AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.468

Bromsskivans storlek 535d LCI

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Som rubriken lyder. Vad är det exakt för storlek på framskivorna på en E60/E61? Jag vet att dem är 348mm diameter och 36mm tjocka, men hur höga är dem?

Är det samma skivor som sitter som på 545i förutom tjockleken som är 30mm?

Mycket tacksam för svar.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brukar alltid gå in på Brembos websida för de har alltid ritningar till sina bromsskivor
Länk

Men Brembo hade inte dina bromsskivor, mysko! Inga eftermarknadskedjor har dessa bromsskivor ju, enda jag hittade var hos Mekonomen. Varför nu detta?

Gick in på www.realoem.com och kollade på vilka andra bilar som använder samma bromsokhållare (det brukar ge en indikation på om skivan är identisk förutom att tjockleken är annorlunda). Men det verkar som 535d E60LCI och 545i E60 har inte samma bromsokhållare - så det är en indikation på att skivornas dimensioner är olika (fast det lika gärna bero på att bromsoket och bromsokhållaren är lite annorlunda men bromsskivans dimensioner är densamma - förutom då tjockleken).
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Du förstår nu varför jag lägger upp den här frågan :) Har själv kammat hem noll på samtliga sidor som du nämnde + EBC:s hemsida. Där finns det skivor men desvärre inga mått utsatta. Har ingen större lust att montera av hjulet bara för att mäta, men nu tycks det vara mitt enda alternativ kvar, såvida ingen Einstein här på AP kommer med rätt svar :)

"Riktiga män kör diesel"
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
"ET-måttet" skiljer mellan modellerna med. Ring BMW och fråga, jag gjorde det när jag hade fått fel skivor till min 545.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det är väl bara att ringa BMW o fråga som sagt?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Mycket till svar gubbar "bara till att ringa BMW". Mormor vet också det, men om man inte har tid så kanske man hinner fråga på ett forum som denna? Om alla ska ringa BMW så skulle väl ingen av oss lagt upp frågor om tips och hjälp på forumet, inte sant?

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Ja forumet är väll till för att få svar på frågor man har så man slipper ringa BMW. Ibland kan det också vara bra att man ventilerar ett problem man har med sin bil innan man åker till en verkstaden. Man vet ju aldrig vad de hittar på och vad slutsumman blir.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tipset "ring BMW" kommer, iaf från mig, efter att jag kollat samtliga bromsskivesidor jag känner till utan att hitta svaret. Ringer man ÅF tar de ju fram rätt mått och det tar inte längre tid än att författa frågan på forumet.
Däremot är det ju jäkligt bra att ställt frågan, sedan följa upp med svaret om man nu får tag i det någonstans.
Varför gnälla på "icke-svar", det är ju lika tidsödande som att ställa frågor man får svar på via ett enkelt telefonsamtal?
Nackdelen med forum är väl också att om du nu får ett svar, kan du då lita på det? Borde du kanske inte försöka dubbelkolla det på något sätt så du ändå inte står med fel skivor?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag vet att det inte är svårt att ringa, men har man inte tid och möjlighet under verkstadens öppettider så är det lite svårt, inte sant? När jag väl fick tid över i fredags ringde jag. Inte mycket till hjälp vill jag lova. BMW "kunde inte" svara på vilka dimensionerna va, bara att dem är 348x36mm men dem hade ingen koll på vilken höjd, vilket är viktigt för att man ska få rätt offset.
Har nu själv hittat svar på min egna fråga.

Håll till godo ni som är intresserade och förstår tyska.

Durchmesser [mm]: 348
Bremsscheibendicke [mm]: 36,0
Höhe [mm]: 77,0
Mindestdicke [mm]: 34,4
Lochanzahl: 5
Lochkreis-Ø [mm]: 120
Zentrierungsdurchmesser [mm]: 79,0

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
TIllägg...det är samma artikelnummer på bromsskivorna som är till 550i...

"Riktiga män kör diesel"
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Najs!
Konstigt att de inte kunde fråga. När jag frågade min ÅF om offset så visste de skillnaderna på de med samma diameter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.