AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.075

E39: Radio/CD/GPS-ljud kommer och går. Batteri laddar ur ibland.

ma
20
mattmurdock
Alpina B10 V8s Touring -03
M Roadster -98
Har försökt hitta svar här i forumet men inte lyckats, och blir inte klok på var felet kan ligga så jag skulle verkligen uppskatta tips och råd från dig som kan BMW mycket bättre än jag. Bilen är en E39 Alpina Touring årsmodell 2003.

1) Vanligtvis fungerar radio/CD/GPS-ljudet som det ska. Men ibland dör ljudet helt och då går det inte ens att få igång radiodelen över huvud taget, varken ljud eller display. GPS-kartan med navigeringspilar funkar fortfarande, men rösten är borta. Jag har provat med att rucka på säkringarna både i handsfacket och i bagageutrymmet, och vid åtminstone ett tillfälle fick jag för mig att detta hjälpte.

2) Vanligtvis håller batteriet laddningen mellan körningarna (ibland går det 2-3 veckor innan det är dags att lufta ögonstenen igen). Men ibland kan jag komma tillbaka till bilen efter bara något dygn och batteriet är stendött. Efter uppladdning (Ctek) är batteriet fulladdat, bilen startar OCH RADIO/CD/GPS-LJUDET ÄR TILLBAKA (wtf!?).

Allt detta är som sagt hokus pokus för en icke-mekaniker som mig. Alla tips och råd utom förslag att byta till Volvo V70 är varmt välkomna! :-)
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
batteriet defekt etter vinteren?
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
Hm, ja jag har tänkt tanken att batteriet kanske är problemet. Men, det uppförde sig på samma sätt innan vintern.

Tack för ditt svar!
jo
25
jonix
540iA Touring 1999
Har också liknande problem med en 540 e39 med navi, batteriet laddar ur o ljudet försvinner från radion o kommer tillbaks efter en tag o ibland hänger radion.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Har du modifisert software v32 på navi så kan også det gjøre at det hänger
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
På min e39 touring jag hade tidigare hade jag liknande bekymmer dvs ljudet från både radio och navi kom och gick. Jag hade ute radiodelen och kunde skymta flertalet kallödningar på kretskortet till en plåt som förbinder flera jordpunkter. Efter detta fungerade ljudet klockrent. Jag hade inga bekymmer med att den ladda ur men det kan lika gärna varit vintern som tagit knäcken på batteriet. Mvh Emil
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
@runaris: Menar du att om DVD-skivan är av v32 så kan detta hända? Eller menar du något annat? Jag försöker bara förstå. Kan du ge mig en ledtråd till hur jag kontrollerar om jag tillhör "riskgruppen"?

@Lardy: Kallödningar är ju inte bra alls. Var det ett kretskort inuti radiodelen som hade dessa problem?

Jag tänker i mitt stilla sinne att om det är kallödningar och jordningsproblem så kan det uppstå tjuvströmmar som helt enkelt laddar ur batteriet. Är jag ute och cyklar då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.