AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.485

Chipping/ ? 316d touring-2011

lo
4
lohff
316d touring-11
Ny på forumet, har førsøkt att hitta info i tidigare trådar.
Men frågan har sägert varit på tapeten tidigare, Behøver lite råd ang Chipping/mapping på snart ankommen 316d-2011.

Har pga jobb/dame/nybliven far/ skatte regler i olje landet Norge,ha ha Blivit tvungen att välja cheepaste motorn. (hamnade ändå på dryga 500k visserligen full packad med ex utr)

Tänker dock ändå att jag måste gøra nånting !! ?! Inte gjort någon ingående tråling på nätet utan tänker att jag lägger ut en tråd direkt til andra Bmw galningar.

Nu till frågan, funderar på en lättare tuning alá Ess, input på det ? blir det märbar førendring ? Ingen som helst erfarenhet av tuning av bil tidigare så all feeback välkommen !

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Det blir stor skillnad om du trimmar en diesel. Jag har ingen erfarenhet av ESS förutom att folk här har sagt varmt om företaget.
Men du bör tänka på att om du vill trimma din bil så måste du plocka ut din ECU för det går inte att trimma den genom vanlig Flash. Man måste öppna ECU på sin bil för att lägga den i Boot-mode och så sätt kunna skriva in den nya programfilen till ECU.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Snabbt svar? :)))

"Riktiga män kör diesel"
lo
4
lohff
316d touring-11
He he ja tack før snabbt svar !!

Är detta en stor process ? Att ta ut ECU menar jag. "vanlig flash" ? Då är jag altså helt ute och cyklar om jag førstog det på snubben som jobbar där (ESS) menade att jag lätt kan återställa bilen til orginal.

Han bodde nämligen i Oslo och kunde gøra jobbet åt mig här. Boot-mode osv blir nog lite øverkurs før mig utan hjälp. I och med att jag bara hørt gott om ESS så bør jag väl kunna räkna med att dom vet de du vet, samt att dom hjälper mig vid problem. Eller ?

Och hur mycket bør jag räkna med att betala før en ok uppgradering ? Jag har räknat med 5.000-10.000 kan det stämma før liknande jobb från en seriøs aktør.

Hur mycket bør jag kunna lite på att alla siffrer som olika tuningføretag går ut med stämmer egentligen ?

Tacksam før svar.

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Om du lämnar bilen till ESS så sköter dom allt åt dig. När jag chippade min 325d Coupe -08 hos dom, så mekade dom ut styrboxen även på den bilen. Gjort på 4 minuter då dom har gjort det förut på likadana bilar ;)
lo
4
lohff
316d touring-11
Tack før svaren.

Så detta som står på hemsidan vill inte fungera før min del ??

Easily store and switch between up to 10 tunes.

Instant access to stock and tuned files.

Yes jag är helt nybørjare så är säkert detta ganska dumma frågor Ha ha

Jag får nog bara ringa til dom igen helt enkelt =)). Ønskade bara lite oberoende feddback på olika møjligheter jag har.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Nä tyvärr du kan inte göra som det står i den texten du skrev pga din låsta ECU. Du har en Tuning Protection på din ECU, därför måste du plocka ur den.

Med "Flash" menas att du får en egen kabel och enhet där du själv kan "flasha" eller programera in din trimmade programfil till ECU.

Boot-mode är att du "låser upp" den Tuning-Protection som din ECU har. I Boot-mode så är ECU öppen och du kan skriva in vilket program som helst i ECU, därför går det bara att trimma din bil genom att öppna styrboxen och "låsa upp" den spärren Tuning Protection.

Priset är som du föreställt dig, mellan 5000-10.000 kr. Men du bör få för ca 7000kr.

Om ESS skruvar loss allt åt dig så har du inget att oroa dig för, bara lämna in den, dem vet garanterat vad dem sysslar med :)

"Riktiga män kör diesel"
lo
4
lohff
316d touring-11
Strålande !! Tusen tack konstruktiva svar.

Tror helt klart att valet faller på ESS dom verkar stensäkra på sin sak. Glejer mig som ett litet barn att få prøvat ut nya bilen orginal jämført med chipp/Flash/ vad dom nu gør =)

Kommer tillbaka med värdering av jobb och produkt !!

Tvivlar dock inte en sekund på god kvalite och att dom klarar att møta mina førväntningar. (førstår ju själv att jag inte får en fullblodracer med motor valet jag gjort)

Mvh Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.