|
|
|
|---|---|
|
Fick nytt svar idag. Har man oljesticka så skall man gå på den och inte vänta tills det tänds i panelen. Alltså nya derektiv. Känns bättre, en oljesticka kan ju inte visa fel. fick fylla på en hel liter för att komma upp till max strecket och fick ingen påminelse via displayen. | |
|
Har man fixat oljesticka nu på nyare modeller? Detta med nivålampa är ett skämt i längden anser jag,oavsett märke på grillen. En sådan viktig sak som oljenivån skall inte skötas elektroniskt alls,möjligen bara som en extra option,men sticka skall finnas tillgänglig oavsett. Den gula oljekannan lyser på frugans E46a varje gång hon startar den,men nivån är helt ok,dvs strax under max strecket på stickan. Hur skulle detta vara om man enbart litar på el-givare? Troligen skjutna packboxar inom snar framtid alternativt en skuren motor om den är tvärtom !! |
|
| Kan inte annat än att hålla med Alex84. Att snåla på en sticka är bland det dumsnålaste jag varit med om. Särskilt som nivågivarna inte verkar vara påkostade. Allt är en fråga om pengar, hur bra det blir att fungera. Har ni nånsin varit med om att en Bankomat matat ut två ihopklibbade femhundringar i.st.f. en?? Om man vill kan man få grejor att fungera ;) | |
|
Dom första 4ggr jag ringde sa dom att man SKA vänta tills lampan tänds. när nivån va precis på toppen av stickan och lampan ännu inte tänds så ringde jag igen och fick prata med en mekaniker. Och han säjer att gå efter stickan? Nu kommer jag alltid kolla stickan. Oljan är ju bland det viktigaste i motorn att sköta. Min display i bilen visar dessutom inte samma symboler som i i-boken. Förvirrande. Men nu kör ja på gammalt hederligt sätt ;-) |
|
| Anders-72: helt klockren poäng med bankomaten :D! | |
|
Tanken med elektronisk övervakning av oljenivån är nog den omvända. Dagens genomsnittsbilist öppnar bara motorhuven då spolarvätskan ska fyllas så en elektronisk övervakning är mer regelbunden, om den nu fungerar som det är tänkt. Hade man vetat om den låga tillförlitligheten på övervakningen hade nog oljestickan inte försvunnit. |
|
| Man kan ju hoppas att de siktade lite högre än gamla modellers oljenivågivare i.a.f. för dom har väl krånglat ett par decennier minst ;) | |
|
Är det några BMW-modeller som helt ersatt oljestickan med elektronisk nivåövervakning? |
|
| 7 serien har ingen , iaf inte polarns från 2006 | |
|
N54 motorn har ingen sticka (135i/335i/535i). mvh Jimmy Särås Stertman Motorsport www.stertman.com |
|
|
Tydligen finns det en option (Dåliga vägen) S815A som är oljesticka på E65 2006. Det är bara stickan som saknas, röret verkar finnas på alla. Länk |
|
| Det rimmar väldigt illa. Hade jag köpt en ny 7-seriebil och kanske betalat närmare en miljon än en halv hade jag nog blivit rätt sne om jag såg att de sparat in på stickan. De måste ju ändå ha satt nåt lock på röret! | |
|
Folk som kör sjua är väl för fina för att pilla under huven och bli smutsig om händerna. Kanske inte ni hardcore fans, men de flesta kunder? Vi med ettans dieslar har oljesticka. Som tur är. I gengäld har vi ingen motortempmätare. Vare sig kylvattnet, eller oljan. En Skoda har både. Förklara det ni!?! |
|
|
På 5:an finns det bara tempmätare för oljan. Oljestickan har jag inte letat efter ännu! |
|
|
Hej Letade efter oljestickan på min bil men hittar ingen o enligt boken finns det ingen ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.