AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.235

Hur effektivt är antisladdsystemet egentligen?

Sida 1 av 2
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Nästan det första som hände efter jag köpt vår 530 (-01) i höstas var att ABS lampan började lysa. Efter diagnos så visade det sig att hela styrmodulen behövde bytas vilket även gjordes på BMW i Uppsala. Eftersom detta hände så snart efter jag köpt bilen och innan vintern kommit så har jag dåliga referenser om hur systemet fungerade innan modulen pajade. Saker är den att jag tycker att bilen sladdar ganska friskt trots att systemet nu skall fungera. Det är inga större problem att provocera bilen till sladd och jag tycker systemet griper in ganska sent. Det känns nästan mer som antispinn än antisladd. Det är t.ex. rätt stor skillnad mot hur antisladdsystemet fungarade mot min gamla Ford som jag upplevde som mycket svår att få sladd på.

Hur funkar antsladdsystemen på era bilar? Kan ni sladda trots era antisladdsystem?

Mvh

Olle D
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Iof är min bil nyare (318dT -11) men hade en E46 320iT -03 och har inte upplevt att jag kan sladda speciellt mycket med någon av dom. Blev en jäkla skillnad så fort jag kopplade ur DSP'n...

Visst det går att sladda med systemet på men det krävs både väldigt halt underlag och ganska fett rattutslag.

---------
Over and out.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
På min förra bil 520 t - 02 gick den in mycket snabbare än än på vår Volvo V70-03 som jag hade efter tycker att det verkar konstigt att den inte går in snabbare på din

Ha deT
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På en 01:a ska det vara DSC III vilket jag tycker fungerar förträffligt. Det ska som sagt vara rejält glansigt om man ska kunna sladda med den tillkopplad. Systemet använder input från en G-kraftgivare och en styrutslaggivare ihop med ABS-givarna vid hjulen. För att häva en över- eller understyrning bromsas hjulen individuellt. Bilen kan t.ex. bromsa sig ur en understyrning om inte G-kraftgivaren registrerar en kraft motsvarande hastighet och rattutslag.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Ja, det är detta jag tycker är så konstigt. Nu vet jag inte hur elektroniken fungerar i detta system, men det jag funderar över, om det nu är möjligt, att den ABS modul som sattes in var av en äldre variant som endast har antispinn. Eller om det möjligtvis finns andra faktorer som kan påverka systemets effektivitet. Rent optiskt funkar ju allt bra, inga varninglampor i kupén lyser, när bakhjulen spinner så blinkar DSC lampan men jag upplever att när jag får en sladd så tänds inte nödvändigtvis lampan direkt utan blinkar till när bakhjulen börjar spinna. Skumt....

Olle D
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Hmmmm, kan någon bekräfta att DSC blev standard på 530 från -01 och framåt, eller gick den att få med endast ASC? Min bil är tysklandsimport om det skulle göra någon skilnad...

Olle D
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är inte helt 100 på om det blev standard då. Står det DSC på knappen. Om du provocerar den till att sladda rejält brukar man höra hur det slår i ventilblocket till ABS:en när bromsarna går in.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tycker man känner väldigt tydligt när antisladd griper in på E39. Bromsarna nyper rejält och okomfortabelt :)
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
DSC = esp, antisladdsystem blev standard på svensksålda e39:or år2001 i samband med faceliften. Enligt vägverkets utredning från 2005 är esp lika viktigt som bilbälte! På is, snö eller våta vägar minskar antalet dödsolyckor med 50% om bilen är utrustad med esp.

Det kanske är läge för dig att prova en liknande e39:a och känna om denna beter sig likadant? Ta det försiktigt bara....
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jag får helt enkelt gå ut och kolla vad det står i bilen ikväll när jag kommer hem. Tack för alla kommentarer så långt.....

Olle D
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
På min 540 E39 -98 så var det räddaren i nöden nu under vintern!
Utan den hade jag hamnat i diket _många_ gånger!
Det kändes klart och tydligt när den gick in och den bromsade hjulen individuellt.
För mig räckte det med en kraftig sväng i en hal rondell så gick systemet in och började bromsa.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Har haft många bmw:s med dsc och kan med säkerhet säga att det är nästintill omöjligt att få sladd med systemet inkopplat. Jag bor i Luleå så dsc-systemet får jobba på övertid... ASC däremot kan aldrig häva en redan uppkommen sladd.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Sannolikt har du enbart antispinn på din bil. Var glad för det då de första Antisladdsystemen från denna tidsperiod ingrep alldeles för hårt ändå.
Numera är de betydligt mer raffinerade och tillåter med glädje.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glädje eller ej, det är säkrare med DSC än antispinn.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Blev inte DSC standard först 2002 på E39? På E46 blev det iaf standard 02 i samband med facelift. Känns ju iofs rimligt att det blev standard på E39 vid facelift 01, jag har bara för mig att jag sett någon 01a med ASC.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Min-02a med duktigt slitna, billiga jävla skitdäck släpper lite innan dsc griper in och rätar till det med ett ryck.
Skulle tro att med bättre däck så blir körningen mycket stabilare.
Vad har du för däck?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jar har det iaf på min 01 a så nog var det standard från 01.
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Med min bil kan jag inte få sladd även om jag trampar fullt i en kurva.
Systemet stryper ner gasen.
fr
45
freo
525dA -10
Jag har en svensksåld -01 med ASC så det borde vara från 2002 det blev standard med DSC. Tycker det fungerar utmärkt med bara ASC, man får inte sladd om man drar på fullt i en hal kurva. Går bara lite bredare...
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
captainoats: Varför måste antisladd vara standard 01 bara för att din bil är utrustad med det?

rsarits
Även de äldre systemen fungerar alldeles utmärkt. Åtminstone på E34 530 -95 som jag hade. Den hade ASC+T. Traction control fungerade tom bättre på den än på min nuvarande E39 525 -02 tycker jag. Jag tycker inte att systemet märks särskilt mycket när det jobbar, inte griper det in sent heller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.