AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.094

Vilket lackskydd (vax) rekomenderas

Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Ja då var det dax för vax, jag tänkte prova Ultima Paint Guard Plus och då undrar jag om någon här på forumet har testat den? Den verkar väldigt lätt att applicera enl reklamen och ska även ge wetlook.
Jag tar emot alla tips & råd om bra produkter. Bilen är en 325 Touring Sapphireblack metallic.
Mvh ///M.Jones (Visby)

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. M.J (Visby)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag använder Ultima PGP, fantastisk produkt som är otroligt enkel och dryg att använda. Så här blev slutresultatet på min Z3 i höstas: Länk

Observera att Ultima PGP inte är ett vax utan mer ska betraktas som en lackförsegling. Hållbarheten jämfört med t.ex. klassikern Sonax Flytande Hårdvax är enormt bättre.

/Masten
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Tack för ditt svar Masten, men kan jag vaxa först med t.ex. klassikern Sonax flytande hårdvax och sedan lägga på Ultima Paint Guard Plus och få ett bättre resultat?
(Man blir lite avis när man ser hur fin din Z3 är)

Mvh ///M,Jones (Visby)

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag har Sapphireblack och testade Poorboys produkter i denna ordning:

- Swirl remover SSR1 och SSR2.5 där det var repigare
- Polish with Carnauba (blue)
- Black Hole Show Glaze for Dark Vehicles
- EX Sealant with Carnauba
- tre lager Natty’s Paste Wax (blue)

I år kommer det bli samma procedur men jag ska också testa med lite olika trissor från Lake Country.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
mac-jones: Tack :) Skippa hårdvaxet helt och hållet, bättre att lägga flera lager (vänta 12 timmar per applicering) med Ultima PGP istället.

/Masten
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Jag tackar för tipsen. Jag testar ditt tips först Masten, och kör några gånger medUltima PGP, så får jag se hur det blir, det känns lättsamt då jag blivit lite latare på äldre dagar. Om inte det blir bra så blir det attt kavla upp ärmarna och köra melzens tips.

Mvh ///M.Jones(Visby)

//BMW CS #6780

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Finns lite mer tips i denna tråden:
Länk
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Vill bara meddela att jag är supernöjd med Ultima PGP, lätt att lägga på med ett bra resultat, jag rekomenderar Ultima PGP för den lata BMW-ägaren som vill ha en blank och fin bil.
Mvh
///M.Jones(Visby)

//BMW CS #6780

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag använder också Ultima PGP på mina bilar, och när min rekondare skulle vaxa och lackförsegla bilen i vår, blev han imponerad av hur Ultima gjorde bilen vattenavvisande, trots att det var ett halvår sen den behandlades.

Tänk på att bilen måste vara absolut ren och torr innan Ultima PGP lägges på, finns det tjärfläckar eller märken efter runnet vatten, sitter det kvar under ytan på förseglingen som läggs på.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Så här blev min 523 förra åretLänk

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
De andra två blev inte så dåliga heller.Länk Länk

BMW CS #5206
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vart kan man köpa denna produkt någonstans? Ultima PGP alltså...
Måste man använda ett wax innan denna läggs på?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Här kan du köpa det.Länk
Det är viktigt att bilen är absolut ren, för du bevarar den lacken som bilen har. Så ju bättre lacken är när du lägger på det, ju bättre blir det.
Jag lämnade in min e60 på rekond innan jag lade på det, för att behålla glansen så långe som möjligt.

BMW CS #5206
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Christer Silven: Jag hoppas att du inte hade bilen på polering i samband det ovanstående bilder togs... För kikar man på bilden på E60'n så har du ganska grova tvättrepor kvar som man kan se skimra där solen blänker i lacken.....
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Som jag skrev tidigare så är bilden tagen förra året, och poleringen utfördes nu i våras, men tyvärr, det är inte särskilt länge man är utan tvättrepor, även om man handtvättar.

BMW CS #5206
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Du har annars Meguiars produkter som är sjukt fina. Jag använder dem sedan flera år tillbaka och allt funkar jättebra och dessutom är deras produkter sjukt dryga att man inte behöver använda speciellt mycket för att utföra sitt önskade jobb.

Finns ett jättebra vax eller vad man ska kalla det som heter Swirl X och har du lite grövre repor så finns det en till som heter Swirl x2,0

"Riktiga män kör diesel"
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Så då var Ultima PGP lagd på 1:an och det var verkligen snabbt gjort. Ska bli spännande o se imorgon när det har härdat.
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Hej!

Vill bara varna lite om ni har bilarna stående utomhus med Ultima PGP.
Lackskyddet är väldigt statiskt och drar åt sig pollen och damm som en svamp... Jag är dock nöjd med själva hållbarheten och glansen så jag har börjat lägga ett mer naturligt vax ovanpå som motverkar detta beteende.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ni som polerar och vaxar själva: Har ni alla tillgång till garage? Mardrömmen är ju att lägga på något som ska torka och sedan efter ett tag polera av det och upptäcka att bilen hade visst ett lager med mikroskopisk sand på sig så att man effektivt förstör hela lacken.
Eller hur gör ni som tar hand om bilvården helt själva utan garage?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Jag har garage till mina bilar, men har ingen tvättmöjlighet där. Brukar stå på tomten vid min sommarstuga när jag polerar, och där klarar jag mig ifrån damm.

Väljer du Ultima PGP som lackskydd så är damm inget problem eftersom det inte behöver eftertorkas. Vid poleringen innan torkar jag av varje panel direkt efter att den har polerats.

/Masten
Visa användare
49
vlanibet
F11 2012"
GLARE® PROFESSIONAL POLISH - LACKFÖRSEGLING

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.