat med handlaren idag, han skulle försöka lösa problemet. Det blir ju dock ganska struligt om de behöver Briefet eftersom transportstyrelsen har det och bara lämnar ut det om de tyska myndigheterna begär det och de tyska myndigheterna är ju inte direkt lättjobbade... | |
| Rolex: om man köper bil från privatperson ska man skriva ett eget kontrakt då? | |
|
Sevak: Googla eller ring en kompis... I rest my case. |
|
|
Sevak: Ja. du och säljaren skall skriva ett kontrakt som klart visar vem som är säljare och vem som är köpare Enbart köparen på kontraktet kan registrera bilen i Sverige |
|
| Dredd: hur har det gått? | |
|
Det verkar gå bra, jag har fått nytt Schein från tyskland (försäljaren ordnade det på något vis). Och jag har skickat det till transportstyrelsen idag. Var det gamla tog vägen vet jag fortfarande inte. Jag frågade transportstyrelsen hur jag skall göra nästa gång för att kunna bevisa vad jag har skickat in. Men det visste de inte riktigt. Det kanske finns någon annan som har någon bra idé? Jag kan för övrigt varmt rekommendera handlaren Block am Ring, och speciellt herr Mayer som jobbar med gebrauchtwagen i Wernigerode. Maken till service har jag aldrig tidigare fått någonstans. Han gör verkligen allt han kan för att det skall bli så problemfritt som möjligt för mig som kund. Man önskar att BMW i Sverige kunde lära sig lite. / Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.