AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.225

Hur får man bort wunderbaumlukt?

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej.

Har precis köpt en bil.
Det luktar wunderbaum/doft som tusan, väldigt stark lukt.

Jag har vädrat varje dag, kört med öppna rutor.
Hittar inte saken som "doftar" frågade förra äagren som hade satt den i baksätet, men han sa att troligen hade hans barn pillat in den mellan sätena i baksätet eller något.

Hur får jag bort lukten (har tygklädsel) ?
Kan man t.e.x. sätta in en bunke med klorin över natten, som suger åt sig lukt?
Har för mig att ättika tar bort t.e.x. röklukt.

Hur göra?
Tips emotages varmt!
Eftersom lukten satt sig i textilierna är det nog en rejäl tvätt som gäller.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
En wunderbaum brukar upphöra med stinkandet efter några månader om det är någon tröst.

Något som funkar bra är annars ättika men ligger granen kvar och stinker återkommer ju doften ganska snart så den behöver nästan hittas.

Jag har använt Länk för att ta bort lukt i en bil och det funkar rätt bra.

Och dessutom skulle jag satsa på en rejäl klädseltvätt.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tack för snabba svar..
Sail: Jo, tänkte också på ättika.
Det blir den från C. Ohlsson om jag ej får bort lukten.
Hoppas jag får bort lukten, har astma och tycker det är äckligt jobbigt med den lukten.
Det ska inte "dofta" i en bil..det ska lukta fräscht!
Jag får dra loss alla säten och kolla vart doften kommer ifrån.
Satsar på en REJÄL interiörtvätt!

Har köpte denna: Länk
Och denna: Länk
Till att börja med då jag redan har köpt dessa två...

later....

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ja just det, har två stora fläckar på sittdynorna fram också..hoppas dom går bort med tvätt!
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Jag kan verkligen rekommendera Yocoair som C.Ohlsson säljer. Det är en av få produkter jag inhandlat de senaste åren, tillsammans med någon superduper-rakhyvel från Gillette trots innehav av helskägg, som verkligen imponerat på mig. Jag testade att spraya ut Yocoair på övervåningen hemma då det luktade lite, hmm, övervåning/gammalt trä när det var som varmast på sommaren och herrejävlar, det funkade. Efter några dagar var all lukt borta. Samma sak i källaren. Och i skåpdelen på ett gammalt skrivbord där det luktade gammal pipa. Dock lämnar sprayen vissa vita rester där den landar men jag vet inte om det lämnar fläckar på bilklädsel så försiktighet rekommenderas. Jag hade en förfärlig lukt av Wunderbaum-persika i min Audi S6 och satte en Yocoairkudde på backspegeln samt använde sprayen sparsamt på mattorna och i dörrsidor och handskfack vilket resulterade i att mycket av doften försvann. Förmodligen hade det fungerat bättre om jag sprayat rejält i luften i bilen men jag testade inte pga ev fläckar. Man kanske skulle täckt över säten osv med filtar och öst på med sprayen, vem vet?
Har även testat tricket med en skål ättika men när jag låtit det stå över natten har det bara luktat ättika i bilen nästa dag...
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
B2L: Tack för informationen, då är saken klar!
Blir att köpa från c. ohlsson.

Provar först med kudde i backspegel samt liiite lite spray för att ej förstöra klädsel.

Medelar resultat...

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tänkte bara meddela att jag har fått bort lukten äntligen!

Köpte faktiskt klädseltvätt, både på pumpspray och en flaska skumtvätt...hittade dessutom en wunderbaum intryckt under förarsätet!

Nu luktar det fräscht!

Beemoholist javisst!
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Blir aldring klok på de som använder wunderbaum i bilen, i en BMW dessutom, fyyyyyyyyyyyyyyyyyy.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Aragon5: Instämmer HELT!!!
När någon har wunderbaum så döljer dom något tänker jag, gammalt lik i skuffen, rökare, hund m.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.