|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Funderar på att uppgradera bromsarna på M3an, men det finns ju hur mycket olika grejer som helst att välja på .. Om vi börjar bak då, tänkte köra orginalskivor och ok sålänge, vad för belägg rekommenderar ni ? Fram har jag funderat lite, antingen köra CSL skivor och 6-kolvs 135M Ok med några schyssta belägg, eller ska man satsa på något BigBrakeKit ? Hur funkar typ Stoptech och andra billigare bromsar ? Är det värt att köpa Brembo bromsar istället ? Eller är Stoptech och liknande likvärdiga Brembo ? I mina ögon så borde Brembo vara lite vassare, samt ha bättre kvalitét. Vilka belägg rekommenderar ni att köra på i fram ? // MVH | |
|
Har du behov av bättre bromsar, eller är de mest för syns skull? Annars se över bromskylningen först, sen snacka med peansweden om belägg och skivor! |
|
|
Beläggen börjar ta slut, och skivorna går väl en säsong till, då kan jag lika gärna köpa värre prylar tänkte jag. Jo Pean vet jag om, men jag ville ha lite av era rekommendationer också, skadar ju inte att ha lite olika alternativ ! // MVH |
|
|
Jag kör med originalskivor+ok med carbotech xp8 och stålumspunna slangar samt tagit bort skyddslocken i framskarmarna för att få inte lite mer luft i hjulhusen. För mig fungerar denna combo hur bra som helst på bana. I fjol körde jag vid ett tillfälle 24 varv i streck med r-däck på gotland ring utan tendenser till mattning - det var jag som till slut behövde en paus. Om du ska ha för show så är det en annan femma. Feta skivor och ok är snyggt - no doubt about it! :) |
|
|
Original bromsar tycker jag funkar helt ok. på bana. Bra bomsvätska typ Castrol blue el. lik. är att rek. Har oken några år på nacken så kan det vara värt att montera mässingsstryrningar. Bromskylning tycker jag är nästa steg. Bra kylning ger betydligt längre livslängd på skivor och belägg. Bromsarna mattas även betydligt mindre. För bra balans rek. jag något vassare belägg fram än bak. Finns risk att bilen ålar sig lite annars. Har provat Pagid gula, Carbotech XP8 samt PFC 01 och 06 Av dessa är tycker jag PFC 01 överlägset har bäst grepp, dock inte livslängd.:) |
|
|
Dock rätt opraktiskt med känsliga flerkolvsok med dåliga eller i vissa fall obefintliga dammtätningar. Som ofta kräver översyn. Som demax säger så funkar original oftast väldigt bra även på bana bara man ser över kylningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.