AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
993

E36 328 går som en påse nötter när den är kall.

Th
26
Thelemorf
328i Touring -96
Haft lite småproblem med att min 328 inte riktigt vill gå bra på tomgång när den är kall, har även haft lite problem med att den smårycker (även när den är varm) vid acceleration kring 2500-3500 rpm, går dock jämt och fint över de varven.
Normalt sett så börjar den gå stabilt och fint på tomgång när den kommit sig över 60-70 grader i motortemp.

Skaffade mig en Carsoft interface (6.5) och körde precis diagnostik och fick ett gäng felkoder dock inget motorrelaterat, nollade bort dem och körde en sväng och den enda felkod jag hade då var "17 - Einspritzsignal ti (TQ) nicht plausibel".

Körde lite Live data medan jag körde och blev väldans konfunderad över att den säger att insugsluften är 13-18ºC varm eftersom de i skrivande stund är -5-6ºC ute..

Luftmassemätaren verkar fungera då Air Flow värdet ändras vid gaspådrag.

Är det tempsensorn till insuget som packat ihop och gör att bilen går dåligt när den är kall eller kan det vara "17 - Einspritzsignal ti (TQ) nicht plausibel" som är problemet?
Dock ligger ju felkoden under kategorin "Instrument Cluster" och det tolkar jag som att det är instrumenteringen?
Har du kollat så allt med insugs bälgar är hela? Inga sprickor någonstans, så den tar tjuv luft...

Hade liknande problem på min E46:a. Gick även bara på 5 mellan åt när den vart kall.

Länkar dig till en annan sida där det finns bild på problemet
Länk
Allting såg bra ut när man både tittade och kände på sakerna, men sprickan syntes först när jag plockade av delarna till insugsluften.

Rekomenderar dig att plocka av och kolla ordentligt på alla gummi bälgar osv till insugs luften.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.