|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem, hade varit ute o kört ikväll, larmade på och gick in. 1 timme senare skulle jag ner till affären och då händer ingenting när jag försöker larma av. Jag kan låsa upp bilen med fysisk nyckel och även starta densamma men larmet står och tjuter. Samtidigt så vågar man ju inte trixa hur mycket som helst (villaområde o många sovande barn). Kan det vara batteri i nyckel som behöver bytas eller laddas den via induktion, som jag fått för mig ? Bilen är en 530d -04, italienimport. Bild på nyckeln: Länk // Fredrik | |
| Länk ligger bilden i, min dropbox verkar inte funka :/ | |
|
Låter som det problem jag precis råkat ut för. Det blev värre efterhand och det mesta som hade någon minnesfunktion fick fel inställningar. Backspeglar, stolar, radio. Till slut blev idrivens menyer på tyska (efter en natt). Antennförstärkaren byttes och bilen blev helt normal igen. Detta verkar vara en vanlig barnsjukdom. Ska man ha nåt gjort får man göra det själv. |
|
|
Fast du har en ny o fin, min är reggad som en -04 men är onekligen en e39:a, du tror att det skulle kunna vara samma fel ändå ? Jag har haft det här en gång tidigare men då släppte det efter en 10 minuter ungefär. Nu däremot...inte släppt :/ Intressant nog är oxå att bilen går bra att starta medan larmet står o tjuter, trodde nog att det var startspärr på den... Vågade dock inte ha igång den någon längre stund, iom att grannungarna antagligen vaknar och man får skämmas ;) |
|
|
Den där pinnen känner jag igen. En sån hade jag till Meta-larmet (Italienskt larm som eftermonteras på BMW) på en 532:a jag hade. Ett riktigt helveteslarm som var helt hjärndött. Killen som har bilen nu håller på att bli galen på eländet som bara larmar i tid och otid. Och en startspärr som går in av sig själv efter några sekunder fast man inte larmar på. Om pinnen är till ditt larm så förstår j ag att det krånglar. |
|
| Hmm... 523 ska det ju stå.... Kan vi få en edit-funktion? | |
|
Trodde du hade en E61. Såg bilden på nyckeln först efter jag postat mitt svar. Sorry. Ska man ha nåt gjort får man göra det själv. |
|
|
Aj fan, så drömmen är att plocka ut larmet och stoppa i ett riktigt då kanske :/ Hur man nu bär sig åt för det, inte direkt så man fick med en manual för larmet :) // Fredrik |
|
|
Det jag lyckades hitta om Metalarmen (och andra eftermonterade) är att man kopplar in det på säkring 14 som tydligen är till bränslepumpen, och så en lite grövre kabel uppe vid tändningslåset En 3mm2 som matar starten och motorstyrningen. Om man hittar dom inkopplingspunkterna så kan man ju återställa startspärrfunktionen och sen riva ut själva larmet. Det var i alla fall min plan, men nu sålde jag ju bilen innan jag hann sätta det i verket. |
|
|
Jag hade likadan nyckel till min E46 -03, där jag böt batteri. Den betedde sig precis som du beskriver men om du ska byta krävs det en hel del karvande och brytande för att få upp nyckeln. Det går efter en del pill, men det är inte lätt - nyckeln är limmad! Vilket batteri som krävs minns jag inte men det får du lätt upp om du googlar. För att få ihop kalaset sedan krävs en hel del smältlim eller superlim. Ha det så roligt :) --------- Over and out. |
|
|
Ber om ursäkt, trodde du menade själva nyckeln och inte larmdosan. My bad. --------- Over and out. |
|
|
Nyckeln laddas via induktion, så batteriet ska ej behöva bytas. Min likadana nyckel slutade också fungera, då var det ett anslutningsbläck till batteriet i nyckeln som hade gått av alldeles intill en lödning. Detta verkar vara lite av ett standardfel på dessa nycklar. Om du söker lite (eller tittar i min trådhistorik, den är ganska kort) kommer du hitta några bra trådar hur det problemet kan lösas. Det finns även någon engelsk sida med bilder på hur nyckeln kan repareras. Den är som sagt limmad så man behöver skära upp den försiktigt med typ en mattkniv. Har du testat några andra nycklar? |
|
|
Här är en länk: Länk |
|
| Men TS har inte problem med nyckeln utan dosan till ett eftermonterat larm. | |
|
Har alla bmw nycklar ett batteri i sig? |
|
|
För mig så är det original bmw nyckel som är kopplad mot ett Meta Systems larm, ska testa ta isär den ikväll o se om det är nåt som glappar för just nu funkar den igen :/ // Fredrik |
|
|
När det krånglar, funkar det då att låsa upp bilen med fjärren, men den larmar inte av? Eller fattade jag dig fel? Mitt Metalarm larmade av när jag satt nyckeln i låset och låste upp på det viset. Gör inte ditt larm det? |
|
|
För mig så vägrar den att låsa upp och larma av. Låser jag upp med nyckel så larmar den inte av (av ngn anledning) :/ Ska testa att ta isär nyckel o är det inte det, så får jag nog försöka plocka väck larmet och stoppa in nåt annat. // Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.